Vanliga frågor om Mina sidor
Här kan du få svar på de vanligaste frågorna om hur du använder Mina sidor. Hittar du inte svaret här så är du varmt välkommen att kontakta oss.
Kom igång med Mina sidor
Hur skapar jag ett konto?
- Om du inte har ett konto i appen eller Mina sidor sedan tidigare väljer du registrera konto.
- Ange den mejladress du vill ska vara kopplad till kontot.
- Fyll i ett lösenord som uppfyller kraven.
- Öppna din e-post och klicka på länken i medelandet för att verifiera din e-postadress.
- Nu är ditt konto skapat och du kan logga in.
Hur loggar jag in i Mina sidor?
Har du redan ett konto i appen så kan du logga in med samma användarnamn och lösenord. Annars använder du det användarnamn och lösenord som du fyllde i när du skapade ditt konto i Mina sidor. Den första gången du loggar in behöver du godkänna användarvillkoren.
Hur beställer jag ett busskort?
- Logga in på Mina sidor och välj Biljettbärare i menyn.
- Välj Beställ busskort.
- Fyll i adressen som du vill få kortet skickat till.
- Vill du beställa mer än ett kort bockar du i Beställ mer än ett busskort och anger hur många du vill ha. Du kan max beställa fem kort.
- Välj sedan Lägg till i varukorgen och klicka därefter på varukorgen i menyn.
- Välj betalmedel och acceptera användarvillkoren. Korten är avgiftsfria under en övergångsperiod, men du måste ändå genomföra ett så kallat köp. Köpet kommer att vara på 0 kronor. Swish fungerar inte som betalmedel när du beställer ett nytt kort.
- Klicka på Slutför köpet.
- Kortet skickas till den angivna adressen inom 5-10 arbetsdagar.
Observera att du inte kan beställa kort och köpa biljett samtidigt. Det måste ske i två separata åtgärder. Först beställer du kortet och när det kommer hem till dig så kan du ladda på resor. Detta för att du behöver kortnumret som står på baksidan.
Vad kostar det att beställa ett blått busskort?
Under en begränsad period under kortbytet är busskortet avgiftsfritt. När du beställer kortet via Mina Sidor behöver du fortfarande genomföra ett "köp" och ange ett betalmedel. Kostnaden för beställningen kommer dock vara 0 kr. Obs! Det går inte att använda Swish som betalmedel vid kortbeställningar.
Registreras mitt nya busskort automatiskt?
Nej, ditt kort registreras inte automatiskt. När du fått ditt nya busskort med posten behöver du logga in på Mina Sidor och registrera det. Därefter kan du köpa nya biljetter till busskortet eller flytta dina befintliga biljetter dit.
Hur registrerar jag ett busskort?
- Välj Biljettbärare i menyraden
- Välj Registrera busskort
- Fyll i busskortets nummer som finns på baksidan av kortet
- Ange vad du vill att kortet ska heta tex. Annas kort eller Svantes kort
- Välj Registrera kort
- Klart!
Nu kan du fortsätta med att köpa biljetter, byta biljettbärare eller ge bort biljetter. Följ instruktionerna så är det gjort enkelt och snabbt.
Om du förlorar ditt kort eller något annat händer, så kan kundservice hjälpa dig om du har registrerat ditt kort. Om du inte registrerar kortet kan du inte få hjälp med att till exempel återställa tidigare kortladdningar och biljettköp.
Hur köper jag en biljett på Mina sidor?
Börja med att kontrollera att du har en biljettbärare tillagd i ditt konto. En biljettbärare kan vara appen eller ett busskort.
- Logga in på Mina sidor, välj Biljetter och sedan Köp biljett.
- Vill du köpa biljett för en eller flera zoner väljer du Sök & köp.
- Ange mellan vilka hållplatser du vill resa och välj Välj biljett.
- Välj om du vill ha en enkel-, klipp- eller periodbiljett. Behöver du ändra rabattkategorin klickar du på knappen Ändra. Om du köper en biljett med rabatt ska du kunna styrka rätten till rabatt vid kontroller eller om föraren ber dig.
- När du är klar med dina val, välj Lägg till i varukorgen. Klicka sedan på varukorgen uppe till höger.
- Välj vilket betalmedel du vill betala med, acceptera användarvillkoren och välj Slutför köp.
- När köpet är genomfört ligger biljetten under Redo att använda.
Vill du köpa en biljett inom Östersund (zon S) eller inom länet kan du även gå in på Biljetter i menyn, välja Köp biljett och sedan Områdesbiljett. Därefter väljer du zon/område och sedan din biljett. Om du vill ändra resenärskategorin så klickar du på ändra. Sedan väljer du Lägg i varukorg, anger betalmetod, godkänner villkoren och slutför köpet. När köpet är genomfört ligger biljetten under Redo att använda.
Du behöver kontrollera att biljetten ligger på rätt biljettbärare innan du börjar resa. Om biljetten inte har en biljettbärare så väljer du Biljetten har ingen biljettbärare och anger vilket kort eller app du vill lägga biljetten på.
Vanliga frågor
Använder jag samma konto i appen och Mina sidor?
Ja, du använder samma konto för både appen och Mina Sidor. I Mina Sidor ser du alla dina biljetter och biljettbärare. Du kan flytta biljetterna mellan busskort och app eller mellan olika busskort.
Behöver jag Bank-ID för att logga in på Mina sidor?
Nej, inloggning sker med din e-postadress och lösenord. Du kan logga in med samma konto som du använder i appen om du har den. Har du inte ett appkonto sedan tidigare så kan du skapa ett nytt konto på Mina sidor. När du skapar konto kommer du få e-post med en länk som du behöver klicka på för att bekräfta din e-postadress.
Kan jag använda mina biljetter direkt efter köp på Mina sidor?
Ja, dina biljetter finns tillgängliga för användning omedelbart efter genomfört köp. Med andra ord - du behöver inte vänta flera timmar på att biljetter förs över som i vår gamla webshop. Se bara till att dina biljetter finns på rätt biljettbärare.
Vilka betalmedel kan jag använda på Mina Sidor?
På Mina Sidor kan du betala med samma betalmedel som i appen, dvs. Swish, bankkort och Klarna. Företagsfaktura kan också användas om du fått tillgång till det av din arbetsgivare.
Du kan ha max två (2) betalkort registrerade på ditt konto. Om du har fått ersättning av oss i form av "Tillgodo" så kan du även använda det.
Om du vill betala med Swish
Du behöver läsa av en QR-kod om du betalar med Swish. Vill du betala med Swish från samma mobil där du har öppnat Mina Sidor så kan du göra det genom att ta skärmklipp på QR koden och ladda upp den i fliken "Skanna" i din Swish app. Vi jobbar på att kunna erbjuda ännu smidigare lösning för betalningar med Swish.
Hur får jag kvitton för mina köp?
Vid beställning av kort skickas kvitto automatiskt till din registrerade e-postadress.
Vill du få kvitton för dina köpta biljetter kan du gå in på Biljetter i menyn och använda funktionen Skicka kvitto. Kvittot kommer innehålla samtliga biljetter du köpte vid ett och samma tillfälle.
Under Min Profil kan du även ange en e-postadress för automatiskt utskick av kvitto efter varje köp. Samma inställning gäller om du använder appen.
Kan jag ge bort en biljett i Mina sidor?
Du kan ge bort alla biljetter som inte är aktiverade till en annan person genom att ange deras busskortsnummer eller e-postadress. Tänk på att personen måste ha ett eget konto i Mina sidor eller appen.
- Välj Biljettbärare i menyn.
- Välj sedan Ge bort biljett.
- Välj om du vill skicka biljetten till någons e-post eller till någons busskort genom att fylla i e-post eller busskortsnumret som finns på baksidan av busskortet.
- Bocka i vilken biljett du vill ge bort och välj sedan Skicka biljett.
- Klart!
Hur ångrar jag ett köp på Mina Sidor?
Du ångrar ett köp genom att öppna den aktuella biljetten (klicka på rubriken) och välja Ångra köp. Du kan även klicka på de tre prickarna på biljetten och välja Ångra köp. Biljetten återbetalas till samma betalmedel som användes vid köpet. Det är hela köpet som återbetalas dvs. samtliga biljetter du köpte inom samma order.
Aktiverade biljetter kan ej återköpas.
Vad är en biljettbärare?
En biljettbärare är det du blippar ombord på bussen för att validera din biljett. Det kan alltså vara ett busskort eller app.
En "standardbärare" är den biljettbärare som biljetter köpta via Mina Sidor kommer att kopplas till. Standardbärare markeras med en stjärna och du kan ändra vilken av dina registrerade bärare (busskort eller app) som ska vara standardbärare.
Köp genomförda via appen får alltid appen som bärare men även dessa kan du flytta till busskort via Mina Sidor.
Hur byter jag biljettbärare?
- Välj Biljettbärare
- Välj den bärare du vill flytta biljetten från, tex. Calles mobil
- Klicka på de tre prickarna i den biljett du vill flytta.
- Välj Flytta biljett
- Välj till den nya bäraren i listan, tex Annas kort, välj sedan Flytta biljett.
- Klart!
Kan jag delbetala med Tillgodo?
Ja, om beloppet du har i ditt "Tillgodo" är för lågt för att betala hela din order kan du delbetala med "Tillgodo".
Välj först ett annat betalmedel och därefter kryssar du i rutan för delbetalning med "Tillgodo". Återstående belopp kommer att dras från ditt andra valda betalmedel.
Hur gör jag om jag tappat bort mitt busskort?
Du kan säkra dina biljetter genom att registrera ditt busskort på Mina Sidor. När olyckan är framme och kortet är borta kan du enkelt logga in på Mina Sidor och flytta dina biljetter till en annan biljettbärare. En biljettbärare kan vara ett annat busskort eller appen.
Har du ingen annan biljettbärare? Radera då först ditt borttappade kort så finns dina biljetter redo att flytta till ett nytt kort när du skaffat ett sådant. Beställ via Mina Sidor.
Observera att aktiverings- och giltighetstiderna inte pausas.
Flyttas mitt konto från webshopen över till Mina Sidor?
Nej, eftersom vi byter hela biljettsystemet så är det inte möjligt att flytta ditt konto. Ditt konto i vår gamla webshop kommer att raderas.
Hur raderar jag mitt konto?
Du kan radera ditt konto på Mina Sidor genom att gå in på Min profil och välja Radera konto. Observera att kontot även raderas i din app.
Kan jag ångra ett köp?
Du kan ångra köpet för en oaktiverad biljett. För att ångra ett köp öppnar du den aktuella biljetten och väljer Ångra köp. Du kan även klicka på klicka på tre prickar på biljetten och välja Ångra köp. Biljetten återbetalas till samma betalmedel som användes vid köpet.
Obs! När du ångrar ett köp så är det hela köpet som återbetalas, dvs. samtliga biljetter du köpte inom samma order.
Aktiverade biljetter kan ej återköpas på Mina Sidor.
Varför ser jag inte appen som biljettbärare i Mina sidor?
Börja med att kontrollera att du loggat in i Mina sidor med samma inloggningsuppgifter som du har i appen. Om du inte kan se appen som en biljettbärare så kan du testa att logga in i appen.
Kan man låna ut biljetter via Mina Sidor?
Det är för närvarande inte möjligt att låna ut periodbiljetter via Mina Sidor. Denna funktion finns endast i appen.
Hittade du inte svaret på din fråga? Kontakta oss