Vanliga frågor om Mina sidor
Här kan du få svar på de vanligaste frågorna om hur du använder Mina sidor.
.jpg)
Kom igång med Mina sidor
Hur skapar jag ett konto?
- Om du inte har ett konto sedan tidigare (till exempel i appen) väljer du registrera konto.
- Ange den mejladress du vill ska vara kopplad till kontot.
- Fyll i ett lösenord som uppfyller kraven.
- Öppna din e-post och klicka på länken i medelandet för att verifiera din e-postadress.
- Nu är ditt konto skapat och du kan logga in.
Hur loggar jag in?
Du har angett ett användarnamn och lösenord när du skapade ditt konto. Du använder samma upgifter då du loggar in.Den första gången du loggar in behöver du godkänna användarvillkoren.
Har du redan ett konto i appen så kan du logga in med samma användarnamn och lösenord på Mina sidor.
Hur beställer jag ett blått busskort?
- Logga in på Mina sidor och välj Biljettbärare i menyn.
- Välj Beställ busskort.
- Fyll i adressen som du vill få kortet skickat till.
- Vill du beställa mer än ett kort bockar du i Beställ mer än ett busskort och anger hur många du vill ha. Du kan max beställa fem (5) kort.
- Välj sedan Lägg till i varukorgen och klicka därefter på varukorgen i menyn.
- Välj betalmedel och acceptera användarvillkoren. Korten är avgiftsfria under en övergångsperiod, men du måste ändå genomföra ett så kallat köp. Köpet kommer att vara på 0 kronor.
- Klicka på Slutför köpet.
- Kortet skickas till den angivna adressen inom 5-10 arbetsdagar.
Observera att du inte kan beställa kort och köpa biljett samtidigt. Det måste ske i två separata åtgärder. Först beställer du kortet och när det kommer hem till dig så kan du ladda på resor. Detta för att du behöver kortnumret som står på baksidan.
Vad kostar det att beställa ett blått busskort?
Under en begränsad period under kortbytet får du ditt nya busskort avgiftsfritt. När du beställer kortet via Mina Sidor behöver du fortfarande genomföra ett "köp" och ange ett betalmedel (annat än Swish). Kostnaden för beställningen kommer dock vara 0 kr.
Registreras mitt nya busskort automatiskt?
Nej, ditt kort registreras inte automatiskt. När du fått ditt nya busskort med posten behöver du logga in på Mina Sidor och registrera det. Därefter kan du köpa nya biljetter till busskortet eller flytta dina befintliga biljetter dit.
Hur registrerar jag ett busskort?
Så här registrerar du ditt kort:
- Välj Biljettbärare i menyraden
- Välj Registrera busskort
- Fyll i busskortets nummer som finns på baksidan av kortet
- Ange vad du vill att kortet ska heta tex. Annas kort eller Svantes kort
- Välj Registrera kort
- Klart!
Nu kan du fortsätta med att köpa biljetter, byta biljettbärare eller ge bort biljetter. Följ instruktionerna så är det gjort enkelt och snabbt.
Om du förlorar ditt kort eller något annat händer, så kan kundservice hjälpa dig om du har registrerat ditt kort. Om du inte registrerar kortet kan du inte få hjälp med att till exempel återställa tidigare kortladdningar och biljettköp.
Hur köper jag en biljett?
- Logga in på Mina sidor (om du inte redan är inloggad)
- Välj Köp biljett och sedan Välj biljett
- Vill du köpa biljett för regiontrafiken väljer du Sök & köp.
- Ange mellan vilka hållplatser du vill resa och välj Välj biljett.
- Välj om du vill ha en enkel-, klipp- eller periodbiljett. Behöver du ändra rabattkategorin klickar du på knappen Ändra. Om du köper en biljett med rabatt ska du kunna styrka rätten till rabatt vid kontroller eller om föraren ber dig.
- När du är klar med dina val, välj Lägg till i varukorgen. Klicka sedan på varukorgen uppe till höger.
- Välj vilket betalmedel du vill betala med, acceptera användarvillkoren och välj Slutför köp.
- När köpet är genomfört ligger biljetten under Redo att använda.
- Klart!
Du behöver kontrollera att biljetten ligger på en biljettbärare. Om biljetten inte har en biljettbärare så väljer du Biljetten har ingen biljettbärare och anger vilket kort eller app du vill lägga biljetten på.
Vanliga frågor
Kan jag fortfarande ladda mitt röda kort?
Du kan fortfarande se ditt saldo och ladda det röda kortet på bussen, hos ett ombud eller i receptionen på busstorget i Östersund. Men vi rekommenderar att du använder upp resorna på ditt röda kort och beställer ett blått kort så snart som möjligt. Det röda kortet slutar att gälla den 19 maj.
Du kan även gå över till att använda appen. Då kan du enkelt använda och administrera dina biljetter digitalt, helt utan ett fysiskt busskort.
Vilket busskort får jag när jag beställer på Mina Sidor?
Om du beställer busskort på Mina Sidor kommer du få ett blått kort med Länstrafikens symbol på.
De röda korten utgår.
Flyttas mitt konto från webshopen över till Mina Sidor?
Nej, eftersom vi byter hela biljettsystemet så är det inte möjligt att flytta ditt konto. Ditt konto i vår gamla webshop kommer att raderas.
Behöver jag Bank-ID för att logga in på Mina sidor?
Nej, inloggning sker med din e-postadress och lösenord. Du kan logga in med samma konto som du använder i appen om du har den. Har du inte ett appkonto sedan tidigare så kan du skapa ett nytt konto på Mina sidor. När du skapar konto kommer du få e-post med en länk som du behöver klicka på för att bekräfta din e-postadress.
Använder jag samma konto i appen och Mina sidor?
Ja, du använder samma konto för både appen och Mina Sidor. På Mina Sidor ser du alla dina biljetter och biljettbärare. Du kan flytta biljetterna mellan busskort och app eller mellan olika busskort.
Kan jag använda mina biljetter direkt efter köp?
Ja, dina biljetter finns tillgängliga för användning omedelbart efter genomfört köp. Med andra ord - du behöver inte vänta flera timmar på att biljetter förs över som i vår gamla webshop. Se bara till att dina biljetter finns på rätt biljettbärare.
Vilka betalmedel kan jag använda på Mina Sidor?
På Mina Sidor kan du betala med samma betalmedel som i appen, dvs. Swish, bankkort och Klarna. Företagsfaktura kan också användas om du fått tillgång till det av din arbetsgivare.
Du kan ha max två (2) betalkort registrerade på ditt konto. Om du har fått ersättning av oss i form av "Tillgodo" så kan du även använda det.
Om du vill betala med Swish
Du behöver läsa av en QR-kod om du betalar med Swish. Vill du betala med Swish från samma mobil där du har öppnat Mina Sidor så kan du göra det genom att ta skärmklipp på QR koden och ladda upp den i fliken "Skanna" i din Swish app. Vi jobbar på att kunna erbjuda ännu smidigare lösning för betalningar med Swish.
Kan jag delbetala med Tillgodo?
Ja, om beloppet du har i ditt "Tillgodo" är för lågt för att betala hela din order kan du delbetala med "Tillgodo".
Välj först ett annat betalmedel och därefter kryssar du i rutan för delbetalning med "Tillgodo". Återstående belopp kommer att dras från ditt andra valda betalmedel.
Hur får jag kvitton för mina köp?
Vid beställning av kort skickas kvitto automatiskt till din registrerade e-postadress.
Vill du få kvitton för dina köpta biljetter kan du använda funktionen "Skicka kvitto" i fliken "Biljetter" eller på startsidan. Kvittot kommer innehålla samtliga biljetter du köpte vid ett och samma tillfälle.
Under "Min Profil" kan du även ange en e-postadress för automatiskt utskick av kvitto efter varje köp. Samma inställning gäller om du använder appen.
Hur ångrar jag ett köp på Mina Sidor?
Du ångrar ett köp genom att öppna den aktuella biljetten (klicka på rubriken) och välja Ångra köp. Du kan även klicka på de tre prickarna på biljetten och välja Ångra köp. Biljetten återbetalas till samma betalmedel som användes vid köpet. Det är hela köpet som återbetalas dvs. samtliga biljetter du köpte inom samma order.
Aktiverade biljetter kan ej återköpas.
Vad är en biljettbärare?
En biljettbärare är det du blippar ombord på bussen för att validera din biljett. Det kan alltså vara ett busskort eller app.
En "standardbärare" är den biljettbärare som biljetter köpta via Mina Sidor kommer att kopplas till. Standardbärare markeras med en stjärna och du kan ändra vilken av dina registrerade bärare (busskort eller app) som ska vara standardbärare.
Köp genomförda via appen får alltid appen som bärare men även dessa kan du flytta till busskort via Mina Sidor.
Hur byter jag biljettbärare?
- Välj Biljettbärare
- Välj den bärare du vill flytta biljetten från, tex. Calles mobil
- Klicka på de tre prickarna i den biljett du vill flytta.
- Välj Flytta biljett
- Välj till den nya bäraren i listan, tex Annas kort, välj sedan Flytta biljett.
- Klart!
Kan jag ge bort en biljett?
För att kunna ge bort en biljett så kan biljetten inte vara aktiverad.
- Välj Biljettbärare i menyn.
- Välj sedan Ge bort biljett.
- Välj om du vill skicka biljetten till någons e-post eller till någons busskort genom att fylla i e-post eller busskortsnumret som finns på baksidan av busskortet.
- Bocka i vilken biljett du vill ge bort och välj sedan Skicka biljett.
- Klart!
Hur gör jag om jag tappat bort mitt busskort?
Du kan säkra dina biljetter genom att registrera ditt busskort på Mina Sidor. När olyckan är framme och kortet är borta kan du enkelt logga in på Mina Sidor och flytta dina biljetter till en annan biljettbärare. En biljettbärare kan vara ett annat busskort eller appen.
Har du ingen annan biljettbärare? Radera då först ditt borttappade kort så finns dina biljetter redo att flytta till ett nytt kort när du skaffat ett sådant. Beställ via Mina Sidor.
Observera att aktiverings- och giltighetstiderna inte pausas.
Hur raderar jag mitt konto?
Du kan radera ditt konto på Mina Sidor genom att gå in på Min profil och välja Radera konto. Observera att kontot även raderas i din app.
Kan du inte se appen som biljettbärare i Mina sidor?
Börja med att kontrollera att du loggat in i Mina sidor med samma inloggningsuppgifter som du har i appen. Om du inte kan se appen som en biljettbärare så kan du testa att logga in i appen.