Vanliga frågor och svar
Sök bland frågor och svar
Före resan
Var hittar jag tidtabellerna?
Här hittar du länkar till gällande tidtabeller. När du sökt fram tidtabellen för din busslinje kan du spara den digitalt som PDF för att använda senare eller skriva ut den direkt.
Du kan även se aktuella avgångar i Länstrafikens app. I appen uppdateras tidtabellerna automatiskt. I appen får du också information om eventuella förseningar eller trafikstörningar och kan se var bussen befinner sig på en karta.
Kan jag ta med mig katten på bussen?
Pälsdjur så som hund och katt samt ledarhund i arbete får åka med avgiftsfritt. Den som reser med djur ansvarar för dess säkerhet och riskerar att bli avvisad eller nekad påstigning om pälsdjuret bedöms vara störande.
- Djuret ska färdas på golvet och vara kopplat.
- Mindre djur i resebur får placeras på ledig sittplats på skyddande underlag.
- Pälsdjur ska färdas i den bakre delen av fordonet.
- Resenär har alltid företräde till sittplats.
- Vid konflikt har allergiker alltid företräde att resa.
- Föraren har rätt att neka dig att ta ombord ditt djur om det redan finns flera djur ombord. Detta med hänsyn till andra resenärer och allergiker.
Hur hittar jag närmaste hållplats?
I appen kan du se din närmaste hållplats och andra närliggande hållplatser genom att gå in i ’sök och köp resa’, klicka på hållplats-fliken och sedan ’Ange hållplats’. Då kan du välja ’Hållplatser nära mig’.
Du kan också välja ’Min position’ som utgångspunkt i Reseplaneraren i appen – då inkluderas även tiden det tar för att gå till hållplatsen.
I resesökningen på webbplatsen finns endast hållplatser inlagda idag.
Om du vill hitta namnet på en hållplats du ska resa till kan du besöka Eniros karta som har en vy där alla busshållplatser visas. Du kan sedan använda hållplatsens namn i resesökningen.
Vilka busshållplatser har väntsal?
En lista med väntsalar och vilken service som erbjuds finns under Res med oss i menyn. Här är en direktlänk till sidan.
Läs mer om ledsagning
Läs mer om väntsalar på Din station (Du lämnar Länstrafikens webbplats)
Kan jag förköpa min bussbiljett?
Javisst, det finns olika möjligheter till det.
Du kan köpa enkelbiljett i förväg i appen Länstrafiken Jämtland. Där kan du betala med betalkort, Swish eller via Klarna.
Vi har även ett antal försäljningsombud för att köpa enkelbiljett i förväg.
Du kan också köpa biljetter av alla slag i receptionen på busstationen i Östersund.
Vilken linje har nattbussarna?
Nattbussarna har följande linjer:
Regiontrafik
Linje 91 Östersund-Ås-Krokom
Linje 92 Östersund-Lit
Linje 93 Östersund-Brunflo
Stadstrafikens nattrafik
Nattrafiken ligger på ordinarie linjerna 1, 2, 4, 5 och 6. Tiderna finner du i appen eller på webben när du söker fram din resa.
Hur går bussarna vid storhelger och röda dagar?
Det finns en förteckning här och det anges i tidtabellerna när det är avvikelser i trafiken.
Kan jag boka en gruppresa?
En gruppresa med regiontrafiken bokas med ordinarie linjetrafik. Du anmäler din gruppresa via vårt bokningsformulär. Här hittar du mer information samt om villkoren för detta.
I stadstrafiken kan du inte boka gruppresor. Om ni är en stor grupp, undvik att resa under rusningstrafik på morgonen ca 07.00-8.30 och eftermiddagen från kl 15.30.
Buss till flyget - finns det flygbuss?
För att resa till flyget från Östersund så tar du linje 3, läge D i Östersund centrum.
Observera att bussen går enligt tidtabell och inte enligt ankommande och avgående flyg.
Du kan söka fram resan i appen Länstrafiken eller på ltr.se.
Läs mer här
Det är ordinarie allmän linjetrafik och ordinarie stadstrafiktaxa, 32 kronor för vuxen, periodkort och liknande biljetter gäller som vanligt.
Under resan
Får jag ta med hunden på bussen?
Pälsdjur så som hund och katt samt ledarhund i arbete får åka med avgiftsfritt. Den som reser med djur ansvarar för dess säkerhet och riskerar att bli avvisad eller nekad påstigning om pälsdjuret bedöms vara störande.
- Djuret ska färdas på golvet och vara kopplat.
- Mindre djur i resebur får placeras på ledig sittplats på skyddande underlag.
- Pälsdjur ska färdas i den bakre delen av fordonet.
- Resenär har alltid företräde till sittplats.
- Vid konflikt har allergiker alltid företräde att resa.
- Föraren har rätt att neka dig att ta ombord ditt djur om det redan finns flera djur ombord. Detta med hänsyn till andra resenärer och allergiker.
Kan jag resa med rullstol eller rollator?
Om du ska resa med en låggolvbuss, eller en buss utrustad med rullstolsramp/lift ska föraren vid behov hjälpa till så att du kommer på och av bussen.
För att din rullstol ska få följa med så får totallängden vara max 120 cm och totalbredden (mätt på bredaste stället) vara max 70 cm. Vikten för dig och ditt hjälpmedel får inte överstiga 300 kg. Rullstolen ska placeras på avsedd plats och fästanordningarna ska användas.
Om inte rullstolsrampen eller fästanordningarna på bussen fungerar tillfredsställande är det förarens ansvar att du kommer fram till ditt resmål. Chauffören får inte lämna dig vid hållplatsen utan att ge ett besked om hur din situation kommer att lösas. Om bussen inte är utrustad med rullstolsramp eller lift på turer där detta utlovas och din rullstol uppfyller kraven på längd/bredd/vikt är det förarens ansvar att se till att du kommer fram. Du får inte bli lämnad vid hållplatsen utan att du fått något besked om hur din situation kommer att lösas.
I tidtabellen är bussar som är tillgänglighetsanpassad märkta med en symbol.
Får man äta eller dricka på bussen?
Det är tillåtet att medföra fika, godis, dryck inklusive kaffe/te om det medförs i en termos, förpackning eller mugg som kan förslutas med lock. Alkoholhaltiga drycker är inte tillåtet att dricka ombord. Det är inte tillåtet att medföra mat som kan droppa på säten eller annan inredning. Ta hänsyn till dina medresenärer och undvik starkt luktande livsmedel i bussen.
Får jag ta med vapen ombord på bussen?
Ja, under vissa förutsättningar. Vapen såsom exempelvis jaktvapen eller andra föremål som kan uppfattas som vapen ska vara emballerat och, när så erfordras i enlighet med vapenlagens bestämmelser, vara delat.
Kan jag resa med pjäxor på?
Under vintern går så kallade skidbussar i Åreområdet (linje 701-704), på de linjerna samt linje 157 så går det bra att ha pjäxor på när du kliver på bussen.
Observera att det finns en ökad halkrisk om du går ombord med påtagna pjäxor.
Övriga linjer i länet
I övriga bussar finns det inga förstärkningar i golv eller på säten vilket gör att golven inte håller för att gå på med pjäxor. Det är dock inga problem att ta med skidor eller pjäxor. Skidorna placeras då i underrummet på bussen och pjäxorna rekommenderar vi att du förvarar i en pjäxbag eller liknande.
Begränsningar
Linjerna trafikeras även med en del mindre bussar som endast har 19 platser. Här är det begränsat med bagageutrymme för skidor, snowracers och liknande.
Ingen nekas att åka, det finns möjligheter
Är det inte en skidbuss så tar du av dig pjäxorna och chauffören hjälper till att placera pjäxorna på lämpligt ställe.
Vad är en godkänd ID-handling?
Som godkänd ID-handling följer vi Skatteverkets riktlinjer avseende godkända ID-handlingar.
Godkända id-handlingar:
- id-kort utfärdat av Skatteverket
- svenskt pass med vinröd pärm
- svenskt nationellt id-kort
- svenskt körkort
- svenskt SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet
- svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet.
Finns det bilstolar eller bälteskuddar på bussen?
I dagsläget finns integrerade bilbarnstolar av typen SitSafe på samtliga linjer som trafikeras av Connect bus AB, (trafikerar kommunerna Berg, Bräcke, Strömsund, Härjedalen, Krokom) samt linje 45 och 46.
Bilbarnstol eller bälteskudde finns inte tillgänglig i de taxibilar som kör anropsstyrd- och närtrafik, sjukresor eller färdtjänstresor i Länstrafikens regi. Vid taxibilsresor med barn som behöver bilbarnstol eller bälteskudde måste du efterfråga och tillkännage detta när du bokar resan. Det finns ingen lag som säger att barnbilstol eller bälteskudde måste finnas i fordonen, vi kan därför inte garantera att detta kan tillhandahållas.
Kan jag ta med mig cykeln på bussen?
Cykel får tas med avgiftsfritt på bussen i mån av utrymme. När du reser med bussar som har trappsteg vid påstigning (normalgolvsbuss) förvaras cykeln i bagageutrymmet under bussen. Gäller regiontrafiken.
Särskilda cykelbussar trafikera Åre under sommaren med linje 702.
Läs mer
I lågentrébussar och stadstrafiken kan du inte ta med cykeln av säkerhetsskäl.
Kan jag ta med kick-biken på bussen?
Färdmedel som är vik- och bärbara och är mindre än 120 cm i hopfällt läge går bra att ta med på bussen avgiftsfrittt. När du reser med bussar utan nivåskillnad vid påstigning (lågentrébuss) i regiontrafiken och stadstrafiken får du förvara ditt vikbara färdmedel på golvet i passagerarutrymmet. Tänk på att den inte får ta upp ett säte eller placeras så den blockerar mittgångar eller utgångar eftersom det kan förhindra en snabb utrymning av bussen.
När du reser med bussar som har trappsteg vid påstigning (normalgolvsbuss) måste du av säkerhetsskäl fälla ihop ditt färdmedel och förvara den i bagageutrymmet under bussen. Gäller regiontrafiken.
Finns det toalett ombord på bussarna?
Toalett ska finnas i bussar som kör turer som är 90 minuter eller längre, och/eller om turen är 100 km eller längre.
Efter resan
Var vänder jag mig om jag glömt något på bussen?
Har du glömt eller tappat något på bussen?
Frågor om kvarglömda saker på bussen eller hittegods hänvisas till respektive trafikföretag som du rest med.
Observera följande innan du kontaktar trafikföretaget:
- Trafikföretaget har inga skyldigheter att skicka hittegodset till dig. Om du inte kan hämta det själv, så är det ditt ansvar att se till att det kan hämtas av någon annan. Trafikföretagen skickar inga kvarglömda saker.
- Om du blivit kontaktad av trafikföretaget för att de hittat något som är ditt så ska du hämta det inom en månad. Efter en månad tillfaller hittegodset trafikföretaget.
- Hittegods som ingen har gjort anspråk på ligger kvar i tre månader. Sedan tillfaller hittegodset trafikföretaget som kan skänka det till välgörenhet eller lämna godset till återvinningscentralen.
- Respektive trafikföretag har telefontider och utlämningstider för hittegods. Vänligen respektera dessa tider.
Trafikföretagen följer lagen om hittegods i kollektivtrafiken som trädde i kraft 1 augusti 2022.
Information och kontaktuppgifter
Hur kan jag skicka in synpunkter?
Under Kundservice hittar du olika formulär beroende på vilken typ av ärende eller synpunkt det gäller. Du får ett direkt svar att vi tagit emot ditt ärende och du får ett ärendenummer. Har du uppgett att du vill bli kontaktad så gör vi det så skyndsamt vi kan. Vi granskar och besvarar alla inkomna ärenden.
Har du frågor? Då finns det ett särskilt formulär för det också.
Ibland kan det vara så att en synpunkt inte passar in i några av dessa kategorier, då kan du skicka e-post till ltrkundservice@regionjh.se. Kundservice besvarar din fråga inom två arbetsdagar under kontorstid.
Vad gäller vid förseningar?
Kommer du fram mer än 20 minuter för sent har du rätt till ersättning motsvarande bussresans värde.
Förseningsersättning gäller inte när förseningen beror på sådant Länstrafiken eller bussbolaget inte kan råda över:
- extrema väderförhållanden
- akuta vägarbeten
- trafikolyckor och andra störningar på vägen
- strejk
- planerade förändringar som annonserats minst fyra vardagar före resdagen på hemsidan
Hur gör jag när jag tappat bort mitt busskort?
Har du värdesäkrat ditt busskort kan vi spärra det och ersätta det som förlorats. Du får tillbaka beloppet på kortet, dock så drar vi av avgiften för ett nytt kort.
Värdesäkra ditt kort
Ta i första hand kontakt med receptionen i Östersunds bussterminal för att få hjälp med att ersätta ditt kort.
Har du inte värdesäkrat kortet kan vi tyvärr inte ersätta dig för förlorat belopp.
Har du ett Ungdomskort gäller särskilda regler. Läs mer
Hur gör jag om jag glömt något på bussen?
Frågor om kvarglömda saker på bussen eller hittegods hänvisas till respektive trafikföretag som du rest med.
Här hittar du mer information.
Var kan jag lämna synpunkter på min resa?
Här hittar du olika formulär beroende på vilken typ av ärende eller synpunkt det gäller. Du får ett direkt svar att vi tagit emot ditt ärende och du får ett ärendenummer. Har du uppgett att du vill bli kontaktad så gör vi det så skyndsamt vi kan. Vi granskar och besvarar alla inkomna ärenden.
Stadstrafikens nya linjenät
Hur tar jag mig till flyget?
Linje 3 trafikerar Åre Östersund Airport. Linje 3 går efter tidtabell och inte efter flygets avgångar och ankomster. I Östersunds centrum är det läge D som gäller.
Du betalar vanlig stadstrafiktaxa, enkel 32 kr för vuxen, och klippkort och periodkort gäller.
Vem bestämmer om vilka vägar och hållplatser som bussen ska trafikera?
Det är Länstrafiken (Region Jämtland Härjedalen) som i samråd med Östersunds kommun bestämmer vilka vägar, områden och hållplatser som ska trafikeras. Planeringen utgår från behoven av att resa till och från arbete och skola samt att man ska kunna ta sig till och från fritidsaktviteter. Vi har ekonomiska ramar att hålla oss inom och det gör att vi har ett visst antal bussar och ett visst antal chaufförer. Då måste vi prioritera. Att skapa turlistor är ett komplext arbete med tidsanpassningar, resurser och prioriteringar.
Kommer ni att trycka tidtabellerna nu som ni gjorde förr?
Nej, vi trycker inte upp tidtabeller. Detta är för att minimera risken för att du som resenär inte har den aktuella tidtabellen när du ska resa. Eftersom vi gör justeringar och har tidtabellsbyten fyra gånger per år så är det varken praktiskt eller ekonomiskt försvarbart att trycka upp tidtabeller fyra gånger per år. Aktuella tider får du i appen och på ltr.se. Du kan också besöka vår reception på busstationen i Östersund så kan de hjälpa dig.
Kommer det att anslås tidtabeller på hållplatserna?
Nej, vi kommer inte att anslå tidtabeller på hållplatserna. Eftersom vi gör justeringar och har tidtabellsbyten fyra gånger per år så finns risken att det blir kvar inaktuella tider vid hållplatserna. Det är ett omfattande arbete att åka runt till samtliga hållplatser för att byta tidtabeller och vi väljer att lägga våra resurser på att skapa smarta och säkrare lösningar digitalt.
Hur ska jag hitta de nya hållplatserna?
Hållplatserna namnges i tidtabellerna och det finns linjekartor på ltr.se. I appen kan du enkelt söka fram din hållplats genom att välja Avgångar i menyn och söka fram närmaste hållplats. Du kan också ange den adress du är eller bor på och söka fram vilken hållplats som ligger närmast. Välj då Sök & köp i appen eller Sök resa på ltr.se
Hur ska vi som inte är vana vid appar kunna veta när bussen går?
Det finns flera alternativ att ta reda på när bussen avgår. Det allra bästa är att ta hjälp och lära dig appen, då får du alltid den mest aktuella informationen och du kan se var bussen är, köpa biljetter och planera din resa med den nyaste informationen.
Om du föredrar att få information via webben så finns det tidtabeller på ltr.se. De är indelade efter linjenummer. Du kan också ringa vår bussiga telefonupplysning på tel 0771–100 110. De svarar alla dagar dygnet runt.
Hur avgår bussarna på Östersund centrum?
De olika lägena på hållplats Östersunds centrum är från A till F.
På kartan ser du vilka bussar som avgår från vilka lägen.
A
Linje 111, Brunflo via Marieby
Ankommande regionbussar
B
Linje 1 mot Valla
Linje 4 mot Härke
Linje 5 mot Frösö Berge
C
Linje 2 mot Solliden
Linje 6 mot Brittsbo
Linje 7 mot Arenabyn
D
Linje 1 mot Lillänge
Linje 2 mot Odensala
Linje 3 mot Flygplatsen/Åre Östersund airport
Ankommande linje 7
E
Linje 4 mot Torvalla
Linje 5 mot Ängsmon
Linje 6 mot Torvalla
F
Linje 109 mot Brunflo
Linje 110 mot Brunflo
Linje 93 (nattrafik) mot Brunflo via Marieby
Biljetter och priser
Vad kostar det att åka buss?
Priset beror oftast på varifrån och vart du ska resa och om du är barn, vuxen eller senior. Du finner mer information om biljetter och priser här. Är du osäker ändå så ring vår bussiga trafikupplysning på 0771-100 110 som har öppet dygnet runt. Du kan också fråga och köpa biljetter i vår reception på busstorget i Östersund, öppet vardagar 10-16.
Kan jag ångra mitt biljettköp?
Ja, du kan själv initiera ett automatiskt återköp bav en appbiljett via en knapp i appen. Endast biljetter som inte redan aktiverats kan återköpas. En aktiverad biljett räknas som förbrukad.
Återköp kan även göras av en oaktiverad biljett på ett busskort. Återköpet måste ske inom 30 dagar från inköpstillfället. Länstrafiken tar ut en expeditionsavgift på 75 kronor. Återköp kan bara göras i receptionen på Östersunds busstation. Öppet vardagar kl 10-16.
Varför drogs det ett högre belopp än månadspriset vid första dragningen på mitt konto?
Då du betalar med autogiro i förskott regleras din månadskostnad vid första dragningen. Detta gör att du kan få en högre kostnad vid första dragningen. Den högre summa täcker upp för den redan nyttjade resperioden.
Jag vill betala kontant för mitt Årskort Senior, hur gör jag?
Det är möjligt att betala kontant för Årskort Senior för hela din giltighetstid. Du vänder dig då till receptionen på Östersunds bussterminal.
Jag har fått ett nytt busskort, måste jag värdesäkra det på nytt?
Ja, du måste värdesäkra ditt busskort på nytt. Ett värdesäkrat kort kan spärras och ersättas om det förloras. Vid förlust av ditt busskort betalar du enbart en ny kortavgift och får kvarvarande resor/dagar insatta på ett nytt kort.
Här kan du värdesäkra kortet.
Vilken bussbiljett gäller vid resa över länsgränsen?
Norrlandsresan är en biljett för dig som ska resa till ett annat Norrlandslän. Särskilda orter och priser gäller. Läs mer
Vilken bussbiljett gäller vid resa över länsgränsen?
Gruppbiljetten köper du på bussen. Är ni fem betalande eller fler lämnar vi 15% rabatt på enkelbiljettpriset.
Årskort Senior har en bindningstid, kan jag säga upp mitt kort under denna perioden?
Årskort Senior har en bindningstid om 12 månader första året efter tecknande, därefter är det en uppsägningstid om en månad. I särskilda fall kan undantag göras avseende bindningstiden.
Uppsägning ska göras om din omfattning för sjuk- eller aktivitetsersättning förändras till en lägre nivå än 100%, du är själv ansvarig att meddela Länstrafiken Jämtland om din omfattning förändras, vid dessa fall frångås bindningstiden då du inte längre har rätt att resa med ett Årskort Senior.
Vad gäller om jag vill ta med mig barn ombord på bussen och reser med ett Årskort Senior?
Högst två barn under 7 år reser gratis i betalande vuxens sällskap, Årskort Senior räknas som betalande vuxen.
Färdtjänst
Hur ansöker jag om färdtjänst?
Ansökan om färdtjänst görs till Region Jämtland Härjedalen. Länstrafiken som är en del av Region Jämtland Härjedalen har fått i uppdrag att göra utredningar samt fatta beslut om rätt till färdtjänst föreligger enligt färdtjänstlagen (Lag om färdtjänst 1997:736).
Du kan ringa till färdtjänsthandläggarna på tel 063-554 13 40 och få blanketten hemskickad. Telefontid vardagar kl 9.00-12.00, 13.00-15.00.
Färdtjänstlagen tillsammans med riktlinjer utfärdade av Länstrafiken utgör grunden för bedömning om du beviljas färdtjänst samt vilka villkor som ska gälla för din färdtjänst. Handläggningstid för din ansökan är upp till 4 veckor.
Om du beviljas färdtjänst blir du samtidigt registrerad hos Reseservice. Reseservice är den beställningscentral dit du ringer och beställer dina resor.
Vilka begränsningar gäller för färdtjänst?
Färdtjänst får inte användas om resan bekostas av någon annan, exempelvis försäkringsbolag. Du får heller inte använda färdtjänst om resan är en tjänsteresa för arbetsgivare eller eget företag.
Om du är sjuk och behöver resa till eller ifrån sjukhus, hälsocentral, folktandvård eller annan sjukvårdande behandling ska du åka sjukresa. Som färdtjänstresenär har du automatiskt rätt att åka sjukresa på samma sätt som ditt färdtjänsttillstånd medger. Då ska du ringa och beställa sjukresa genom Reseservice.
Får jag ta med mig någon på färdtjänstresan?
Ja, du kan ta med dig en ledsagare, medresenär eller ett barn.
Ledsagare: Med ledsagare menas en person som resenären ordnat och som ska kunna hjälpa till under resan (transporten). Att ha rätt till ledsagare styrs av om du inte kan klara resan själv. Med resan menas själva färden i fordonet, dit räknas inte hjälp på resmålet, toalettbesök etcetera. Ansökan görs på ansökningsblanketten för färdtjänst.
Medresenär: Den som inte har tillstånd för ledsagare kan ta med sig en medresenär på färdtjänstresan. Medresenären betalar färdtjänsttaxa.
Eget barn 0–6 år: Ett eget barn får medfölja under färdtjänstresan, barnet är avgiftsbefriat.
Får jag ta med mig bagage på färdtjänstresan?
Ja det går bra.
Förutom dina eventuella hjälpmedel får du ta med dig bagage med en maxvikt på 25 kg eller ha en volym om 50 liter.
Hur beställer jag min färdtjänstresa?
Din resa kan beställas dygnet runt. Beställer du resan senast 17:00 dagen före resa, tillkommer ingen beställningsavgift. Beställer du senare tillkommer en avgift på 20 kr per resa eftersom möjligheterna att samordna resan blir svårare.
Du beställer din resa hos Reseservice på telefon 0771-82 00 83.
Ring helst under kontorstid kl 8–17.
Du ska ange följande vid beställning:
- Personnummer och namn
- Varifrån du ska åka
- Vart du ska åka
- Vilken tid du behöver vara framme
- Återresan (om möjligt)
Vad kostar det att resa med färdtjänst?
Du betalar alltid dina resor, egenavgiften, direkt till chauffören. Resorna är subventionerade och kommunen betalar allt utom egenavgiften. Hur mycket du ska betala framgår av den här tabellen.
Barn betalar 50% av taxan fram till den dag de fyller 20 år. Om du beviljats ledsagare får den personen resa med utan avgift. Medresenär betalar färdtjänsttaxa.
Egenavgiften gäller ej arbetsresor. För arbetsresor erfordras särskild ansökan och separat beslut. För mer info kontakta Länstrafiken på tel. 063-554 13 40
Om beställd resa ej avbokas faktureras du för den faktiska kostnaden för hela resan.
Kan jag resa med färdtjänst i en annan kommun?
Ansökan om färdtjänst i annan kommun prövas och beviljas i antal enkelresor vid varje enskilt restillfälle. Färdtjänst i annan kommun avser tillfällig vistelse på annan ort och beviljas i perioder om max 14 dagar.
Färdtjänst i annan kommun kan beviljas med maximalt 24 enkelresor/ kalenderår. Kontakta Länstrafiken på tel. 063-554 13 40 för närmare information.
Hur fungerar det med Riksfärdtjänst?
Riksfärdtjänst är avsedd för personer med ett stort och varaktigt funktionshinder som inte till normala resekostnader kan resa med allmänna kommunikationer, eller för personer som inte kan resa utan ledsagare. Riksfärdtjänst gäller för resor inom landet utanför Jämtlands län.
Rätt till färdtjänst ger inte med automatik rätt till riksfärdtjänst, kraven för att beviljas riksfärdtjänst är högre.
Ändamålet med resan ska vara rekreation, fritidsverksamhet eller annan angelägenhet med anknytning till fritid eller rekreation. Resa på grund av exempelvis arbete, studier, avflyttning eller sjukvård beviljas inte.
Vägavstånd i kilometer Egenavgift i kronor
0-100 105
101-125 130
126-150 165
151-175 195
176-200 220
201-225 255
226-250 275
252-275 300
276-300 320
301-350 370
351-400 420
401-450 455
451-500 480
501-600 535
601-750 600
751-1000 655
1001-1250 680
1251-1500 700
1501 och längre 755
Resa anordnas i första hand med allmänna kommunikationer tillsammans med ledsagare. Resenären ansvarar själv för att anskaffa ledsagare. Taxi eller specialfordon beviljas endast om resan på grund av funktionshinder inte kan göras med allmänna kommunikationer ens tillsammans med ledsagare.
Behovet av ledsagare ska vara knutet till själva resan, för tiden i transportmedlet. Behov av ledsagare vid resmålet beaktas inte.
Resa med taxi/ specialfordon kan inte beviljas på grund av att allmänna kommunikationer saknas vid den tidpunkt eller till det resmål man önskar resa. Om resa med taxi/ specialfordon beviljas ska resan ske under de tider allmänna kommunikationer finns på sträckan.
Hur ansöker jag om Riksfärdtjänst?
Ansökan om riksfärdtjänst görs för varje restillfälle till Region Jämtland Härjedalen.
Ansökningsblankett
Din ansökan vill vi ha senast 3 veckor före avresedatum.
Du kan också ringa till handläggarna på tel 063-554 13 40 och få blanketten hemskickad.
Riksfärdtjänstlagen utgör grunden för bedömning om du beviljas riksfärdtjänst. Handläggaren väljer, med hänsyn till ditt funktionshinder, billigaste färdsätt. Om du blir beviljad en riksfärdtjänstresa gäller egenavgifter som bestäms av regeringen.
Du får en räkning på egenavgiften hemskickad om det gäller tåg eller flyg. I övriga fall betalar du egenavgiften till chauffören. Egenavgiften varierar beroende på vägavstånd (samt ålder) mellan 73 och 755kr. (Se tabell på vidstående sida).
Länstrafiken som är en del av Region Jämtland Härjedalen har fått i uppdrag att göra utredningar samt fatta beslut om rätt till riksfärdtjänst föreligger enligt riksfärdtjänstlagen (Lag om riksfärdtjänst 1997:735).
Vad krävs för att få färdtjänst?
För att beviljas färdtjänst ska du ha en funktionsnedsättning som är varaktig och som medför att du har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att använda allmänna kommunikationer. Svårigheterna ska vara betydande. Det avgörande är din förmåga att utifrån din funktionsnedsättning använda allmänna kommunikationer.
När är man inte berättigad färdtjänst?
Färdtjänst beviljas inte på grund av att det inte finns kollektivtrafik där du bor eller att det är dålig turtäthet. Du beviljas heller inte färdtjänst för att du inte kan köra bil eller saknar tillgång till bil. Enbart en diagnos eller att man har uppnått hög ålder är heller inte skäl för att beviljas färdtjänst.
Ett tillfälligt funktionshinder med en beräknad varaktighet understigande tre månader berättigar inte till färdtjänst. Att du har svårigheter att ta dig till vissa platser eller har svårt att göra inköp eller att bära är inte heller skäl för att beviljas färdtjänst.
Hur hanteras mina personuppgifter?
När du ansöker om färdtjänst behöver vi få uppgifter om dig. Vi behöver dem för att kunna fatta beslut om du är berättigad till färdtjänst/ riksfärdtjänst. Om du blir beviljad så behöver vi uppgifterna för att kunna boka och genomföra resor av god kvalitet.
Vi följer Dataskyddsförordningens regler för insamling, användande, lagring och gallring av uppgifter.
Hur fungerar det med färdtjänst?
Du skickar in en ansökan till Länstrafiken. Ansökningsblankett finns här. Färdtjänsttillståndet gäller för obegränsat antal resor inom länet och en färdtjänstresa får göras dygnet runt. Uppehåll under resan medges inte, eftersom det kan medföra problem vid samordning av andra resenärers resor. Behöver du resa utanför Jämtlands län måste du ansöka om Riksfärdtjänst.
Liksom i annan kollektivtrafik är grunden för färdtjänst att man åker tillsammans med andra resenärer. Färdtjänst ska inte jämföras med den service som erbjuds av taxi. Resor i färdtjänsten samplaneras när det är möjligt och man samåker med andra. Detta kan innebära att du inte får åka önskad avresetid, utan resan kan både tidigare- och senareläggas. Det kan också innebära en del omvägar, väntetid och att avresetiden kan komma att justeras. Ensamåkning beviljas endast om detta krävs av medicinska skäl.
Anpassning av ordinarie kollektivtrafik genomförs successivt för att göra den tillgänglig även för personer med funktionsvariation. Det kan innebära att färdtjänstresan kommer att ske i kombination med andra färdmedel som till exempel buss eller tåg i linjetrafik.
Avgörande vid val av färdmedel är dina förutsättningar att resa med hänsyn till din funktionsvariation.
För att säkerställa kvaliteten i färdtjänstresorna görs telefonintervjuer löpande med resenärer. Intervjuerna utförs av ett fristående företag på uppdrag av Länstrafiken.
Biljetter och Priser
Mitt ungdomskort är borttappat, hur gör jag?
Om du tappar ditt ungdomskort så kolla först med receptionen på busstorget om det lämnats in där.
Om du inte hittar det så måste du beställa ett nytt.
Läs mer här om hur du gör.
Mitt ungdomskort har blivit spärrat. Hur får jag ett nytt?
Om ditt kort blivit spärrat eller beslagtaget så måste du beställa ett nytt.
Det kostar 125 kronor att få ett nytt och detta förskottsbetalas via swish.
Läs mer här hur du gör för att beställa ett nytt kort och hur du betalar avgiften.