Att åka buss i Jämtland
En kortfattad guide till dig som vill veta mer om hur det går till att resa med oss på Länstrafiken.
Tidtabeller och biljetter
Du får information om tidtabeller och priser i vår digitala tjänst Sök resa.
Gör så här:
- Gå in på Länstrafikens app eller till startsidan här på ltr.se.
- Ange varifrån du reser och vart du vill åka. Du får upp alternativ på destinationen eftersom det kan finnas fler än en hållplats på din destination.
- Välj din destination och välj en tid som passar dig.
- Du kan också se vad din resa kostar om du väljer Pris under det resealternativ du valt.
Köpa biljett
- Du kan köpa din biljett och betala med betalkort direkt på bussen.
- Inga kontanter tas emot på bussen.
- Du kan också köpa ett plastkort som kan laddas med andra biljetter hos våra ombud eller i receptionen på busstationen i Östersund.
- Läs här för köpvillkoren
Mobilbiljett via appen
- I vår app ”Länstrafiken Jämtland” kan du också söka fram dina resealternativ och se priser samt köpa biljett. Appen kan du ladda ner där du brukar ladda ner appar. I appen kan du betala med betalkort, med swisch eller via Klarna faktureringstjänst.
- Mobilbiljetten är en enkelbiljett med en maskinläslig QR-kod. När du kliver på bussen lägger du telefonen mot biljettläsaren och den läses då av automatiskt.
- Biljetten ska behållas i telefonen under hela resan. Biljetten är endast giltig från den telefon som den köpts med. Giltighetstiden anges på din mobilbiljett.
Prisinformation och rabatter
Alla resenärer ska ha giltiga biljetter ur det ordinarie biljettsortimentet.
- Två barn under sju år reser gratis i betalande vuxens eller ungdoms sällskap.
- Övriga barn samt ungdom upp till och med 19 år betalar halv avgift.
Utförligare biljett- och prisinformation kan du få av Länstrafikens kundservice på telefonnummer 0771–100 110, från utlandet +46(0)771–100 110. Kundservice har öppet dygnet runt.
Personlig hjälp i Östersund
Du kan få hjälp med information och att köpa biljetter på busstationen i Östersund. Vår bemannade reception en trappa upp har öppet vardagar kl 10.00 – 16.00.
Hjälp per telefon
Du kan kontakta Länstrafikens kundservice på telefon 0771-100 110 dygnet runt. Personalen kan tala engelska.
Praktisk information
Ta del av Länstrafikens resevillkor innan du åker med bussen.