Köpvillkor från och med 1 juni 2025
Det är viktigt för dig att ta del av följande villkor innan du köper biljetter och innan du reser.
Köpvillkoren gäller för biljetter och övriga produkter och tjänster som tillhandahålls av Region Jämtland Härjedalen gällande bussresor med Länstrafiken.

Köpvillkoren gäller för biljetter och övriga produkter och tjänster som tillhandahålls av Region Jämtland Härjedalen gällande bussresor med Länstrafiken. Vid köp av biljett godkänner du som resenär Länstrafikens köpvillkor samt resevillkor för resor med Länstrafiken Jämtland.
Ta del av våra villkor innan du reser.
Resenärskategorier
Barn 0-6 år:
Kategorin avser barn fram till den dag de fyller sju (7) år. Högst två barn under 7 år åker gratis med betalande medresenär. Ytterligare barn, samt ensamåkande barn under 7 år ska lösa biljett (för kategorin 7-19 år).
Ungdom 7-19 år:
Kategorin avser ungdomar från fyllda sju (7) år till den dag de fyller tjugo (20) år.
Vuxen:
Med vuxen avses person som inte tillhör någon annan ålderskategori. I de flesta fall avses personer som är fyllda 20 år. I de fall kategorin 65+ år presenteras avser vuxen person som är fyllda sextiofem (65) år.
65+ år:
Med kategorin avses personer fyllda sextiofem (65) år.
Vid tveksamhet om ålder ska giltig fotolegitimation kunna uppvisas.
Zonstruktur
Biljettpriser baseras på ett zonsystem med nio zoner och identiska villkor. Kostnaden beror på antalet passerade zoner. Se Länstrafikens hemsida för aktuell karta och zonstruktur.
Biljettvillkor
- En biljett ska alltid täcka hela resans sträcka och får inte delas upp på flera färdbevis.
- Det är inte tillåtet att resa med flera biljetter för en och samma resa.
- En resenär får inte använda flera biljettbärare – exempelvis dubbla kort, dubbla appar eller en kombination av app och kort – för att kombinera olika biljettyper under samma resa.
- Biljettkontroller kommer att genomföras för att säkerställa att dessa regler följs.
Rabattkategorier
Rabattsats på 35 procent av ordinarie pris gäller för följande kategorier på samtliga biljettyper:
- Student
- Barn och ungdomar under 20 år
- Förmånstagare
- Seniorer 65+
Notera att vid resa med rabatterad biljett ska du alltid kunna styrka att du är berättigad till rabatt.
Villkor för rabatterade biljetter
Student
För att få resa med studentrabatt behöver du ha giltig studentlegitimation. Studentlegitimationen måste ha studentresesymbolen och vara giltig under hela tiden som biljetten gäller.
Du måste studera på universitet, högskola, eller annan vuxenutbildning som ger rätt till studiemedel från CSN. För att ta del av studentrabatten måste du studera minst 10 veckor sammanhängande med en studietakt på minst 50 % under terminen (minst 15 högskolepoäng/termin) och ha studentlegitimation från Mecenat, WeStudents eller Studentkortet som app med studentresesymbolen.
Att ha med på resan för dig som reser med studentrabatt
- Biljett
- Digital Studentlegitimation i app från Mecenat, WeStudents eller Studentkortet/STUK med giltig studentresesymbol.
- Giltig Id-handling med foto
Förmånstagare med aktivitets- eller sjukersättning
Förmånstagare som har aktivitets- eller sjukersättning från Försäkringskassan har rätt att köpa biljetter från det ordinarie utbudet med 35 % rabatt. Det gäller för alla nivåer av ersättning.
För att erhålla rabatten krävs ett giltigt förmånsintyg från Försäkringskassan. Intyget ska vara aktuellt och styrka din rätt till aktivitets- eller sjukersättning.
Biljettens giltighet
Biljett för resa inom Jämtlands län eller mellan Jämtland och norrlandslänen gäller för obegränsat antal resor inom angivet geografiskt område under giltighetstiden som anges på biljetten. Med ”norrlandslänen” avses följande län: Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten.
Du får därmed resa med annan avgång än den som framgår i biljetten om det sker inom giltighetstiden. Påstigning och byten ska ske inom biljettens geografiska område.
För att vara giltig ska biljett aktiveras före eller i samband med ombordstigning. Alla biljetter måste aktiveras inom sex (6) månader från inköpsdatum, annars förfaller biljetten. Kopierad biljett, exempelvis foto- eller skärmbild, är inte ett giltigt färdbevis.
Biljettyper
Enkelbiljett
I stadstrafik och inom en zon gäller enkelbiljetten i 70 minuter. Vid resa i fler zoner beror giltighetstiden på sträckans restid. Biljett är giltig för övergång så länge biljetten är giltig. Enkelbiljetter gäller inte på tåg. En enkelbiljett kan överlåtas till någon annan om den inte aktiverats, men kan inte lånas ut.
Periodbiljett 24 timmar
Gäller för obegränsat resande under 24 timmar från tidpunkten för aktivering, första resan. 24-timmarsbiljett finns antingen som en zonbiljett eller som en Hela länet biljett. En icke aktiverad biljett kan skickas till någon annan men kan inte lånas ut.
Periodbiljett 30 dagar:
En 30-dagarsbiljett gäller för obegränsat resande inom vald zon/zoner och köps enligt zonsystemet (1 zon, 2 zoner, 3 zoner eller Hela länet) inom 30 dagar från tidpunkten för aktivering.
Periodbiljetter gäller inte med närtrafiken. En 30-dagarsbiljett som inte är aktiverad kan skickas till någon annan. En periodbiljett som är aktiverad kan lånas ut max 5 gånger till max 5 personer under en 30-dagarsperiod. Alla utlånade biljetter återgår till ägaren kl. 04.00.
Klippbiljett 10 eller 20 resor:
En klippbiljett består av ett fast antal enkelbiljetter som säljs till rabatterat pris och köps enligt zonsystemet (1 zon, 2 zoner, 3 zoner eller hela länet). Resorna kan nyttjas under två års tid. Biljetterna gäller ej på Norrtåg.
Det är inte möjligt att resa flera personer samtidigt på klippbiljetter. En klippbiljett kan skickas till någon annan om ingen resa aktiverats, men kan inte lånas ut.
Specialbiljetter
Biljetter med särskilda villkor. Dessa biljetter säljs inte ombord men är giltiga på resor med Länstrafiken.
Ungdomskort
Giltigt för obegränsat resande i hela länet med Länstrafiken och Norrtåg. Kortet är kostnadsfritt för resenären och omfattas av gällande resevillkor. Det tillhandahålls av kommunerna Östersund, Krokom, Ragunda, Åre, Härjedalen, Bräcke och Berg till barn och ungdomar i åldrarna 6–19 år. Kortet är personligt.
Elevkort
Giltigt för två resor per skoldag till/från skolan för elever i Strömsunds kommun. Giltigheten täcker möjligheten för övergång till annan tur inom 1 timme från ankomsttid, övergångar kan göras flera gånger på samma resa. Kortet är personligt.
Årskort Senior 65+
Årskort Senior 65+ gäller för resenärer som har fyllt 65 år.
Årskortet är ett personligt och resenären förbinder sig för minst 12 månader från köptillfället. Årskortet ger obegränsat resande inom hela länet med Länstrafiken. Kortet gäller inte på Norrtåg eller vid resa med närtrafiken.
Årskort Senior kan köpas genom att ladda ner och fylla i en blankett, som kan postas till oss eller lämnas i receptionen på Östersunds bussterminal. Du betalar antingen månadsvis via autogiro med bindningstid på minst 12 månader, eller årsvis via faktura. Årskort Senior förnyas automatiskt efter giltighetsperiodens slut. Om du inte önskar förnya kortet måste du själv kontakta Länstrafiken för uppsägning innan förnyelsen träder i kraft. Kortet är för närvarande inte tillgängligt i appen.
Kortet kan användas som delbetalning på busslinjer över länsgräns.
Årskort Senior gäller dessutom för hela sträckan på följande busslinjer:
- Linje 46: Östersund – Mora
- Linje 56: Sveg – Ljusdal
Låna ut biljett
Biljettkategorin Periodbiljett 30 dagar kan lånas ut till en annan person via appen Länstrafiken Jämtland. Både den som lånar ut biljetten och mottagaren av biljetten måste ha registrerat sig i appen med en giltig e-postadress. Den som lånar ut biljetten måste vara inloggad i appen på sin telefon.
Utlåning tillåts på alla periodbiljetter med 30 dagars giltighet. Endast aktiverade biljetter kan lånas ut. Utlånade biljetter återgår automatiskt till ägaren klockan 04.00 efterföljande dag. Det går inte att ta tillbaka sin biljett när den är utlånad, du kan alltså inte få tillbaka den vare sig tidigare eller senare än kl. 04.00.
Du kan låna ut din biljett max 5 gånger per period, till max 5 vänner eller familjemedlemmar. Det är inte tillåtet att låna ut periodbiljetter mot ekonomisk ersättning.
Ge bort biljett
Du kan ge bort alla biljetter som du köpt i appen eller på Mina Sidor till någon annan. Endast biljetter som inte har aktiverats kan överlåtas. Mottagaren måste ha registrerat sig i appen eller på Mina Sidor med en giltig e-postadress.
Om du ger bort en biljett har du överlåtit den och du kan inte ångra dig. Du får inte tillbaka en biljett som du gett bort. Biljetter du ser på ditt konto i appen men som du inte själv har köpt kan inte överlåtas.
Återköp av biljett
Den lagstadgade ångerrätten gäller inte vid köp av biljetter för resa.
Återköp och byte av biljetter är bara möjligt om det framgår av de villkor som gäller för varje biljettyp. Rätt till återbetalning kan också föreligga om villkoren för frånträdande av köp av periodbiljett är uppfyllda enligt § 19 och 20 Lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter.
Länstrafiken Jämtland erbjuder möjlighet till återköp av ej aktiverade biljetter köpta via appen eller Mina Sidor. Dessa biljetter kan återköpas till fullt värde senast 60 dagar från köptillfället.
Vid återköp via appen eller Mina Sidor sker återbetalning till samma betalmedel som användes vid det ursprungliga köpet.
Återköp av biljetter som köpts ombord hanteras via kundservice. Endast icke-aktiverade biljetter kan återköpas. Länstrafiken tar ut en expeditionsavgift på 75 kronor. Återköp kan bara göras i receptionen på Östersunds busstation.
Visering av biljett
Samtliga biljetter ska visas upp i samband med ombordstigning på buss eller av tågvärd ombord på tåg. Detta gäller oavsett om biljetten finns i appen Länstrafiken Jämtland, är eller är kopplad till Länstrafikens busskort.
Situationer kan uppstå då kort eller biljetter ej kan läsas av i biljettläsaren. Resenären ska då visa upp biljetten för förare eller ombordpersonal.
Betalningsalternativ
I appen Länstrafiken Jämtland och genom Mina Sidor kan du välja att betala med Swish, bank- och kreditkort eller faktura via Klarna. Du registrerar betalsätten i appen och betalmetoden väljs vid varje köptillfälle.
Vid köp av biljett med Klarnas fakturatjänst överlåts Region Jämtland Härjedalens fordran automatiskt till Klarna.
Ersättning vid försening
Vid befarad eller inträffad försening, med 20 minuter eller mer, kan du ha rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport eller prisavdrag. Lag (2015:953) behandlar kollektivtrafikresenärers rättigheter när det gäller förseningsersättning. Lagen baseras på hur lång linjesträckning det fordon du reser med har. Se Ansök om förseningsersättning för vidare information om förseningsersättning.
Biljettkontroll
Länstrafiken Jämtland genomför kontinuerligt biljettkontroller i trafiken. Resenären ska under hela resan kunna uppvisa en giltig biljett som kan kontrolleras maskinellt samt eventuella kompletterande handlingar, såsom legitimation. Det är resenärens ansvar att ta reda på vilken biljett som krävs för resan, och att aktivera och validera (blippa) biljetten vid ombordstigning. Vid resa med rabatterad biljett ska du alltid kunna styrka att du är berättigad till rabatt.
Vid kontroll skall du som resenär visa din biljett för biljettkontrollanten. Om du vid en kontroll inte kan uppvisa en giltig biljett och eventuellt kompletterande handlingar kan du enligt lag debiteras en tilläggsavgift. Tilläggsavgiften är 1500kr, plus priset för den aktuella resan.
Har du biljett i Länstrafiken Jämtlands app ansvarar du för att ha tillräckligt med batteri i mobiltelefonen och att den är i sådant skick att biljetten kan valideras i biljettläsaren. Observera att mobiluppkoppling kan vara begränsad längs vissa sträckor, vilket kan påverka biljetthanteringen.
Länstrafiken Jämtland har rätt att omhänderta en biljett om det finns misstanke om att den har förfalskats, manipulerats eller av annan anledning kan anses ogiltig. I sådana fall kan Länstrafiken tillfälligt eller permanent spärra ett resekort utan ersättning för eventuellt kvarvarande värde.
Länstrafiken Jämtland har även rätt att spärra mobilbiljetter, tillgången till Mina Sidor och appen Länstrafiken Jämtland. Rätten att spärra gäller även om tekniska, säkerhetsmässiga eller andra skäl gör det nödvändigt för att skydda kundens, andra parters eller Länstrafikens intressen.
Prisjustering och förändring av biljettutbud
Länstrafiken Jämtland förbehåller sig rätten att justera priser, zongränser och biljettutbudet i enlighet med politiskt beslut, förändringar i regelverk eller ekonomiska förutsättningar. Dessa justeringar kan ske även under ett pågående abonnemangsår och gäller samtliga biljetter och kort med automatisk förlängning, såsom årskort, oavsett försäljningskanal.
Vid prisändringar eller strukturella förändringar som påverkar abonnemang träder de nya priserna och villkoren i kraft från och med den angivna ändringsdagen, utan retroaktiv påverkan på redan genomförda köp. Länstrafiken Jämtland informerar resenärerna i god tid via officiella kanaler, och ändringarna sker i enlighet med gällande lagstiftning.