Allmänna villkor för företagskund
Dessa användarvillkor avser Länstrafiken Jämtlands Företagsportal, som tillhandahålls av Region Jämtland Härjedalen.
I portalen erbjuds Länstrafikens ordinarie biljettutbud för köp mot faktura. Biljetters giltighet omfattas av våra allmänna köpvillkor som finns på LTR.se. Samtliga resor, oavsett försäljningskanal, omfattas av våra resevillkor som finns att läsa på LTR.se.
1. Vem får vara företagskund?
Endast svenska företag med organisationsnummer och leverans- samt fakturaadress i Sverige kan bli kund och beställa biljetter via Länstrafiken Jämtlands företagsportal. Uppfyller inte det ansökande företaget dessa krav hänvisas de till appen Länstrafiken Jämtland eller övriga försäljningskanaler.
Kreditkontroll kan komma att göras på företaget i samband med registrering och uppdateras löpande. Genom att du ansöker om Företagskonto godkänner du att en kreditkontroll görs på företaget.
2. Biljetter, priser och betalning
Det är Länstrafikens ordinarie biljettutbud som visas i företagsportalen. De priser som gäller visas i företagsportalen. Momsen är inräknad. För närvarande är momssatsen 6 %.
I företagsportalen säljs alla biljetter mot faktura. Möjlighet finns också att tilldela ett kreditbelopp till enskild resenär att köpa biljetter för i appen. Hela beloppet faktureras en gång per månad och ska betalas inom 30 dagar om inte annat är avtalat. Dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen.
Om fel adress eller bolag har angetts för fakturering går det inte att göra några ändringar av utskriven faktura eller kreditering. Vid beställningstillfället godkänner administratören alla uppgifter.
Biljetter gäller för obegränsat antal resor inom angivet geografiskt område under giltighetstiden som anges på biljetten. Resenär får resa med annan avgång än den som framgår av biljetten om det sker inom giltighetstiden. Påstigning och byten ska ske inom biljettens geografiska område.
3. Administratörer
För att beställa biljetter måste företagskunden vara registrerad i Länstrafiken Jämtlands företagsportal och företaget ska ha en eller flera organisationsadministratörer. Avdelning ska ha minst en administratör.
Den person som registrerar företagets konto i portalen blir automatiskt företagsadministratör med befogenhet att registrera flera administratörer eller underavdelningar för kontot. Registrerade administratörer är att anse som behöriga beställare för företagskund och anses ha en fullmakt från de registrerade företaget att löpande lägga beställningar på biljetter och kort. Administratör ska ha ett eget användarnamn och lösenord. Dessa uppgifter får inte lämnas ut till någon annan person.
Företagskunden är ansvarig för att de personer som är registrerade som administratörer vid tiden för beställningen har behörighet att beställa biljetter för företagskunds räkning. Det är alltså företagskundens ansvar att löpande göra relevanta ändringar, tillägg och borttagande av administratörer som t.ex. avslutat sin anställning.
4. Leverans av biljetter
Vid köp mot faktura i appen och vid beställning av biljetter via företagsportalen levereras biljetterna till den angivna appen eller busskortet digitalt några minuter efter att beställningen genomförts.
Biljetten ska aktiveras av resenären innan eller i samband med ombordstigning för att vara giltig. Alla biljetter måste aktiveras inom sex (6) månader från inköpsdatumet, annars förfaller biljetten. Biljetter som läggs på ett fysiskt busskort aktiveras automatiskt när de viseras i biljettläsaren för första gången.
5. Beställning av busskort
För tillfället kan du inte beställa busskort via företagsportalen. Alla biljetter går att distribuera till en app, men företag som har behov av fysiska busskort kan beställa dessa direkt från Länstrafiken Jämtland via e-post på foretagskonto@regionjh.se. Busskorten är kostnadsfria tills den 1/9 2025 och levereras normalt sett inom 5 arbetsdagar till den adress som angetts av beställaren. Efter den 1/9 2025 kostar korten 50 kr/st inklusive leverans och moms.
6. Resenärens ansvar
Varje resenär är skyldig att ha en giltig biljett för sin resa, oavsett vilken försäljningskanal som använts vid köpet. En person som reser med biljett i app ansvarar för att under hela resan ha batteri i mobiltelefonen, fungerande internetuppkoppling samt för att mobiltelefonen är i sådant skick att biljetten kan valideras i biljettläsaren.
Om resenären inte kan presentera en giltig biljett vid biljettkontroll ställs en kontrollavgift ut till resenären.
Vissa biljetter kan lånas ut till en annan person via appen Länstrafiken Jämtland. Detta gäller även biljetter som köpts via företagsportalen eller på beviljad kredit i appen. En biljett som överlåtits till någon annan går inte att få tillbaka. Företaget ansvarar för att begränsa eller spärra biljettköp för resenär som använder biljett eller kreditköpsfunktion på ett inkorrekt sätt.
7. Återköp
Biljetter köpta i e-handel krediteras som regel inte. Undantag kan dock göras om en hel order blir felaktig.
Ej aktiverade biljetter köpta i appen Länstrafiken Jämtland (även via Företagskonto) kan återköpas till sitt fulla värde, dock senast 60 dagar från köptillfället. Återköp sker direkt i appen genom att klicka på ’Ångra köp’ knappen på biljetten. Vid återköp i appen sker återbetalning till samma betalmedel som använts för att betala det ursprungliga köpet.
Biljett som spärrats av företaget på grund av missbruk eller annan anledning återköps inte. Inga delåterköp tillåts, det vill säga återköp av kvarvarande resor på ett klippkort eller dagar på ett månadskort tillåts inte. Vi rekommenderar därför att inte köpa fler resor eller dagar än vad som behövs. Det går snabbt att ställa ut en ny biljett.
Fysiska busskort som beställts via e-post återköps inte.
8. Missbruk
Region Jämtland Härjedalen förbehåller sig rätten att upphöra med leverans av kort och biljetter om tjänsten missbrukas.
Om kreditvärdigheten skulle försämras för en kund som beställer mot faktura äger Region Jämtland Härjedalen rätten att låta kunden fortsättningsvis endast köpa biljetter via ordinarie försäljningskanaler där betalning sker vid köptillfället.
9. Avtalstid och uppsägning
Avtal som har ingåtts mellan Region Jämtland Härjedalen och dig är giltigt under den tid som resan pågår eller tillsvidare, så länge du nyttjar någon av tjänsterna.
Du kan närsomhelst säga upp avtalet för Företagskonto för omedelbart upphörande. Uppsägning sker genom att följa instruktionerna i portalen eller genom att kontakta Länstrafiken Jämtland. Om du raderar ditt konto försvinner biljetter och annan information och Region Jämtland Härjedalen ansvarar inte för förlust av sådan data.
10. Kontakt
Region Jämtland Härjedalen
Länstrafiken Jämtland
Hamngatan 14
831 34 Östersund
E-post: foretagskonto@regionjh.se
Webb: LTR.se
Org.nr. 232100-0214