Förseningsersättning
Vi gör såklart allt vi kan för att din resa ska bli enligt plan. Ibland blir det dock inte som det är tänkt och då har du som resenär vissa rättigheter.
Läs mer om dem här.
Några tips inför din resa
Planera resan: Kontrollera tidtabeller och trafikinformation innan du reser för att undvika att hamna i en situation där du missar en anslutning eller försenas på grund av trafikstörningar.
Ha en alternativ plan: En backup-plan om du missar en anslutning eller om din resa ställs in kan vara bra att planera. Det kan vara att ha en annan transportmetod till hands eller att ha en plan för var du ska bo om du inte kan ta dig hem.
Var uppmärksam på trafikinformationen: Håll dig uppdaterad under resan om trafikinformation och eventuella förseningar eller inställda resor. Detta kan hjälpa dig att undvika problem och planera din resa bättre.
Känn till dina rättigheter och resevillkor: Om du drabbas av en försening eller annat problem är det viktigt att du känner till dina rättigheter som resenär. Läs också våra resevillkor som ger information om vad du kan ansöka om och när.
Ta i första hand kontakt med busschauffören om du har frågor om trafikstörningen. Chauffören har kontakt med sin trafikledning och kan ge dig svar och hjälp. Om du ändå behöver ytterligare information, kontakta då vår trafikupplysning. De kan hjälpa dig med kontakter och alternativ. Tänk dock på att Jämtland är ett stort och glest län med färre möjligheter till alternativa resor inom begränsade tidsperioder. Du ringer trafikupplysningen på 0771-100 110 och de har öppet dygnet runt alla dagar.
Ansök om förseningsersättning
Vid bedömning tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953) samt EU- förordningen om busspassagerares rättigheter (181/2011).
Lagen och förordningen baseras på hur lång linjesträckning det fordon du reser med har.
• För linjesträckning under 15 mil tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter.
• För linjesträckning över 15 mil tillämpas EU- förordning om busspassagerares rättigheter (181/2011).
Skapa ditt förseningsersättningsärende via länken nedan och klicka på ”Skicka”. Bifoga eventuella färdbevis och kvitton till Länstrafiken, Kundservice, Hamngatan 14, 831 31 Östersund. Markera biljetterna med ditt ärendenummer som du får när du skickar in ditt ärende.
Ditt yrkande på ersättning tillsammans med bestyrkande kvitton, biljetter etc ska vara oss tillhanda inom två månader efter inträffad händelse.
Förseningsersättning vid resor under 15 mil
Om du blir mer än 20 minuter försenad kompenserar vi dig genom vår förseningsersättning. Återbetalning av biljettpriset sker enligt nedan:
- 20 – 39 minuter 50 % av biljettpriset för resan
- 40 – 59 minuter 75 % av biljettpriset för resan
- 60 minuter eller mer 100 % av biljettpriset för resan
Du har inte rätt till förseningsersättning om förseningen har orsakats av omständigheter som transportören inte hade kunnat undgå eller förebygga följderna av (Force Majure) även om transportören hade iakttagit den omsorg som omständigheterna krävde.
Reser du med skolkort och blir försenad utgår ingen förseningsersättning, endast ersättning vid annan transport.
Möjlighet till annan transport
Uppstår en försening eller att en tur ställs in (oavsett orsak) där du kommer att bli minst 20 minuter sen till din slutdestination har du alltid möjlighet att ordna din resa själv med egen bil, taxi eller annan transport och ta kostnaden för den.
Du kan sedan i efterhand ansöka om ersättning för dina utlägg. Det kan du göra längre ner på denna sida.
Vid ersättning för taxiresor är högsta ersättningen 1 433 kr per kvitto för resor genomförda år 2024.
Förseningsersättning vid resor över 15 mil
Om din bussresa försenas med minst 120 minuter, ställs in eller är överbokad kan du som resenär alltid välja mellan att:
- Genomföra resan så snart det är möjligt med den försenade bussen.
- Få en ny biljett med nästa avgång.
- Avstå att resa och få kostnaden för biljetten återbetald.
- Avbryta resan och få hela biljettkostnaden återbetalad samt en kostnadsfri returresa till avreseorten.
Yrka på ersättning inom två månader
Ditt yrkande på ersättning tillsammans med originalkvitton och biljetter – eller komplettering med kvitton, biljetter och andra uppgifter vi begärt in ska vara oss tillhanda inom två månader efter inträffad händelse.
När gäller inte förseningsersättning?
Ersättning för förseningar betalas inte ut när förseningen beror på sådant Länstrafiken eller bussbolaget inte kan råda över (force majeur), till exempel:
- extrema väderförhållanden
- trafikolyckor eller liknande
- akuta vägarbeten
- strejk
- planerade förändringar som annonserats minst tre vardagar före resdagen
Förseningsersättning betalas inte ut om planerade förändringar annonserats minst tre vardagar före resdagen på Länstrafikens hemsida.
Vi betalar inte ut ersättning för förlorad arbetsinkomst, missade följdresor med tex flyg, båt eller andra transporter, missade läkarbesök, parkeringsavgifter, teaterbiljetter eller liknande.
Resplus och Kom-fram-garanti
Med en Resplusbiljett kan du alltid vara säker på att komma fram till slutmålet för din resa. Företagen inom Resplus tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till resans slutmål.
Vid en försening vänligen kontakta busschauffören som då hjälper till på bästa möjliga sätt, till exempel genom att rekommendera en senare förbindelse eller en alternativ resväg. Du kan också ringa vår trafikupplysning på 0771-100 110 så hjälper de dig. Trafikupplysningen har öppet dygnet runt alla dagar.
Resevillkor för Resplus
Ansök om förseningsersättning när du rest med en Resplusbiljett.