
Snart släpps Länstrafikens nya app
17 oktober, 2023Nu är det snart dags för släpp av Länstrafikens nya app. Samtidigt görs också vissa ändringar i biljettutbudet. Appen är det första steget i ett stort projekt som på sikt innebär att hela biljettsystemet gradvis byts ut eller uppgraderas.
Ny resenärsapp
Länstrafikens nya app släpps i november och kommer då att kunna laddas ner kostnadsfritt från App Store eller Google Play. Du känner igen den nya appen på utseendet. Ikonen kommer att vara en nyare version av Länstrafikens logga.
Appen heter ’Länstrafiken Jämtland’ och ser ut så här:
När den lanserats kommer den nuvarande appen att tas bort från App Store och Google Play. Appen kommer att finnas kvar på din telefon en tid för att du ska hinna åka upp dina förköpta resor, men i slutet av januari planerar vi att stänga ner appen helt. Du bör därför resa upp oanvända biljetter i nuvarande app senast under januari månad.
I den nya appen kommer du att kunna köpa nästan alla biljetter, både för regiontrafik och stadstrafik, och allt som går att göra eller se i nuvarande app kommer att finnas i den nya appen. Dessutom finns flera nya funktioner som ska underlätta för dig som resenär. Mer information om den nya appen kommer att publiceras inom kort.
Köp inte fler resor än du behöver
När den nya appen finns att ladda ner informerar vi om det. Då kommer möjligheten att köpa periodbiljetter eller tankkort stängas av i den nuvarande appen. Du kan fortsätta att resa med dina förköpta appbiljetter, men du ska gå över till att göra alla biljettköp i den nya appen så snart den finns tillgänglig.
Generellt gäller att du inte ska köpa fler resor än du behöver använda innan sista januari. Enkelbiljetter kommer att finnas kvar i appen en tid efter att periodkort och tankkort slutat säljas.
Du som inte använder appen idag påverkas inte av dessa ändringar. Du köper biljett och reser som vanligt. Tänk på att reskassan ska avvecklas. Du ska använda upp kvarvarande reskassa innan 31 maj 2024.
Ändringar i biljettutbudet
Det ska bli enklare att se vilka biljetter som finns att välja på och vad biljetterna kostar. Samtidigt som appen släpps görs därför vissa förändringar. Det är ett steg mot ett mer enhetligt biljettutbud där regiontrafiken och stadstrafiken har liknande kategorier, namn och villkor.
Vissa förändringar kommer enbart att synas i appen till en början. Det betyder att villkoren kan se lite olika ut i appen och för köp på kort under en övergångsperiod. Dessa förändringar införs både i nya appen och för resor på busskort senast 9 januari 2024:
- 72 timmarsbiljetten kan inte längre köpas
- 10-resorsbiljett på flygbussen kan inte längre köpas
- De olika tankkorten i stadstrafiken ersätts med 10 & 20 resor. Priserna för 10- och 20 resor på tankkort blir:
– 10 resor – Vuxen 290 kr
– 20 resor – Vuxen 480 kr
Följande förändringar kommer tills vidare enbart att slå igenom i den nya appen:
- 10-resorsbiljett införs för resor över länsgräns
- Dagbiljett gäller i 24 timmar från aktivering och inte bara ett visst datum
- Länskortet införs i appen men det relationsbundna periodkortet kommer inte att automatisk bli ett Länskort när man överskrider en viss reslängd. Vill man resa i hela länet ska man köpa ett Länskort.
Reskassan ska avvecklas och kommer inte att införas i den nya appen alls.
Aktiverings- och giltighetstider
För att det ska finnas färre giltiga biljetter kvar i system som ska bytas ut i framtiden kortas aktiveringstiden ner på alla biljetter. Aktiveringstiden är den tid du har på dig från när biljetten köps till att första resan måste göras (biljetten aktiveras vid första resan på ett periodkort eller tankkort).
Aktiveringstiden kommer tills vidare att vara 180 dagar för alla biljetter. De nya villkoren kommer att gälla både i nya appen och i övriga kanaler från 1 december 2023.
Du som inte köper din biljett mer än sex månader i förväg påverkas inte alls av ändringen. Giltighetstiden är den tid du har på dig att resa upp dina biljetter från att första resan är gjord. Giltighetstiden förändras inte nu.
Frågor?
Här hittar du svar på vanliga frågor om övergången till ny app.
Mer information finns på denna webbsida: ltr.se/nytt-biljettsystem-2023-24/
Övriga frågor kan skickas in via kontaktformulären på LTR.se. Du kan också kontakta kundservice på 0771-100 110. Hittar du ett fel i appen kan du själv göra en felanmälan via ett formulär i appen.