Så här använder du appen
Här beskriver vi hur du använder de vanligaste funktionerna i appen.
.jpg)
Vad vill du göra i appen?
Köpa biljett
Det finns två sätt att köpa biljett i appen. Biljetter som gäller inom en fast geografi som i hela länet, eller inom Östersund, kan köpas via snabbvalsmenyn ’Köp’. Övriga biljetter finns inte i köpvyn. Det är på grund av att priset på dessa biljetter beror på resans sträcka. Därför behöver du söka fram din resa innan biljetter och priser kan presenteras.
Köpa biljett via snabbvalsvyn ’Köp’
- Enkelbiljett
Titta i menyn längst ner. Gå in på fliken ’Köp’. Välj knappen ’Enkel’. Välj resenärskategori, välj betalmedel.
När du gjort dina val, välj om du vill aktivera biljetten direkt eller senare, och dra för att bekräfta köpet.
Om du valt att aktivera biljetten senare får du en oaktiverad biljett som du kan:
1) aktivera genom att trycka på knappen
2) ångra köp och få pengarna tillbaka (inom 60 dagar).
En aktiverad biljett har en stor Aztec-kod och ett område där giltigheten räknas ned. Biljetten har även en baksida med mer information om dess giltighet.
Video: Köp biljett via köpvyn.
- Period- eller klippbiljett
Titta i menyn längst ner. Gå in på fliken ’Köp’. Välj knappen ’Andra biljetter’. Välj var biljetten ska gälla: Östersund eller Hela Länet (det ska du välja om du vill ha dagbiljett Län och Länskort). Välj antal resor eller dagar under klocksymbolen. Välj resenärskategori och välj betalmedel.
När du gjort dina val, välj om du vill aktivera biljetten direkt eller senare, och dra för att bekräfta köpet. I övrigt är det samma steg som för enkelbiljettsköp.
Köpa biljett via resesökning
Alla vanliga biljetter finns att köpa via fliken ’Sök och Köp’. Då söker du fram din ressträcka (från och till hållplats eller från ’min position’). I sökresultatet klickar du på den tur du vill resa med. Då ser du priset på enkelbiljetten, som är förvald.
Om du vill köpa en periodbiljett eller klippbiljett :
Tryck på knappen ’Välj’ och sedan på pilen ned bredvid enkelbiljett.
Där väljer du ’Andra Biljetter’.
Då kan du välja biljettyp, resenärskategori och betalmedel genom att klicka vid den lilla pilen längst ut på raden.
Köp klippbiljett via resesökning.
Vill du ha 10 eller 20 resor i stadstrafiken kan du också gå in på ’Köp’. Där väljer du ’Andra biljetter’, sedan under klocksymbolen väljer du antal resor. Då får du ett klippkort med individuella resor du kan aktivera när du vill.
Köp klipp- eller periodbiljett via köpvyn
I det nya systemet finns enbart 10 eller 20 resor. Vill du köpa till exempel 7 resor kan du köpa 7 enkelbiljetter. Det är 7 köp men då får du 7 separata enkelbiljetter som du kan aktivera när du vill. Detta ger dock ingen rabatt.
Se avgångar från en hållplats
Om du ska resa i närtid, är på väg till en hållplats eller redan står på hållplatsen är det enklaste sättet att gå in på ’Hållplatser’ i menyn längst ner. När du sökt fram din hållplats ser du vilka bussar som avgår inom den närmsta timmen och om bussen påbörjat turen ser du också var bussen är på kartan. Avgångarna är sorterade efter riktning (läge A eller B) och avgångstid.
Tips! Om du ser linjer eller du inte är intresserad av kan du gå in längst upp i högra hörnet på inställningsknappen och välja vilka linjer du vill se. Där kan du också spara hållplatsen som favorit.
Om du ska resa längre fram i tid eller inte vet var närmsta hållplats ligger eller heter ska du använda resesökningsfunktionen.
Klicka på ’Sök & köp’ i menyn längst ner. Skriv in från och till eller välj ’min position’, och kom ihåg att välja datum och tid via klocksymbolen (den är förinställd på ’Nu’). Där får du massor av information om resan du sökt fram.
Sök en resa
Klicka på ’Sök & köp’ i menyn längst ner. Skriv in från och till eller välj ’min position’, och kom ihåg att välja datum och tid via klocksymbolen (den är förinställd på ’Nu’). Under ’Alternativ’ kan du till exempel ställa in om du vill se tåg eller inte i sökresultatet.
Då får du fram din resa och får massor av information om resan du sökt fram.
Du kan också söka från en vald position på kartan eller från ’Min Position’.
När du klickar in på den valda turen kan du se mer information om resan, köpa biljett eller göra olika inställningar. Här kan du ställa in om du vill att appen skickar påstigningspåminnelser och spara resan som favoritsök.
Registrera ett konto
Om du registrerar din e-postadress kan du använda alla funktioner som finns i appen. För att kunna ge bort eller låna ut en biljett till exempel behöver du ha ett konto, men det är inget krav för att kunna köpa biljett eller söka fram en resa. Har du registrerat dig behöver du inte värdesäkra dina resor – då har du alltid tillgång till dina biljetter om telefonen försvinner eller går sönder. Allt som krävs är en e-postadress.
För att skapa ett konto går du in på fliken ’Mer’, sedan ’Min profil’ och trycker på skapa konto eller logga in. Sedan får du bekräfta din e-postadress och sätta ett lösenord.
Betala en biljett med Swish eller Klarna
Precis som i Länstrafikens gamla app kan du betala med valfritt betalkort, Swish eller Klarna. Under 2024 kommer det också att bli möjligt att betala på företagsfaktura. Du kan ställa in betalsätt och hantera betalmedel under fliken ’Mer’ och sedan ’Min profil’.
Ge bort en biljett till någon annan
Resenärer som registrerat ett konto i Länstrafikens nya app kan köpa en biljett och ge bort den till någon annan. Alla biljetter som köpts i appen kan ges bort. Det går inte att ge bort en biljett som redan aktiverats eller som du själv fått av någon annan. När du ger bort en app-biljett har du överlåtit biljetten och kan inte ångra dig. Mottagaren av biljetten måste ha appen installerad och ha registrerat sin e-postadress.
För att ge bort en biljett, gå in i fliken ’Biljetter’ och tryck på ikonen längst upp i högra hörnet. När du valt ’ge bort biljett’ ser du vilka biljetter du kan överlåta.
Skriv in e-postadressen och tryck på skicka.
Låna ut en biljett
Vissa biljetter kan lånas ut till någon annan via appen Länstrafiken Jämtland. Både den som lånar ut biljetten och mottagaren av biljetten måste ha appen nedladdad och ha registrerat ett konto. Den som lånar ut biljetten måste vara inloggad i appen på sin telefon.
Alla periodbiljetter med 30 dagars giltighet kan lånas ut. Du kan bara låna ut en biljett som du redan aktiverat. Du kan låna ut din biljett max 5 gånger per biljett och till max 5 vänner eller familjemedlemmar under en 90-dagarsperiod. Det är inte tillåtet att låna ut biljetter mot ekonomisk ersättning.
Utlånade biljetter återgår automatiskt till ägaren klockan 04.00 efterföljande dag. Det går inte att ta tillbaka sin biljett när den är utlånad, du kan alltså inte få tillbaka den vare sig tidigare eller senare än kl. 04.00. Du kan inte låna ut en biljett som du reser med, du ska alltid ha en giltig biljett när du befinner dig ombord på bussen.
För att låna ut en biljett, gå in i fliken ’Biljetter’ och tryck på ikonen längst upp i högra hörnet. När du valt ’låna ut biljett’ ser du vilka biljetter du kan låna ut.
Videoinstruktion för att låna ut biljett.
Vad är skillnaden på att ge bort och låna ut biljett?
Om du ger bort en biljett kan du inte ångra dig. Biljetten har överlåtits till någon annan och den kommer inte tillbaka till dig.
Om du lånar ut en biljett kommer den tillbaka till dig som ägare kl. 04:00 dagen efter. Den person du lånat ut biljetten till är fri att använda din biljett hur mycket hen vill. Under tiden biljetten är utlånad kan biljettägaren inte använda den.
Ångra ett köp
Du ångrar ett köp genom att gå in på “Biljetter” och välja den biljett du vill ångra köpet på. Sedan trycker du ”ångra köp” längst upp på biljetten. Det går att ångra ett köp inom 60 dagar från köptillfället.
Få kvitto skickat till en e-postadress
Du får ett kvitto genom att välja “biljetter” och trycka på ikonen längst upp till höger. Sedan väljer du “skicka kvitton till e-postadress” och drar den biljett du vill ha kvitto på till höger. Du behöver ange en e-postadress om du inte redan gjort det.
Radera konto i appen
Du kan radera ditt konto under ’Mer’ och sedan ’Min profil’. Då försvinner alla personuppgifter och all annan information som är kopplat till ditt konto. Se till att resa upp dina biljetter i appen och använda upp belopp tillgodo om du har ett sådant. Annars försvinner dessa också när du raderar kontot.
Blippa biljetten på bussen
Biljetter i den nya appen valideras i samma läsare som tidigare. Du håller upp biljetten framför biljettläsaren tills biljetten har lästs av. Du ska höra ett pling-ljud och en grön bakgrund med en ska visas på skärmen.
Under december månad kan det vara bussar som inte fått sina biljettläsare uppgraderade ännu. Vi jobbar med att uppgradera biljettläsarna på alla bussar just nu. Då kan du behöva visa upp biljetten för föraren.
Se trafikstörningar i appen
All trafikinformation finns samlad under fliken “Mer” och “Trafikinformation”. Du kan även få trafikinformation genom resesökning i appen och då se eventuella förseningar i realtid.
Trafikinformation finns även på vår webbplats ltr.se/trafikinformation.
Spara favorithållplats
För att spara en favorithållplats som visas i sökvyn trycker du på de små hjärtan som visas bredvid hållplatsnamnet.
För att spara en favorithållplats som du ser i hållplatsvyn går du in på inställningsknappen längst uppe till höger. Där kan du också välja vilka linjer du vill se och inte se information för. Inom kort kommer du att kunna prenumerera på trafikstörningsinformation för valda linjer på din favorithållplats.