Vanliga frågor
Biljetter och Priser
Högst två barn under 7 år reser gratis i betalande vuxens sällskap, Årskort Senior räknas som betalande vuxen.
Årskort Senior har en bindningstid om 12 månader första året efter tecknande, därefter är det en uppsägningstid om en månad. I särskilda fall kan undantag göras avseende bindningstiden. Uppsägning ska göras om din omfattning för sjuk- eller aktivitetsersättning förändras till en lägre nivå än 100%, du är själv ansvarig att meddela Länstrafiken Jämtland om din omfattning förändras, vid dessa fall frångås bindningstiden då du inte längre har rätt att resa med ett Årskort Senior.
Då du betalar med autogiro i förskott regleras din månadskostnad vid första dragningen. Detta gör att du kan få en högre kostnad vid första dragningen. Den högre summa täcker upp för den redan nyttjade resperioden.
Det är möjligt att betala kontant för Årskort Senior för hela din giltighetstid. Du vänder dig då till receptionen på Östersunds bussterminal.
Du är själv ansvarig att meddela Länstrafiken Jämtland om din omfattning av sjuk- eller aktivitetsersättning förändras. Vid förändrad omfattning är du inte längre behörig att nyttja Årskort Senior. Kortets giltighet kan omedelbart spärras i biljettsystemet om man på något sätt missbrukar giltigheten och villkoren för användandet.
Om omfattningen tillsammans är 100% har du rätt att teckna dig för Årskort Senior.
I korta drag gäller Årskort Senior 365 dagar om året med fritt resande ombord på Länstrafiken och Stadsbussarna. Det gäller inte på Närtrafiken, Flygbussen eller Norrtåg. Övriga resevillkor så som resande över länsgräns med mera finns att läsa här under Årskort Senior.
Återköp kan göras på ett oaktiverat kort, exempelvis att 30-dagarsperioden för Länskortet inte har startat. Återköpet måste ske inom 30 dagar från inköpstillfället. Återköp kan också göras på ett kort med reskassa. I båda fallen tar Länstrafiken ut en expeditionsavgift på 75 kronor. Återköp kan bara göras i receptionen på Östersunds busstation. Öppet vardagar kl 10-18.
Här gäller olika regler för olika kort:
Smartkort
Skicka en skriftlig uppsägning till Länstrafiken. Adress hittar du här
Årskort Senior
Hör av dig via telefon eller e-post. Adressuppgifter hittar du här
Länskort, Periodkort & 20-resorskort
Återköp kan enbart göras på produkt som är oaktiverad. Exp.avgiften är 75 kronor. Ett återköp innebär att produkten avslutas, exp.avgiften dras av från värdet, samt att kortet är förverkat. Återköpet ska göras inom 30-dagar från inköpstillfället.
Återköp kan enbart göras i receptionen på Östersund busstation, som är öppen vardagar kl 10-18.
Enkelbiljett återköps inte.
I busskortet finns en reskassa, eller elektronisk plånbok. Reskassan använder du för att betala enkel- och dagbiljett. Använder du Reskassan till dessa biljetter får du 10 % rabatt på ordinarie biljettpris på regionbussarna.
Du kan även åka med flygbussen och stadstrafiken i Östersund med Reskassan, men då dras ordinarie biljettpris.
Reskassan är på väg att avvecklas och just nu går det att ladda endast mindre belopp mellan 1-300 kronor. Detta för att resenärer med mindre belopp på kortet ska kunna använda sin återstående reskassa även om beloppet inte räcker till en biljett. Du kommer inte att kunna betala med reskassa efter den 31 mars 2024. Därför rekommenderar vi i nuläget andra biljettalternativ.
Du måste aktivera ditt kort inom ett år efter du laddat det. Giltigheten beror på vilka biljetter du laddat kortet med, våra biljettyper, priser och giltighetstider hittar du här. Kontakta kundservice på 0771-100 110 om du är osäker på giltighetstiden på biljetterna på ditt kort.
Ja, du måste värdesäkra ditt busskort på nytt. Ett värdesäkrat kort kan spärras och ersättas om det förloras. Vid förlust av ditt busskort betalar du enbart en ny kortavgift och får kvarvarande resor/dagar insatta på ett nytt kort.
Vill du värdesäkra ditt kort, klicka här
Norrlandsresan är en biljett för dig som ska resa till ett annat Norrlandslän. Särskilda orter och priser gäller. Läs mer
Gruppbiljetten köper du på bussen. Är ni fem betalande eller fler lämnar vi 15% rabatt på enkelbiljettpriset. Priser hittar du här
Det allra billigaste sättet att resa med oss är om du reser med något av våra busskort. Priset för busskort beror på om du är barn, vuxen eller senior. En enkelbiljetts pris är beroende på hur lång resa du skall göra och om du är vuxen eller barn. Priser hittar du här
Inför resan
I appen kan du se din närmaste hållplats och andra närliggande hållplatser genom att gå in i ’sök och köp resa’, klicka på hållplats-fliken och sedan ’Ange hållplats’. Då kan du välja ’Hållplatser nära mig’.
Du kan också välja ’Min position’ som utgångspunkt i Reseplaneraren i appen – då inkluderas även tiden det tar för att gå till hållplatsen.
I resesökningen på webbplatsen finns endast hållplatser inlagda idag.
Om du vill hitta namnet på en hållplats du ska resa till kan du besöka Eniros karta som har en vy där alla busshållplatser visas. En direktlänk finns här. Du kan sedan använda hållplatsens namn i resesökningen eller i vår priskalkylator för att få mer information om din resa.
Väntsalar i länet
Backe busstation – är stängd tillsvidare på grund av skadegörelse
Öppettider: 06:30-18:30
Toalett: Väntsalen har en universaltoalett.
Ledsagning: Det finns inte möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Bräcke – Järnvägsstation
Öppettider: 05:00-23:30
Toalett: Väntsalen har en universaltoalett
Ledsagning: Det finns möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Läs mer om Bräcke järnvägsstation på Din Station
Duved – Järnvägsstation
Öppettider: 06:00-23:00
Toalett: Väntsalen har en universaltoalett.
Ledsagning: Det finns inte möjlighet till ledsagning. Resenärer hänvisas till Åre Resecentrum. Läs mer här
Läs mer om Duved järnvägsstation på Din Station
Funäsdalens busstation
Öppettider: 05:30-18:00
Toalett: Väntsalen har en universaltoalett.
Ledsagning: Det finns inte möjlighet till ledsagning.
Gällö busstation – är stängd tillsvidare på grund av skadegörelse
Öppettider: Vardagar 05.00–08.30 och 14.30-18.30, lördag-söndag stängt.
Toalett: Det finns en universaltoalett.
Ledsagning: Det finns inte möjlighet till ledsagning. Resenärer hänvisas till Bräcke järnvägsstation. Läs mer här
Hammarstrand busstation
Öppettider: Dagtid
Toalett: Det finns universaltoalett.
Ledsagning: Det finns möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Hammerdal busstation
Öppettider: Vardagar 05:00 – 20:00, lördag -söndag 08:00-20:00
Toalett: Väntsalen har ingen toalett.
Ledsagning: Det finns inte möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Hoting järnvägsstation
Öppettider: Måndag-söndag 06:00-22:00
Toalett: Det finns en universaltoalett.
Ledsagning: Det finns inte möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Järpen busstation (Norra vägen)
Öppettider: Måndag – onsdag 10:00-18:00, torsdag 13:00-16:00, fredag 10:00-13:00.
Toalett: Det finns en universaltoalett.
Ledsagning: Det finns inte möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Järpen järnvägsstation
Öppettider: 06:00-23:00
Toalett: Det finns en universaltoalett.
Ledsagning: Det finns inte möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Krokom järnvägsstation, busshållplats Krokom centrum
Öppettider: 06:30-20:00
Toalett: Det finns universaltoalett.
Ledsagning: Det finns möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Myrviken busstation
Öppettider: 06:00-18:00
Toalett: Väntsalen har ingen toalett
Ledsagning: Det finns inte möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Strömsund busstation
Öppettider: Mån-Fre 04:30-19:59, Lör-Sön 07:30-19:59
Toalett: Det finns universaltoalett.
Ledsagning: Det finns möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Stugun busstation
Öppettider: Dagtid
Toalett: Det finns universaltoalett.
Ledsagning: Det finns inte möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Sveg järnvägsstation
Öppettider: 05:30-22:00
Toalett: Det finns toalett, men det är inte en universaltoalett
Ledsagning: Det finns möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Svenstavik busstation
Öppettider: 05:00-23:30
Toalett: Det finns universaltoalett
Ledsagning: Det finns möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Ytterhogdal busstation
Öppettider: 05:15-18:10
Toalett: Väntsalen har ingen toalett.
Ledsagning: Det finns inte möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Åre resecentrum
Öppettider: 06:00-22:30
Toalett: Det finns universaltoalett.
Ledsagning: Det finns möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Läs mer om Åre resecentrum på Din Station
Östersund busstation
Öppettider: vardagar 06:00-22:10, lördag 06:30-19:30, söndag 12:00-22:10.
Toalett: Det finns universaltoalett.
Ledsagning: Det finns möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Kundtjänst: Reception – biljettförsäljning och kundservice, öppen helgfri måndag-fredag 10:00-18:00.
Östersund järnvägsstation
Öppettider: 05:00-24:00
Toalett: Det finns en universaltoalett.
Ledsagning: Det finns möjlighet till ledsagning. Läs mer här
Läs mer om Östersund järnvägsstation på Din Station.
Vy Buss trafikerar Åre Östersund airport och tidtabell samt övrig information om flygbussen finns här
Linje 91
Östersund-Ås-Krokom.
Linje 92
Östersund-Lit.
Linje 93
Östersund-Brunflo.
Alla Länstrafikens busskort gäller på nattbussarna.
Här finns en förklaring av symbolerna i tidtabellen och hur bussarna trafikerar i samband med helger så som jul, påsk och midsommar.
Kursiv rad i tabellen anger att förbindelse finns med annan linje. Bussbyte är nödvändigt.
Du kan köpa enkelbiljett i förväg i vår app.
Vi har även ett antal försäljningsombud för att köpa enkelbiljett i förväg.
Webb
www.resrobot.se
www.snalltaget.se
www.sj.se
Telefon
Tågkompaniet 0771-444 111
Personlig service
Under resan
Det finns två golvförstärkta så kallade skidbussar som trafikerar linje 157 mellan Duved – Mörsil
Dessa turer är märkta med en symbol i Länstrafikens tidtabell. På dessa två bussar kan du ha pjäxor på dig när du stiger ombord och när du åker. Det finns även skidställ på dessa bussar så skidorna inte ligger på golvet i bussen eftersom det är en säkerhetsrisk med lösa föremål. Observera att det finns en ökad halkrisk om du går ombord med påtagna pjäxor.
Övriga fordon i Åre linjetrafik
I övriga bussar i Åres linjetrafik så finns det inga förstärkningar i golv eller på säten. Det är dock inga problem att ta med skidor eller pjäxor. Skidorna placeras då i underrummet på bussen och pjäxorna rekommenderar vi att du förvarar i en pjäxbag eller liknande.
Begränsningar
Linjerna trafikeras även med en del mindre bussar som endast har 19 platser. Här är det begränsat med bagageutrymme för skidor, snowracers och liknande.
Ingen nekas att åka, det finns möjligheter
Är det inte en skidbuss så tar du av dig pjäxorna och chauffören hjälper till att placera pjäxorna på lämpligt ställe. Står skidbussen bakom eller avgår senare så informerar vi dig om det så kan du välja att byta buss eller vänta in skidbussen.
Skistar
Har du liftkort via Skistar kan du åka med Skistars skidbussar med pjäxor på.
Om du har en eldriven rullstol eller permobil och den klarar av kraven på längd/bredd/vikt så är du välkommen ombord på bussen. Om din rullstol inte uppfyller kraven så hänvisas du till att resa med den särskilda kollektivtrafiken (färdtjänst) eller att ta taxi på egen bekostnad. Läs mer om Färdtjänst.
Elmopeder och scootrar med styre är instabila fordon som inte kan tas med i bussen på ett trafiksäkert sätt. Om du använder ett sådant fordon hänvisas du till att resa med den särskilda kollektivtrafiken eller att ta taxi på egen bekostnad.
Läs mer på Resevillkor
Om du ska resa med en låggolvbuss, eller en buss utrustad med rullstolsramp/lift ska föraren vid behov hjälpa till så att du kommer på och av bussen.
För att din rullstol ska få följa med så får totallängden vara max 120 cm och totalbredden (mätt på bredaste stället) vara max 70 cm. Vikten för dig och ditt hjälpmedel får inte överstiga 300 kg. Rullstolen ska placeras på avsedd plats och fästanordningarna ska användas.
Om inte rullstolsrampen eller fästanordningarna på bussen fungerar tillfredsställande är det förarens ansvar att du kommer fram till ditt resmål. Chauffören får inte lämna dig vid hållplatsen utan att ge ett besked om hur din situation kommer att lösas. Om bussen inte är utrustad med rullstolsramp eller lift på turer där detta utlovas och din rullstol uppfyller kraven på längd/bredd/vikt är det förarens ansvar att se till att du kommer fram. Du får inte bli lämnad vid hållplatsen utan att du fått något besked om hur din situation kommer att lösas.
I tidtabellen är bussar som är tillgänglighetsanpassad märkta med symbolen:
Ja, under vissa förutsättningar. Vapen såsom exempelvis jaktgevär ska under färd vara emballerat.
Läs mer på Resevillkor
Handbagage och en resväska, ett par skidor/snowboard i fodral, barnvagn eller rullstol får medföras av resenär utan avgift. Övrigt resgods medföljer i mån av plats.
Läs mer på Resevillkor
Ja det kan du göra avgiftsfritt. Det finns dock vissa begränsningar.
Läs mer på Resevillkor.
Länstrafiken kan inte garantera att det finns bilbarnstol eller bälteskudde på bussen.
Läs mer på Resevillkor.
Regionbussar: Ja, det går bra att ta med barnvagnen på Länstrafikens bussar i mån av plats. Barnvagnen tar du med avgiftsfritt och du som resenär köper biljett. Läs mer på Resevillkor.
Stadstrafiken: Resenär med barnvagn åker utan avgift tillsammans med
två barn under 7 år under förutsättning att ett barn eller båda barnen sitter i barnvagnen under hela färden. En betalande vuxen får ta med två barn under 7 år utan avgift. Barn däröver betalar ungdomspris.
Barnvagnen tas in via den bakre dörren.
En dubbelvagn räknas som två ekipage.
Det får vara max tre hjulförsedda fordon i bussen, inklusive till exempel rullator eller rullstol.
Cykel tas med avgiftsfritt i mån av utrymme. Du kan dock inte ta med cykeln i lågentrébussar.
Läs mer på Resevillkor.
Linje 157
I Åre finns två bussar i linje 157 som under barmarksperioden är utrustade med cykelställ och som gör det möjligt för dig, i mån av plats, ta med dig cykeln. Dessa bussar är i tidtabellen märkt med symbolen
Du kan äta och dricka under resan men ta hänsyn till dina medresenärer och var försiktig med spill. Fullständig information om detta kan du läsa mer om på Resevillkor.
Rökning är inte tillåten ombord. Vi tillåter heller inte användandet av e-cigaretter ombord på våra fordon. E-cigaretterna ger ifrån sig en doft som kan vara besvärande för känsliga personer samt kan lätt förväxlas med en vanlig cigarett
Som godkänd ID-handling följer vi Skatteverkets riktlinjer avseende godkända ID-handlingar.
Godkända id-handlingar:
- id-kort utfärdat av Skatteverket
- svenskt pass med vinröd pärm
- svenskt nationellt id-kort
- svenskt körkort
- svenskt SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet
- svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet.
Källa: Skatteverkets hemsida
Är ni en större grupp, exempelvis en skolklass, vill vi att ni meddelar oss det. Läs mer och anmäl er grupp här
Efter resan
Har du glömt eller tappat något på bussen?
Frågor om kvarglömda saker på bussen eller hittegods hänvisas till respektive trafikföretag som du rest med.
Observera följande innan du kontaktar trafikföretaget:
- Trafikföretaget har inga skyldigheter att skicka hittegodset till dig. Om du inte kan hämta det själv, så är det ditt ansvar att se till att det kan hämtas av någon annan. Trafikföretagen skickar inga kvarglömda saker.
- Om du blivit kontaktad av trafikföretaget för att de hittat något som är ditt så ska du hämta det inom en månad. Efter en månad tillfaller hittegodset trafikföretaget.
- Hittegods som ingen har gjort anspråk på ligger kvar i tre månader. Sedan tillfaller hittegodset trafikföretaget som kan skänka det till välgörenhet eller lämna godset till återvinningscentralen.
- Respektive trafikföretag har telefontider och utlämningstider för hittegods. Vänligen respektera dessa tider.
Trafikföretagen följer lagen om hittegods i kollektivtrafiken som trädde i kraft 1 augusti 2022.
Kontaktuppgifter trafikföretag
Linje 40, 45, 46
samt linjetrafik i Ragunda och Åre kommun
Centrala buss i Jämtland Härjedalen AB, läs mer här.
Regiontrafik (utom Ragunda och Åre)
Connect Bus AB, läs mer här
Norrtåg
Hittegods, borttappat och upphittat | Norrtåg (norrtag.se)
Stadstrafiken i Östersund
Kvarglömda saker kan hämtas i reception på busstationen.
Öppet helgfria vardagar kl 10-16.
Telefon 063-16 12 42 kl 10-12.
På sidan Kontakta oss hittar du olika formulär beroende på vilken typ av ärende eller synpunkt det gäller. Du får ett direkt svar att vi tagit emot ditt ärende och du får ett ärendenummer. Har du uppgett att du vill bli kontaktad så gör vi det så skyndsamt vi kan. Vi granskar och besvarar alla inkomna ärenden.
Har du frågor? Då finns det ett särskilt formulär för det också.
Ibland kan det vara så att en synpunkt inte passar in i några av dessa kategorier, då kan du ringa vår kundservice på 0771-100 110
Ps Ibland hamnar våra svarsmail i Skräp-inkorgen. Håll utkik där om du inte får det i din vanliga inkorg.
Missad buss
Har du i tidtabellen, via kundservice, via vår hemsida eller i receptionen på busstationen i Östersund fått en felaktig upplysning? Har bussen avgått före utsatt tid och du därför missar bussen eller av oss utlovad anslutning? Då har du rätt till motsvarande transport med taxi. Länstrafiken eller bussföretaget ansvarar för beställningen och betalningen. Är du osäker på vad som ersätts, ring och kontrollera med oss innan du på eget initiativ bokar taxi.
Försening
Kommer du fram mer än 20 minuter för sent har du rätt till ersättning motsvarande bussresans värde. Kontakta bussföretaget eller Länstrafiken.
Missad handikappanpassning
Är du rullstolsburen och du erbjuds buss med annan funktion än vi utlovat är det bussföretagets ansvar. De ska hjälpa dig ombord eller utan dröjsmål se till att du kan genomföra din resa på annat sätt. För mer information om tillgänglighet
Undantag från ersättning
Förseningsersättning gäller inte när förseningen beror på sådant Länstrafiken eller bussbolaget inte kan råda över:
- extrema väderförhållanden
- akuta vägarbeten
- trafikolyckor och andra störningar på vägen
- strejk
- planerade förändringar som annonserats minst fyra vardagar före resdagen på hemsidan
Handlingar oss tillhanda:
Din skrivelse tillsammans med bestyrkande kvitton, biljetter etc. skall vara oss tillhanda inom 2-3 veckor efter inträffad händelse.
Länstrafiken Jämtland
Hamngatan 14
831 34 Östersund
Har du värdesäkrat ditt busskort kan vi spärra det och ersätta det som förlorats. Du får tillbaka beloppet på kortet, dock så drar vi av avgiften för ett nytt kort.
Värdesäkra ditt kort
Ta i första hand kontakt med receptionen i Östersunds bussterminal för att få hjälp med att ersätta ditt kort.
Har du inte värdesäkrat kortet kan vi tyvärr inte ersätta dig för förlorat belopp.
Har du ett Ungdomskort gäller särskilda regler. Läs mer