Vanliga frågor om bussresor
Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna som dyker upp före, under och efter resan. Hittar du inte svaret här så är du varmt välkommen att kontakta oss.
Före resan
Var hittar jag tidtabellerna?
Här hittar du länkar till gällande tidtabeller. När du sökt fram tidtabellen för din busslinje kan du spara den digitalt som PDF för att använda senare eller skriva ut den direkt.
Du kan även se aktuella avgångar i Länstrafikens app. I appen uppdateras tidtabellerna automatiskt. I appen får du också information om eventuella förseningar eller trafikstörningar och kan se var bussen befinner sig på en karta.
Du får också aktuella tider för just din resa om du använder "Sök resa" på webbsidans startsida.
Hur hittar jag närmaste hållplats?
I appen kan du se din närmaste hållplats och andra närliggande hållplatser genom att gå in i Sök och köp, välj Jag vill resa från och sedan Använd min nuvarande position.
I resesökningen på webbplatsen finns hållplatser inlagda. Om du vill hitta namnet på en hållplats du ska resa till kan du besöka Eniros karta som har en vy där alla busshållplatser visas (extern länk). Du kan sedan använda hållplatsens namn i resesökningen.
Kan jag förköpa min enkelbiljett?
Ja, du kan förköpa en enkelbiljett i appen. Men du kan även köpa din biljett ombord på bussen.
Tänk på att en förköpt biljett inte ger platsgaranti.
Vilken linje har nattbussarna?
Nattbussarna har följande linjer:
Regiontrafik
Linje 91 Östersund-Ås-Krokom
Linje 92 Östersund-Lit
Linje 93 Östersund-Brunflo
Stadstrafikens nattrafik
Nattrafiken ligger på ordinarie linjerna 1, 2, 4, 5 och 6. Tiderna finner du i appen eller på webben när du söker fram din resa.
Under helgtrafik kan du se när nattrafiken går vid helger och helgdagar.
Kan jag boka en gruppresa?
En gruppresa med regiontrafiken föranmäls med ordinarie linjetrafik. Du anmäler din gruppresa via ett formulär på vår hemsida. Här hittar du mer information om gruppresor och vårt bokningsformulär.
I stadstrafiken kan du inte föranmäla gruppresor. Om ni är en stor grupp, undvik att resa under rusningstrafik på morgonen ca 07.00-8.30 och eftermiddagen från kl 15.30.
Samtliga i gruppen ska ha giltiga färdbevis.
Hur tar jag mig till flyget?
För att resa till flyget från Östersund så tar du linje 3, läge D i Östersund centrum.
Observera att bussen går enligt tidtabell och inte enligt ankommande och avgående flyg. Du kan enkelt söka fram resan i appen eller på vår hemsida.
Det är ordinarie allmän linjetrafik och ordinarie stadstrafiktaxa, 32 kronor för vuxen, periodkort och liknande biljetter gäller som vanligt.
Vilka regler gäller för resande med barnvagn?
Den som kör barnvagnen betalar sin biljett. Barnvagnen tas med gratis och två barn 0-6 år reser gratis med betalande vuxen.
Inom regiontrafiken har resenärer med barnvagn alltid betalat för sin resa, stadstrafiken har haft ett undantag. Nu blir det lika för alla resenärer som reser med barnvagn. Läs mer om barnvagnar här
Hur går bussarna vid storhelger och röda dagar?
Här hittar du mer information om storhelger och röda dagar. Det anges även i tidtabellerna när det är avvikelser i trafiken.
Vilka busshållplatser har väntsal?
Vilka öppettider har väntsalarna?
På våra större hållplatser och knutpunkter i länet finns det väntsalar. På vissa platser kan du även få hjälp med ledsagning. Här kan du se väntsalarnas öppetider.
Under resan
Får jag ta med mig husdjur ombord på bussen?
Pälsdjur så som hund och katt samt ledarhund i arbete får åka med avgiftsfritt. Den som reser med djur ansvarar för dess säkerhet och riskerar att bli avvisad eller nekad påstigning om pälsdjuret bedöms vara störande.
- Djuret ska färdas på golvet och vara kopplat.
- Mindre djur i resebur får placeras på ledig sittplats på skyddande underlag.
- Pälsdjur ska färdas i den bakre delen av fordonet.
- Resenär har alltid företräde till sittplats.
- Vid konflikt har allergiker alltid företräde att resa.
- Föraren har rätt att neka dig att ta ombord ditt djur om det redan finns flera djur ombord. Detta med hänsyn till andra resenärer och allergiker.
Kan jag ta med mig cykeln på bussen?
Cykel får tas med avgiftsfritt på bussen i mån av utrymme. När du reser med bussar som har trappsteg vid påstigning (normalgolvsbuss) förvaras cykeln i bagageutrymmet under bussen. Gäller regiontrafiken.
Särskilda cykelbussar trafikera Åre under sommaren med linje 702. Här kan du läsa mer om cykel- och skidbussar i Åre.
I lågentrébussar och stadstrafiken kan du inte ta med cykeln av säkerhetsskäl.
Finns det bilstolar eller bälteskuddar på bussen?
I dagsläget finns integrerade bilbarnstolar av typen SitSafe på samtliga linjer som trafikeras av Connect bus AB, (trafikerar kommunerna Berg, Bräcke, Strömsund, Härjedalen, Krokom) samt linje 45 och 46.
Bilbarnstol eller bälteskudde finns inte tillgänglig i de taxibilar som kör anropsstyrd- och närtrafik, sjukresor eller färdtjänstresor i Länstrafikens regi. Vid taxibilsresor med barn som behöver bilbarnstol eller bälteskudde måste du efterfråga och tillkännage detta när du bokar resan. Det finns ingen lag som säger att barnbilstol eller bälteskudde måste finnas i fordonen, vi kan därför inte garantera att detta kan tillhandahållas.
Kan jag ta med kick-biken på bussen?
Färdmedel som är vik- och bärbara och är mindre än 120 cm i hopfällt läge går bra att ta med på bussen avgiftsfrittt. När du reser med bussar utan nivåskillnad vid påstigning (lågentrébuss) i regiontrafiken och stadstrafiken får du förvara ditt vikbara färdmedel på golvet i passagerarutrymmet. Tänk på att den inte får ta upp ett säte eller placeras så den blockerar mittgångar eller utgångar eftersom det kan förhindra en snabb utrymning av bussen.
När du reser med bussar som har trappsteg vid påstigning (normalgolvsbuss) måste du av säkerhetsskäl fälla ihop ditt färdmedel och förvara den i bagageutrymmet under bussen. Gäller regiontrafiken.
Får man äta eller dricka på bussen?
Det är tillåtet att medföra fika, godis, dryck inklusive kaffe/te om det medförs i en termos, förpackning eller mugg som kan förslutas med lock. Alkoholhaltiga drycker är inte tillåtet att dricka ombord. Det är inte tillåtet att medföra mat som kan droppa på säten eller annan inredning. Ta hänsyn till dina medresenärer och undvik starkt luktande livsmedel i bussen.
Finns det toalett ombord på bussarna?
Toalett ska finnas i bussar som kör turer som är 90 minuter eller längre, och/eller om turen är 100 km eller längre.
Kan jag resa med rullstol eller rollator?
Om du ska resa med en låggolvbuss, eller en buss utrustad med rullstolsramp/lift ska föraren vid behov hjälpa till så att du kommer på och av bussen.
För att din rullstol ska få följa med så får totallängden vara max 120 cm och totalbredden (mätt på bredaste stället) vara max 70 cm. Vikten för dig och ditt hjälpmedel får inte överstiga 300 kg. Rullstolen ska placeras på avsedd plats och fästanordningarna ska användas.
Om inte rullstolsrampen eller fästanordningarna på bussen fungerar tillfredsställande är det förarens ansvar att du kommer fram till ditt resmål. Chauffören får inte lämna dig vid hållplatsen utan att ge ett besked om hur din situation kommer att lösas. Om bussen inte är utrustad med rullstolsramp eller lift på turer där detta utlovas och din rullstol uppfyller kraven på längd/bredd/vikt är det förarens ansvar att se till att du kommer fram. Du får inte bli lämnad vid hållplatsen utan att du fått något besked om hur din situation kommer att lösas.
I tidtabellen är bussar som är tillgänglighetsanpassad märkta med en symbol.
Vad är en godkänd ID-handling?
Som godkänd ID-handling följer vi Skatteverkets riktlinjer avseende godkända ID-handlingar.
Godkända id-handlingar:
- id-kort utfärdat av Skatteverket
- svenskt pass med vinröd pärm
- svenskt nationellt id-kort
- svenskt körkort
- svenskt SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet
- svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet.
Kan jag resa med pjäxor på?
Under vintern så går det bra att resa med pjäxor ombord på skidbussarna (linje 701-704) samt regionbuss (linje 157) i Åreområdet. Observera att det finns en ökad halkrisk om du går ombord med påtagna pjäxor.
Övriga linjer i länet
I övriga bussar finns det inga förstärkningar i golv eller på säten vilket gör att golven inte håller för att gå på med pjäxor. Du får gärna ta med dig skidor och pjäxor ombord på bussen som bagage. Skidorna placeras då i underrummet på bussen och pjäxorna rekommenderar vi att du förvarar i en pjäxbag eller väska.
Obs! Linjerna trafikeras även med en del mindre bussar som endast har 19 platser. Här är det begränsat med bagageutrymme för skidor, snowracers och liknande.
Ingen nekas att åka, det finns möjligheter. Är det inte en skidbuss så tar du av dig pjäxorna och sedan hjälper chauffören dig att placera pjäxorna på lämpligt ställe.
Får jag ta med vapen ombord på bussen?
Ja, under vissa förutsättningar. Vapen såsom exempelvis jaktvapen eller andra föremål som kan uppfattas som vapen ska vara emballerat och, när så erfordras i enlighet med vapenlagens bestämmelser, vara delat.
Efter resan
Var vänder jag mig om jag glömt något på bussen?
Har du glömt eller tappat något på bussen? Frågor om kvarglömda saker på bussen eller hittegods hänvisas till respektive trafikföretag som du rest med. Om du har rest med regiontrafiken i länet så kontaktar du Connect Buss AB eller Centrala Buss AB. De trafikerar länet och nedan kan du se var i huvudsak de kör och en länk till deras kontaktformulär. Om du rest i stadstrafiken med linje 1-11 så kontaktar du Vy. För tågresenärer så hänvisar vi till Norrtåg. Här hittar du kontaktuppgifter och mer information om hittegods.
Observera följande innan du kontaktar trafikföretaget:
- Trafikföretaget har inga skyldigheter att skicka hittegodset till dig. Om du inte kan hämta det själv, så är det ditt ansvar att se till att det kan hämtas av någon annan. Trafikföretagen skickar inga kvarglömda saker.
- Om du blivit kontaktad av trafikföretaget för att de hittat något som är ditt så ska du hämta det inom en månad. Efter en månad tillfaller hittegodset trafikföretaget.
- Hittegods som ingen har gjort anspråk på ligger kvar i tre månader. Sedan tillfaller hittegodset trafikföretaget som kan skänka det till välgörenhet eller lämna godset till återvinningscentralen.
- Respektive trafikföretag har telefontider och utlämningstider för hittegods. Vänligen respektera dessa tider.
Trafikföretagen följer lagen om hittegods i kollektivtrafiken som trädde i kraft 1 augusti 2022.
Vad gäller vid förseningar?
Kommer du fram mer än 20 minuter för sent har du rätt till ersättning motsvarande bussresans värde.
Förseningsersättning gäller inte när förseningen beror på sådant Länstrafiken eller bussbolaget inte kan råda över:
- extrema väderförhållanden
- akuta vägarbeten
- trafikolyckor och andra störningar på vägen
- strejk
- planerade förändringar som annonserats minst fyra vardagar före resdagen på hemsidan
Var kan jag lämna synpunkter på min resa?
Vi är tacksamma för synpunkter, klagomål, beröm eller förslag som gör att vi kan förbättra oss. Du kan enkelt dela dina synpunkter med oss via ett formulär på vår hemsida. Vi granskar och besvarar alla inkomna ärenden. Du får återkoppling från oss inom några vardagar.
På den här sidan har vi olika formulär som du kan fylla i beroende på vilken typ av ärende det gäller.
Hittade du inte svaret på din fråga? Kontakta oss
