Så köper du en biljett i appen
Det är ditt ansvar som resenär att alltid ha en giltig biljett för din resa, under hela resan. Här kommer några tips på hur du enkelt köper en biljett i appen.

Köp rätt biljett
Vilka biljetter som finns tillgängliga och vad de kostar beror på din resträcka. Börja med att söka efter din resa och välj din tur. Du kan sedan välja resenärskategori och biljettyp för att se rätt pris. Tänk på att kontrollera att datum och tid är korrekt.
Reser du inom Östersund (zon S) eller hela länet kan du välja Snabbval i menyn och sedan välja din biljettyp och resneärskategori för att se ditt pris.
Biljetten aktiverar du innan du kliver ombord på bussen och sedan blippar du den på bussen. Tänk på att biljetten ska vara giltig under hela resan.
- Köp biljett som gäller i en eller flera zoner
För att köpa en biljett som gäller i en eller flera zoner väljer du Sök & köp i menyn. Sedan anger du din ressträcka och väljer tur. Tänk på att ange hela ressträckan, även om den innehåller byten. När du valt tur får du se priset för en enkelbiljett. För att välja en annan biljett så väljer du Välj biljettyp och Andra biljetter. Du får nu se priset för en periodbiljett. Vill du köpa 24h, 10- eller 20-resor ändrar du biljettyp genom att klicka på klockan. Sedan anger du resenärskategori och betalmedel. På biljetten kommer det då att stå från och till hållplats. Exempel: Dvärsätt – Lit Centrum.
Video: Köp klippbiljett via Sök & köp
När du vill resa är inte relevant för appen, biljetten är inte bunden till ett specifikt datum. Du aktiverar själv din biljett i appen innan du kliver ombord på bussen.
Köp biljett som gäller i hela länet eller inom Östersund (zon S)
För att köpa en biljett som gäller i hela länet eller inom Östersund (zon S) väljer du först Snabbval i menyn och sedan Enkel eller Andra biljetter*. Därefter anger du Resenärskategori och Betalmedel. Sedan bestämmer du om du vill aktivera biljetten direkt eller senare, och drar för att bekräfta köpet.
Om du valt att aktivera biljetten senare får du en oaktiverad biljett som du kan aktivera vid ett senare tillfälle genom att trycka på knappen. Om biljetten är oaktiverad kan du även ångra ditt köp och få pengarna tillbaka inom 60 dagar.
Har du en aktiverad biljett så visas en Aztec-kod och giltigheten räknas ned. Biljetten har även en baksida med mer information om dess giltighet.
Video: Köp biljett i app via Snabbval
Video: Köp klipp- eller periodbiljett via Snabbval

Vad ska jag göra om jag köpt fel biljett?
Innan du bekräftar köpet visas en summering, kontrollera att allt stämmer innan du genomför köpet. Tänk på att inte aktivera biljetten förrän du ska resa. En oaktiverad biljett kan återköpas inom 60 dagar. Har du köpt fel biljett och ser detta innan biljetten aktiverats kan du alltså själv återköpa biljetten direkt i appen och sedan köpa en ny biljett.
Om du redan aktiverat biljetten ska du köpa en ny biljett i appen att använda för resan. Föraren har rätt att neka dig att stiga på bussen om du visar upp fel biljett. Det går att registrera ett ärende hos kundservice och begära återbetalning. Vi kan då undersöka om det finns grund att återbetala den biljett som du inte rest på. Vi kommer att kontrollera om du rest på biljetten.
Behöver du hjälp med att köpa rätt biljett så hjälper kundservice gärna till. Det finns också filmer och användarguide här på LTR.se.
Hur vet jag att biljetten är giltig?
- När du aktiverar biljetten börjar giltighetstiden räknas ner. Aktivera inte biljetten förrän strax innan du stiger på så att den är giltig under hela din resa. Biljetten ska alltid vara aktiverad när du stiger på bussen. QR-koden byts ut med jämna mellanrum och du ser rörliga fält i biljetten.
- Biljetten ska vara giltig för hela resan, inte bara vid tidpunkten du kliver på. Om du byter buss under resans gång ska biljetten gälla under hela följande resa också. Giltighetstiden för biljetten är anpassad efter längden på din resa och det finns marginal för att du ska hinna fram, även om bussen blir försenad.
- Om du reser med en regionbuss (och inte har Länskort) ska det alltid stå från- och tillhållplats på biljetten. Exempel: Om du reser från Brunflo och det bara står "Östersund" på din biljett så har du en ogiltig biljett.
- Om du är vuxen och reser på en biljett med barn-, ungdoms- eller seniorgiltighet så har du en ogiltig biljett. Ungdomskort är personliga och ska inte användas av familjemedlemmar.

Vad händer om jag inte har en giltig biljett?
Om du inte kan visa upp en giltig biljett så får du betala ombord på bussen eller så kan du bli nekad att resa med bussen.
Ibland har vi biljettkontrollanter ute på bussarna. Om du inte kan visa upp en giltig biljett för kontrollanten måste du betala för resan plus en tilläggsavgift på 1 500 kr.
Har du köpt fel resenärskategori så har du en ogiltig biljett. Föraren kan se vilken typ av biljett du blippar och kan fortfarande neka dig att resa eller så får du betala för resan ombord. Reser du med en rabatterad biljett ska du alltid kunna visa att du har rätt till att resa på en rabatterad biljett.
