Frågor & Svar (FAQ)

Här hittar du svar på vanliga frågor om de förändringar som sker inför och under övergången till det uppgraderade biljettsystemet.  Listan uppdateras med ny information varje gång ett nytt nyhetsinlägg publiceras.

Varför tar ni bort reskassan?

  • Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom du laddat på en summa pengar. I det nya systemet köper man i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet.
  • Hanteringen av reskassan ombord tar längre tid än andra förköpta biljetter då den både ska laddas med pengar och sedan användas som betalning av biljetter, vilket kan leda till förseningar i trafiken.
  • Det nuvarande biljettsystemet som reskassa bygger på har helt enkelt blivit omodernt och i många andra län har reskassan redan avvecklats. I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. Du kommer även att kunna skicka och låna ut biljetter till andra vilket många använder reskassan till idag.

Vilken biljett rekommenderar ni i stället?

  • Om du reser sällan, eller ibland på olika sträckor: Enkelbiljett
  • Om du reser ofta på samma sträcka: Rabattkort/Tankkort eller periodkort
  • Om du reser ofta på olika sträckor: Länskort

Kan jag flytta reskassa från nuvarande system till det nya?

  • Nej, du behöver resa upp din biljett och använda upp reskassan innan övergången till det nya systemet.

När är sista dagen för att använda upp min reskassa på bussen?

  • När den nya appen lanserats, preliminärt i september, kommer vi att stoppa laddningen av Reskassa. Om du har pengar kvar på din reskassa kommer du kunna använda upp dessa till och med 31 mars 2024.

Jag brukar fylla på reskassa åt någon annan, vilken biljett ska jag välja nu?

  • I våra nya försäljningskanaler, där appen är först ut att lanseras, kommer alla våra biljetter att finnas och du kommer kunna skicka biljetter till andra. Den nya appen kommer att lanseras innan vi stoppar laddningen av reskassa. Senare kommer också en särskild webb-portal där olika organisationer och företag enklare ska kunna köpa och administrera biljetter åt andra.
  • Du kan redan nu köpa eller ladda kortet med ett 20-resors rabattkort, periodkort eller tankkort via webbshopen på LTR.se, hos ett ombud, i receptionen på busstorget eller ombord på bussen. Dessa biljetter ger dessutom högre rabatt än reskassan. Enkelbiljetter kan köpas i vår nuvarande app, hos ett ombud eller ombord på bussen.

Kan jag bara köpa enkelbiljett med reskassan?

  • Nej, du kan använda din reskassa för att köpa andra biljetter om saldot räcker. Du kan göra det ombord på bussen, hos ett ombud eller i receptionen på busstorget. Observera att 10% rabatt endast gäller när du köper enkelbiljett eller dagbiljett.

Måste jag skaffa ett nytt busskort?

  • Nej, du kan köpa andra biljetter till samma kort som reskassan finns på och fortsätta att använda ditt busskort.

Hur kan jag se mitt saldo på reskassan?

  • Du kan se ditt saldo i webbshoppen som nås via LTR.se. Du kan också få en utskrift ombord på bussen, hos ett ombud eller från busstorgets reception som visar vad ditt kort är laddat med.

Jag har inte tillräckligt med pengar på min reskassa för att lösa en enkelbiljett, vad ska jag göra?

  • Från 2 maj 2023 fram till dess att den nya appen lanseras kommer det vara möjligt att ladda sin reskassa med valfritt antal kronor mellan 1 – 300 kr. Syftet med den valfria beloppsgränsen är att du ska kunna tömma din reskassa genom att du laddar med det antal kronor som återstår för till exempel en enkelbiljett. När du rest upp din reskassa, fyll inte på den igen utan köp en annan biljett i stället.

Jag använder reskassa för att resa över länsgräns, hur ska jag göra nu?

  • Du kan köpa enkelbiljett för länsöverskridande resor ombord på bussen. 30-dagars periodkort kan köpas ombord på bussen, hos ett försäljningsställe eller i vår webbshop. Reskassan avvecklas samtidigt i Västerbotten, Norrbotten och Västernorrlands län.
  • Så småningom lanseras nya appar för samtliga norrlandslän där det kommer vara enkelt att köpa enkelbiljett, 10-resorsbiljett och periodbiljett oavsett vilket länstrafikbolag du reser med.

Kan jag fylla på Reskassa flera gånger så länge det är möjligt?

  • Det är tekniskt möjligt, men vi rekommenderar att övergå till andra typer av biljetter eftersom vi snart stoppar laddningen och så småningom även betalning med reskassa.

Vad händer om jag har pengar kvar i reskassan när ni har stoppat laddningen?

  • Du kan använda upp befintligt belopp till och med 31 mars 2024.

Min reskassa är laddad med 3000 kronor, hur ska jag hinna resa upp pengarna?

  • Du kan sitta lugnt på bussen. Du kommer kunna använda upp kvarvarande belopp till och med 31 mars 2024. Pengarna kommer inte att försvinna från kortet och det kommer vara möjligt att få pengarna återbetalda. Mer information om detta kommer i ett senare skede.
  • Just nu rekommenderar vi att du försöker resa upp pengarna om det är möjligt. Du kan även använda din Reskassa för att köpa andra biljetter, som till exempel 10-biljett eller periodkort. Observera att 10% rabatt endast ges vid köp av enkelbiljett.

Varför ändras aktiveringstiderna på resor över länsgräns?

  • Vi ska uppgradera biljettsystemet och för att du som resenär inte ska riskera att ha en oanvänd biljett kvar i det nuvarande systemet vid övergången kortas aktiveringstiden ned till 60 dagar.

Ändras aktiveringstiden på redan köpt biljett?

  • Nej, detta gäller endast vid nyköp från 2 maj och endast på resor över länsgräns norrut och västerut.

Vad händer om jag har reskassa kvar på mitt kort efter den 31 mars 2024?

  • Det kommer finnas möjlighet att få pengarna återbetalda men vi rekommenderar att du reser upp pengarna om du kan.

När kommer det uppgraderade biljett- och betalsystemet vara på plats?

  • Det kan vi tyvärr inte svara på just nu, men förhoppningsvis kommer det under 2024.

 

Senast uppdaterad: 26 apr 2023