Hej, hur kan vi hjälpa till?
Du kan nå oss via telefon, besök, e-post eller formulär.
Välj det som passar dig bäst.
Telefon
Trafikupplysning: tel 0771–100 110 dygnet runt alla dagar.
Här får du svar på dina frågor om tider, priser och trafikstörningar. Trafikupplysningen kan också hjälpa dig om du drabbats av en trafikstörning.
Beställningstrafik: tel 0771-82 00 83
Beställning av anropsstyrd trafik och närtrafik måste senast göras vardagen före resdag mellan kl 8.00-16.00
Färdtjänst och riksfärdtjänst: tel 063-554 13 40
Här får du svar på frågor gällande färdtjänst. För ansökan om färdtjänst och riksfärdtjänst fyller du i en ansökan.
Fråga kundservice
Lämna synpunkter
Ansök om ersättning
Besök med personlig hjälp
Du kan få hjälp och svar på de flesta frågor om ditt resande av personalen i receptionen på busstationen i Östersund. Receptionen är öppen helgfria vardagar kl 10.00 – 16.00. Där kan du bland annat köpa biljetter, fråga om tider och priser samt ladda ditt busskort.
Avvikande öppettider:
- 13 december, vi stänger kl 13.00
- 23 december – 27 december, stängt
- 30 december, vi stänger kl 13.00
- 31 december, nyårsafton, stängt
- 1 januari, nyårsdagen, stängt
- 6 januari, trettondag jul, stängt
Hur hittar jag närmaste hållplats?
I appen kan du se din närmaste hållplats och andra närliggande hållplatser genom att gå in i ’sök och köp resa’, klicka på hållplats-fliken och sedan ’Ange hållplats’. Då kan du välja ’Hållplatser nära mig’.
Du kan också välja ’Min position’ som utgångspunkt i Reseplaneraren i appen – då inkluderas även tiden det tar för att gå till hållplatsen.
I resesökningen på webbplatsen finns endast hållplatser inlagda idag.
Om du vill hitta namnet på en hållplats du ska resa till kan du besöka Eniros karta som har en vy där alla busshållplatser visas. Du kan sedan använda hållplatsens namn i resesökningen.
Var vänder jag mig om jag glömt något på bussen?
Har du glömt eller tappat något på bussen?
Frågor om kvarglömda saker på bussen eller hittegods hänvisas till respektive trafikföretag som du rest med.
Observera följande innan du kontaktar trafikföretaget:
- Trafikföretaget har inga skyldigheter att skicka hittegodset till dig. Om du inte kan hämta det själv, så är det ditt ansvar att se till att det kan hämtas av någon annan. Trafikföretagen skickar inga kvarglömda saker.
- Om du blivit kontaktad av trafikföretaget för att de hittat något som är ditt så ska du hämta det inom en månad. Efter en månad tillfaller hittegodset trafikföretaget.
- Hittegods som ingen har gjort anspråk på ligger kvar i tre månader. Sedan tillfaller hittegodset trafikföretaget som kan skänka det till välgörenhet eller lämna godset till återvinningscentralen.
- Respektive trafikföretag har telefontider och utlämningstider för hittegods. Vänligen respektera dessa tider.
Trafikföretagen följer lagen om hittegods i kollektivtrafiken som trädde i kraft 1 augusti 2022.
Information och kontaktuppgifter
Hur kan jag skicka in synpunkter?
Under Kundservice hittar du olika formulär beroende på vilken typ av ärende eller synpunkt det gäller. Du får ett direkt svar att vi tagit emot ditt ärende och du får ett ärendenummer. Har du uppgett att du vill bli kontaktad så gör vi det så skyndsamt vi kan. Vi granskar och besvarar alla inkomna ärenden.
Har du frågor? Då finns det ett särskilt formulär för det också.
Ibland kan det vara så att en synpunkt inte passar in i några av dessa kategorier, då kan du skicka e-post till ltrkundservice@regionjh.se. Kundservice besvarar din fråga inom två arbetsdagar under kontorstid.
Travel guide to common destinations
Where can I travel to by bus?
The best way to work out which bus to take and where it goes from is to download the app ’Länstrafiken Jämtland’ from App Store or Google Play, but here is a travel guide for common destinations.
Östersund
How to get to common destinations for visitors in Östersund:
- Jamtli – take bus no 6 from the Östersund centrum (or walk) to the stop ’Jamtli’.
- The Arena – take bus no 2 or 14 from Östersund centrum to the stop ’Östersund Arena’ or ’ICA Maxi’.
- Skidstadion – take bus no 2 to the stop ’Skidstadion’, or no 14 to the arena or ICA Maxi.
- Storsjöbadet – bus no 8 stops at ’Storsjöbadet’ but is not that frequent. Take bus 2,6 or 9 to ’Östersunds camping’ and it is a very short walk.
- Frösö Park/ Stocke Titt– take bus no 3 or 4 to the stop ’Frösö Park’ or ’Stocketitt’.
- Frösö Kyrka – buses no 3, 4 or 9 go from Östersund centrum to the stop ’Frösö Kyrka’.
- Peterson-Berger Sommarhagen – take bus no 4 or 9 to stops ’Sommarhagen nedre’ or Sommarhagen ’övre’.
- Frösötornet – take bus no 5 and get off at stop ’Frösötornet’ or another stop nearby. It is a short but steep walk.
- Ski slopes on Frösön – take bus no 5 and get off at either ’Ladängen’ or ’GB-backen’.
- Teknikland – no bus stop, but if you don’t mind a 15 minute walk, take bus 110 or 127 to stop ’Optandssågen’.
The following buses services stop at the central train station in Östersund: 6, 9, 10 (airport bus), 22, 31, 40, 45, 46, 127, 132, 142, 150, 153, 156, 162, 163, 164.
An airport bus takes you from Åre Östersund Airport to the centre of town. For more information, please visit Vy Buss’ website. You can find the departure times in Länstrafikens app or in the PDF timetable for bus no 10.
Many coaches from the north and the west of the county stop at Jamtli and/or the hospital (’Östersunds sjukhus’). Some buses from the north stop at the Arena/Skidstadion. See journey planner for details.
The university campus, most hotels and badhusparken are at easy walking distance from either Östersund centrum or the stop ’Kyrkparken’ where most buses stop.
Take the bus to the mountains
How to travel to common destinations in the mountains:
- Åre/Undersåker/Duved – Bus no 155 from/to Östersund bus station or 157 for local journeys.
- Klövsjö/Storhogna/Vemdalen/Funäsdalen – Bus no 164 from/to Östersund bus station.
- Ljungdalen/Ramundberget/Tänndalen/Lofsdalen – Bus no 621 or 623 from Funäsdalen. Many departures require pre-booking.
- Bydalen/Höglekardalen – Bus no 162 from/to Östersund bus station.
- Vålådalen/Edsåsdalen/Trillevallen/Ottsjö – Route 561 or 562 from Undersåker.
Please note that some mountain routes do not operate during the summer. Some journeys need to be booked a day in advance. See journey planner or the PDF timetable for details.
You can also travel with Norrtåg to Åre, Duved, Enafors (for Storulvåns mountain station), Storlien and Undersåker (for buses to Vålådalen & Ottsjö).
Take the bus to the beach
How to travel to some of Jämtland’s beaches (with nice walks nearby):
- Surfbukten – bus no 1,3 and 4 to Frösön stop at the nearest bus stop, ’Trädgårdsvägen’. Or walk across the footbridge from town.
- Lillsjön – can be reached in different ways. Bus no 4 to the stop ’Ärtvägen’, no 9 to ’Snötippen’ or no 1 to the stop ’Bilprovningen’ or elsewhere in Lillänge. From there it is a short walk.
- Lits camping – take bus no 140 from Östersund centrum to stop ’Viadukten, Lit’ and walk from there.
- Bynäset – if you don’t mind a longer walk (15-20 minutes), take bus no 3 or 4 to’Tunnangränd’ and walk down to the lake.
- Kungsgårdsviken – take bus no 3 or 4 to the stop ’Lägervägen’. The walk takes around 15 minutes.
- Andersön/Sunne kyrkoruin – a long walk, but it is possible to take the bus 161 or 162 to ’Norderö vägskäl’ and walk from there.
- Mårtensviken – take bus no 6, 110 or 127 to ’Odensalabäcken’ and walk down to the lake (around 15 min walk).
Most of these require a 5-10 minute walk or longer. Please check the journey planner ahead of the trip to ensure there is a suitable return trip.
Some other destinations in Jämtland
Buses to some of the more remote locations are not that frequent, especially during the summer months, and some services need to be booked in advance. Please check the journey planner before setting off to ensure there is a suitable return trip.
- Ristafallet – search for the stop ’Åredalens Folkhögskola’ for a combination of buses 155,156 and 157.
- Döda fallet – take route 40 and get off at the stop ’Döda Fallet’.
- Tännforsen – The 572 takes you from Duved to Tännforsen during the summer. It is pre-booking only and it doesn’t run every day.
- Locknekratern Meteoritcenter – take bus no 115 to the stop ’Locknekratern, Ångsta’
- Hoverbergsgrottan – it is around a 20 minutes walk and the bus is not that frequent, but it is possible to take bus no 611 to ’Balviken Vägskälet’ from Svenstavik.
S:t Olavsleden
Most parts of the route alongside the E14 from Bräcke-Östersund-Åre-Storlien is served by both Norrtåg regional trains and the regional bus network operated by Länstrafiken Jämtland. However, services can be infrequent, especially during the summer months, so check the app Länstrafiken Jämtland or the journey planner on LTR.se. before setting off. When you search you will see the journey options as well as service updates and the location of the bus in real time.
If you are unsure of the name of the stop you want to travel from, you can use the Eniro map service, where you can view the location and name of all bus stops in the county.
Hur avgår bussarna på Östersund centrum?
De olika lägena på hållplats Östersunds centrum är från A till F.
På kartan ser du vilka bussar som avgår från vilka lägen.
A
Linje 111, Brunflo via Marieby
Ankommande regionbussar
B
Linje 1 mot Valla
Linje 4 mot Härke
Linje 5 mot Frösö Berge
C
Linje 2 mot Solliden
Linje 6 mot Brittsbo
Linje 7 mot Arenabyn
D
Linje 1 mot Lillänge
Linje 2 mot Odensala
Linje 3 mot Flygplatsen/Åre Östersund airport
Ankommande linje 7
E
Linje 4 mot Torvalla
Linje 5 mot Ängsmon
Linje 6 mot Torvalla
F
Linje 109 mot Brunflo
Linje 110 mot Brunflo
Linje 93 (nattrafik) mot Brunflo via Marieby
Hur tar jag mig till flyget?
Linje 3 trafikerar Åre Östersund Airport. Linje 3 går efter tidtabell och inte efter flygets avgångar och ankomster. I Östersunds centrum är det läge D som gäller.
Du betalar vanlig stadstrafiktaxa, enkel 32 kr för vuxen, och klippkort och periodkort gäller.
Vilken linje har nattbussarna?
Nattbussarna har följande linjer:
Regiontrafik
Linje 91 Östersund-Ås-Krokom
Linje 92 Östersund-Lit
Linje 93 Östersund-Brunflo
Stadstrafikens nattrafik
Nattrafiken ligger på ordinarie linjerna 1, 2, 4, 5 och 6. Tiderna finner du i appen eller på webben när du söker fram din resa.
Vad gäller vid förseningar?
Kommer du fram mer än 20 minuter för sent har du rätt till ersättning motsvarande bussresans värde.
Förseningsersättning gäller inte när förseningen beror på sådant Länstrafiken eller bussbolaget inte kan råda över:
- extrema väderförhållanden
- akuta vägarbeten
- trafikolyckor och andra störningar på vägen
- strejk
- planerade förändringar som annonserats minst fyra vardagar före resdagen på hemsidan
Hur gör jag när jag tappat bort mitt busskort?
Har du värdesäkrat ditt busskort kan vi spärra det och ersätta det som förlorats. Du får tillbaka beloppet på kortet, dock så drar vi av avgiften för ett nytt kort.
Värdesäkra ditt kort
Ta i första hand kontakt med receptionen i Östersunds bussterminal för att få hjälp med att ersätta ditt kort.
Har du inte värdesäkrat kortet kan vi tyvärr inte ersätta dig för förlorat belopp.
Har du ett Ungdomskort gäller särskilda regler. Läs mer
Vad kostar det att åka buss?
Priset beror oftast på varifrån och vart du ska resa och om du är barn, vuxen eller senior. Du finner mer information om biljetter och priser här. Är du osäker ändå så ring vår bussiga trafikupplysning på 0771-100 110 som har öppet dygnet runt. Du kan också fråga och köpa biljetter i vår reception på busstorget i Östersund, öppet vardagar 10-16.
Hur ska vi som inte är vana vid appar kunna veta när bussen går?
Det finns flera alternativ att ta reda på när bussen avgår. Det allra bästa är att ta hjälp och lära dig appen, då får du alltid den mest aktuella informationen och du kan se var bussen är, köpa biljetter och planera din resa med den nyaste informationen.
Om du föredrar att få information via webben så finns det tidtabeller på ltr.se. De är indelade efter linjenummer. Du kan också ringa vår bussiga telefonupplysning på tel 0771–100 110. De svarar alla dagar dygnet runt.
Hur går bussarna vid storhelger och röda dagar?
Det finns en förteckning här och det anges i tidtabellerna när det är avvikelser i trafiken.
Var hittar jag tidtabellerna?
Du kan söka fram tidtabellen för din busslinje och spara den digitalt som PDF för att använda senare eller skriva ut den direkt. Klicka här.
Du kan även se aktuella avgångar i Länstrafikens app. I appen uppdateras tidtabellerna automatiskt. I appen får du också information om eventuella förseningar eller trafikstörningar och du kan se var bussen befinner sig på en karta.
Buss till flyget - finns det flygbuss?
För att resa till flyget från Östersund så tar du linje 3, läge D i Östersund centrum.
På flyget när du ankommer så står bussen vid terminalen. Obeservera att bussen går enligt tidtabell och inte enligt ankommande och avgående flyg.
Du kan söka fram resan i appen Länstrafiken eller på ltr.se.
Läs mer här
Det är ordinarie linjetrafik och ordinarie stadstrafiktaxa.
Vem bestämmer om vilka vägar och hållplatser som bussen ska trafikera?
Det är Länstrafiken (Region Jämtland Härjedalen) som i samråd med Östersunds kommun bestämmer vilka vägar, områden och hållplatser som ska trafikeras. Planeringen utgår från behoven av att resa till och från arbete och skola samt att man ska kunna ta sig till och från fritidsaktviteter. Vi har ekonomiska ramar att hålla oss inom och det gör att vi har ett visst antal bussar och ett visst antal chaufförer. Då måste vi prioritera. Att skapa turlistor är ett komplext arbete med tidsanpassningar, resurser och prioriteringar.
Kommer det att anslås tidtabeller på hållplatserna?
Nej, vi kommer inte att anslå tidtabeller på hållplatserna. Eftersom vi gör justeringar och har tidtabellsbyten fyra gånger per år så finns risken att det blir kvar inaktuella tider vid hållplatserna. Det är ett omfattande arbete att åka runt till samtliga hållplatser för att byta tidtabeller och vi väljer att lägga våra resurser på att skapa smarta och säkrare lösningar digitalt.
Hur beställer jag min färdtjänstresa?
Din resa kan beställas dygnet runt. Beställer du resan senast 17:00 dagen före resa, tillkommer ingen beställningsavgift. Beställer du senare tillkommer en avgift på 20 kr per resa eftersom möjligheterna att samordna resan blir svårare.
Du beställer din resa hos Reseservice på telefon 0771-82 00 83.
Ring helst under kontorstid kl 8–17.
Du ska ange följande vid beställning:
- Personnummer och namn
- Varifrån du ska åka
- Vart du ska åka
- Vilken tid du behöver vara framme
- Återresan (om möjligt)