Så köper du rätt biljett i appen
Det är ditt ansvar som resenär att alltid ha en giltig biljett för din resa – under hela resan.
Alla biljetter utan abonnemangsbiljetter finns numera att köpa i appen, men du kan behöva titta på ett annat ställe i appen än tidigare. Här kommer några tips.
Köp rätt biljett
När du reser med Länstrafiken ska du se till att din biljett visar rätt ressträcka (från- och tillhållplats) och rätt resenärskategori. Resan ska också ske under giltighetstiden för biljetten. Vilken tid du reser eller med vilken tur är inte relevant för biljettens giltighet.
Vilka biljetter som erbjuds och vad de kostar beror på vilken sträcka du ska resa. Appen kan inte veta vad din biljett kommer att kosta innan du berättat för den vilken resenärskategori du tillhör och var du ska resa. Det gör du genom att först söka din resa.
-
Så här söker du din resa och köper biljett:
- Gå in på 'Sök & Köp' fliken i appen och välj vilka hållplatser du ska resa mellan. Du ska inte köpa olika biljetter för olika delar av din resa, skriv in hela resan även om den innehåller byten. När du vill resa är inte viktigt för appen att veta, biljetten är inte bunden till ett specifikt datum.
- Välj en avgång i listan.Då presenteras priset för en enkelbiljett.
- Vare sig du vill köpa enkelbiljetten eller se övriga biljetter så trycker du på ’Välj biljettyp’.
- Vill du ha enkelbiljetten väljer du din resenärskategori och ditt betalmedel och klickar på Köp-knappen.
- Vill du köpa en annan typ av biljett klickar du där det står ’Enkelbiljett’ och sedan ’Andra biljetter’. I nästa steg kan du klicka på den förvalda biljetten och välja den biljett du vill köpa. Där finns periodbiljetter, klippkort och Länskort. Här kan du också jämföra priset på olika biljetter för din sträcka.
På biljetten kommer det då att stå från och till-hållplats. Till exempel: Dvärsätt – Lit Centrum.
Du som reser enbart med stadstrafiken eller med Länskort kan köpa din biljett via knappen ’Snabbval’. Där finns endast biljetter som gäller i en fast zon – dvs. antingen inom Östersund, eller inom Hela Länet. I detta fall behöver man inte berätta för appen mellan vilka hållplatser man ska resa då det är samma pris inom hela zonen.
-
Så här köper du en biljett via Snabbval:
- Gå in på Snabbval-fliken i appen och välj ’Enkel’ eller ’Andra biljetter’
- Välj i menyn vilket område du ska resa i – ’Östersund’ eller ’Hela Länet’.
- Välj antal dagar eller resor
- Välj resenärskategori och betalmedel.
På biljetten kommer det då att stå ’Östersund’, eller ’Hela Länet’.
Det går utmärkt att använda båda sätten att köpa biljett på om du reser inom Östersund eller med Länskort.
Du som reser in till centrala Östersund från ett annat område exempelvis Ås, Brunflo, Lit, Marieby kan inte köpa en biljett via denna flik. Ditt biljettköp ska alltid föregås av en resesökning och det ska alltid stå från- och tillhållplats på själva biljetten.
Vad ska jag göra om jag köpt fel biljett?
Innan du bekräftar köpet visas en summering av giltigheten för din biljett. Titta gärna en extra gång innan du genomför köpet. Aktivera inte biljetten förrän du ska resa. En oaktiverad biljett kan återköpas inom 60 dagar. Har du köpt fel biljett och ser detta innan biljetten aktiverats kan du alltså själv återköpa biljetten direkt i appen och sedan köpa en ny biljett.
Om du redan aktiverat biljetten ska du köpa en ny biljett i appen att använda för resan. Föraren har rätt att neka dig att stiga på bussen om du visar upp fel biljett. Det går at registrera ett ärende hos kundservice och begära återbetalning. Vi kan då undersöka om det finns grund att återbetala den biljett som du inte rest på. Vi kommer att kontrollera om du rest på biljetten.
Behöver du hjälp med att köpa rätt biljett så hjälper kundservice gärna till. Det finns också filmer och användarguide här på LTR.se.
Hur vet jag att biljetten är giltig?
Om du reser med en regionbuss (och inte har Länskort) ska det alltid stå från- och tillhållplats på biljetten. Det ska aldrig stå bara ’Östersund’ på din biljett om du reser från eller till Brunflo till exempel - då har du en ogiltig biljett.
Om du är vuxen och reser på en biljett med barn- ungdoms- eller seniorgiltighet så har du en ogiltig biljett. Ungdomskort är personliga och ska inte användas av familjemedlemmar.
Biljetten ska alltid vara aktiverad när du stiger på bussen. Då blir QR-koden större och du ser rörliga fält i biljetten.. en panel som räknar ner giltighetstiden aktiveras och QR-koden byts ut med jämna mellanrum.
När du aktiverar biljetten börjar giltighetstiden räknas ner. Aktivera inte biljetten förrän strax innan du stiger på så att den inte börjar räkna ner långt innan du ska blippa biljetten.
Biljetten ska vara giltig för hela resan, inte bara vid tidpunkten du kliver på. Om du byter buss under resans gång ska biljetten gälla under hela följande resa också. Giltighetstiden för biljetten är anpassad efter längden på din resa och med väl tilltagen marginal för att du ska hinna fram även om bussen skulle bli försenad.
Vad händer om jag inte har en giltig biljett?
Om du inte kan visa upp en giltig biljett kan föraren neka dig att kliva på bussen.
Det händer att vi har biljettkontrollanter ute på bussarna. Om du inte kan visa upp en giltig biljett för kontrollanten måste du betala en kontrollavgift på 1,500 kr.
Ibland kan en biljett gå att blippa även om den inte gäller för din resa, till exempel om du köpt fel resenärskategori. Det är ingen ursäkt för att ha en ogiltig biljett. Föraren kan se vilken typ av biljett du blippar och kan fortfarande neka dig att resa. Reser du med en rabatterad biljett ska du alltid kunna visa att du har rätt till att resa på en rabatterad biljett.