Dags att byta app

25 januari, 2024

Du som har biljetter kvar i Länstrafikens gamla app, eller i Mobitime-appen, behöver agera innan slutet av januari. Reser du med busskort kan du fortsätta resa som vanligt.

Gamla appen stängs ner 29/1

När appen stängs ner kommer du inte att kunna se eller använda kvarvarande biljetter som ligger i gamla appen. Du som har oanvända biljetter kvar, eller tankkort med resor kvar, behöver tänka på att använda upp dem innan 29 januari. Detta gäller även biljetter i Mobitime-appen och biljetter som köpts med Jämtland som vald region i andra läns appar. 

Om du inte har möjlighet att resa

I första hand råder vi dig att resa upp kvarvarande biljetter. Om du inte har möjlighet att göra det kan du i vissa fall få biljetten återbetalad eller kvarvarande resor överflyttade till den nya appen. Villkoren är:

  • Ej aktiverade biljetter – återbetalas
  • Aktiverade periodkort med dagar kvar – återbetalas ej (slutade säljas i december)
  • Resor kvar på aktiverade tankkort – flyttas över till det nya systemet eller återbetalas

Återbetalning

Innan slutet av januari (preliminärt den 29 januari) kommer en automatisk återbetalning att ske via systemet av ej aktiverade biljetter och laddningar som ligger kvar i gamla appen. Det kan dock hända att återköpet inte går igenom av olika anledningar, till exempel:

  • du har bytt ut ditt betalkort sedan du köpte biljetten
  • det har gått för lång tid sedan köpet och betaltjänsten (t.ex. Swish) tillåter inte så gamla återköp

Då behöver du kontakta Länstrafiken för att få din biljett återbetalad manuellt eller flytta över den till det nya biljettsystemet. Tänk på att ha ditt biljett-ID tillgängligt när du kontaktar kundservice. Skicka din förfrågan om återbetalning via e-post: ltrkundservice@regionjh.se

Flytta över dina resor

Din biljett flyttas inte över automatiskt. Det finns ingen koppling mellan den nya appen och den gamla, det är helt separata system. Du som vill fortsätta resa med nya appen kan kontakta Länstrafiken för att få dina kvarvarande resor överflyttade manuellt. Då ska du skicka en förfrågan via e-post till ltrkundservice@regionjh.se.

För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du notera ID-numret på dina kvarvarande biljetter i gamla appen, eller skicka ett kvitto till dig själv via appen (ID-numret kommer då med), samt ladda ner den nya appen till din telefon. I mailet till oss ska du ange:

  • ID-numret på den biljett du vill flytta över från gamla appen och/eller mobilnumret om du registrerat det. 
  • Den nya appens ID-nummer. Om du registrerat dig i nya appen är det bara din e-postadress vi behöver.

Hur hittar jag ID-numren?

I den gamla appen öppnar du upp din kvarvarande biljett. Under det stora fältet ser du ett långt nummer som börjar med ’ID …’. Vi behöver hela ID-numret om du inte är registrerad med ditt mobilnummer. Du kan se om du registrerat dig genom att klicka på de tre strecken längst upp till vänster och titta längst ner på skärmen som öppnas upp.

I den nya appen tittar du i menyn med ikoner längst ner på skärmen. Klicka på de tre prickarna längst till höger ovanför ’Mer’. Klicka på ’Kontakt’. Där hittar du appens unika ID-nummer. Du som är registrerad behöver bara ange din e-postadress. För att se om du är registrerad går du in på ’Mer’ och klickar på ’Min Profil’. Där kan du se den mailadress du angett eller registrera din mailadress om det inte redan är gjort. 

 

Den nya appen ’Länstrafiken Jämtland’ kan laddas ner kostnadsfritt från App Store eller Google Play. 

Frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor om övergången till ny app, hur du laddar ner appen och hur appen fungerar. 

Här finns en användarguide i online-format: användarguide.

Mer information om byte av biljettsystem finns på denna webbsida: ltr.se/nytt-biljettsystem-2023-24/

Hittar du ett fel i appen kan du själv göra en felanmälan via ett formulär i appen. Övriga frågor kan skickas in via kontaktformulären på LTR.se.

Kundservice har många ärenden att hantera just nu i samband med övergången till det nya biljettsystemet så du kan få vänta på svar eller bekräftelse. Kundservice tar ärenden i den ordning de kommer in och hjälper dig så fort den kan.