Lämna synpunkter
Har du synpunkter, klagomål, beröm eller förslag som gör att vi kan förbättra oss?
Fyll i formuläret som bäst passar ditt ärende från listan nedan. Vi tar emot dina synpunkter och klagomål och utreder ärendet. Du får återkoppling från oss inom några vardagar.
Tack för ditt engagemang!
Vanliga frågor
Var vänder jag mig om jag glömt något på bussen?
Har du glömt eller tappat något på bussen?
Frågor om kvarglömda saker på bussen eller hittegods hänvisas till respektive trafikföretag som du rest med.
Observera följande innan du kontaktar trafikföretaget:
- Trafikföretaget har inga skyldigheter att skicka hittegodset till dig. Om du inte kan hämta det själv, så är det ditt ansvar att se till att det kan hämtas av någon annan. Trafikföretagen skickar inga kvarglömda saker.
- Om du blivit kontaktad av trafikföretaget för att de hittat något som är ditt så ska du hämta det inom en månad. Efter en månad tillfaller hittegodset trafikföretaget.
- Hittegods som ingen har gjort anspråk på ligger kvar i tre månader. Sedan tillfaller hittegodset trafikföretaget som kan skänka det till välgörenhet eller lämna godset till återvinningscentralen.
- Respektive trafikföretag har telefontider och utlämningstider för hittegods. Vänligen respektera dessa tider.
Trafikföretagen följer lagen om hittegods i kollektivtrafiken som trädde i kraft 1 augusti 2022.
Information och kontaktuppgifter
Hur kan jag skicka in synpunkter?
Under Kundservice hittar du olika formulär beroende på vilken typ av ärende eller synpunkt det gäller. Du får ett direkt svar att vi tagit emot ditt ärende och du får ett ärendenummer. Har du uppgett att du vill bli kontaktad så gör vi det så skyndsamt vi kan. Vi granskar och besvarar alla inkomna ärenden.
Har du frågor? Då finns det ett särskilt formulär för det också.
Ibland kan det vara så att en synpunkt inte passar in i några av dessa kategorier, då kan du skicka e-post till ltrkundservice@regionjh.se. Kundservice besvarar din fråga inom två arbetsdagar under kontorstid.
Vad gäller vid förseningar?
Kommer du fram mer än 20 minuter för sent har du rätt till ersättning motsvarande bussresans värde.
Förseningsersättning gäller inte när förseningen beror på sådant Länstrafiken eller bussbolaget inte kan råda över:
- extrema väderförhållanden
- akuta vägarbeten
- trafikolyckor och andra störningar på vägen
- strejk
- planerade förändringar som annonserats minst fyra vardagar före resdagen på hemsidan
Hur gör jag när jag tappat bort mitt busskort?
Har du värdesäkrat ditt busskort kan vi spärra det och ersätta det som förlorats. Du får tillbaka beloppet på kortet, dock så drar vi av avgiften för ett nytt kort.
Värdesäkra ditt kort
Ta i första hand kontakt med receptionen i Östersunds bussterminal för att få hjälp med att ersätta ditt kort.
Har du inte värdesäkrat kortet kan vi tyvärr inte ersätta dig för förlorat belopp.
Har du ett Ungdomskort gäller särskilda regler. Läs mer
Vad kostar det att åka buss?
Priset beror oftast på varifrån och vart du ska resa och om du är barn, vuxen eller senior. Du finner mer information om biljetter och priser här. Är du osäker ändå så ring vår bussiga trafikupplysning på 0771-100 110 som har öppet dygnet runt. Du kan också fråga och köpa biljetter i vår reception på busstorget i Östersund, öppet vardagar 10-16.
Hur går bussarna vid storhelger och röda dagar?
Det finns en förteckning här och det anges i tidtabellerna när det är avvikelser i trafiken.
Jag brukar fylla på reskassa åt någon annan, vilken biljett ska jag välja nu?
I appen finns alla våra biljetter och via den kan du skicka biljetter till andra. Snart kommer också en portal där olika organisationer och företag enklare ska kunna köpa och administrera biljetter åt andra.
Du kan redan nu ladda samma kort med ett 10- eller 20-resorskort, periodkort eller tankkort via webbshopen på LTR.se, hos ett ombud, i receptionen på busstorget eller ombord på bussen. Dessa biljetter ger dessutom högre rabatt än reskassan. Enkelbiljetter kan köpas i appen, hos ett ombud eller ombord på bussen.
Vad händer om jag har pengar kvar i reskassan när ni har stoppat laddningen?
Du kan använda upp befintligt belopp till och med 31 maj 2024. Om du upptäcker att du har reskassa kvar på sitt kort efter att laddning stoppats kan du få hjälp i receptionen på Östersunds busstation. Där kommer det fortsatt att gå att delbetala med reskassa under en tid. Det kommer även att gå att ansöka om att få reskassan återbetald efter att vi stängt ner systemet.
Får jag ta med hunden på bussen?
Pälsdjur så som hund och katt samt ledarhund i arbete får åka med avgiftsfritt. Den som reser med djur ansvarar för dess säkerhet och riskerar att bli avvisad eller nekad påstigning om pälsdjuret bedöms vara störande.
- Djuret ska färdas på golvet och vara kopplat.
- Mindre djur i resebur får placeras på ledig sittplats på skyddande underlag.
- Pälsdjur ska färdas i den bakre delen av fordonet.
- Resenär har alltid företräde till sittplats.
- Vid konflikt har allergiker alltid företräde att resa.
- Föraren har rätt att neka dig att ta ombord ditt djur om det redan finns flera djur ombord. Detta med hänsyn till andra resenärer och allergiker.