Vanliga frågor och svar
Här får du svar på våra vanligaste frågor. Hittar du inte svaret här så är du varmt välkommen att kontakta oss.

Hur kan vi hjälpa dig?
Välj en kategori
Våra vanligaste frågor just nu
Var kan jag köpa en biljett?
Här kan du köpa biljetter:
- Appen Länstrafiken Jämtland: Här kan du köpa alla våra biljetter, se aktuell tidtabell och få den senaste trafikinformationen.
- Mina sidor: Ladda ditt busskort med de biljetter som passar dig bäst via dator eller smartphone.
- På bussen: Köp din biljett eller ladda ditt busskort direkt på bussen.
- Ombud: Få hjälp att köpa biljetter och ladda ditt busskort på något av våra försäljningsställen.
- Receptionen på busstationen i Östersund: Få hjälp att köpa biljetter och ladda ditt busskort.
Hur köper jag en biljett som gäller i flera zoner?
Vill du köpa en biljett som gäller i en eller flera zoner väljer du Sök & köp i appen eller Mina sidor. I vår guide kan du läsa mer om hur du enkelt köper en biljett i appen.
För att köpa en biljett som gäller i hela länet eller inom Östersund (zon S) väljer du Snabbval i appen eller Mina sidor.
Var hittar jag tidtabellerna?
Här kan du söka fram tidtabellen för din busslinje. Skriv ut den direkt eller spara tidtabellen digitalt som PDF så att kan du använda den senare.
Du kan även se aktuella avgångar i appen. Här visas även eventuella trafikstörningar och du kan se var bussen befinner sig på en karta.
Kan jag ta med mig cykeln på bussen?
Cykel får tas med avgiftsfritt på bussen i mån av utrymme. När du reser med bussar som har trappsteg vid påstigning (normalgolvsbuss) förvaras cykeln i bagageutrymmet under bussen. Gäller regiontrafiken.
Särskilda cykelbussar trafikera Åre under sommaren med linje 702. Här kan du läsa mer om cykel- och skidbussar i Åre.
I lågentrébussar och stadstrafiken kan du inte ta med cykeln av säkerhetsskäl.
Finns det bilstolar eller bälteskuddar på bussen?
I dagsläget finns integrerade bilbarnstolar av typen SitSafe på samtliga linjer som trafikeras av Connect bus AB, (trafikerar kommunerna Berg, Bräcke, Strömsund, Härjedalen, Krokom) samt linje 45 och 46.
Bilbarnstol eller bälteskudde finns inte tillgänglig i de taxibilar som kör anropsstyrd- och närtrafik, sjukresor eller färdtjänstresor i Länstrafikens regi. Vid taxibilsresor med barn som behöver bilbarnstol eller bälteskudde måste du efterfråga och tillkännage detta när du bokar resan. Det finns ingen lag som säger att barnbilstol eller bälteskudde måste finnas i fordonen, vi kan därför inte garantera att detta kan tillhandahållas.
Får jag ta med mig husdjur ombord på bussen?
Pälsdjur så som hund och katt samt ledarhund i arbete får åka med avgiftsfritt. Den som reser med djur ansvarar för dess säkerhet och riskerar att bli avvisad eller nekad påstigning om pälsdjuret bedöms vara störande.
- Djuret ska färdas på golvet och vara kopplat.
- Mindre djur i resebur får placeras på ledig sittplats på skyddande underlag.
- Pälsdjur ska färdas i den bakre delen av fordonet.
- Resenär har alltid företräde till sittplats.
- Vid konflikt har allergiker alltid företräde att resa.
- Föraren har rätt att neka dig att ta ombord ditt djur om det redan finns flera djur ombord. Detta med hänsyn till andra resenärer och allergiker.
Hur tar jag mig till flyget?
För att resa till flyget från Östersund så tar du linje 3, läge D i Östersund centrum.
Observera att bussen går enligt tidtabell och inte enligt ankommande och avgående flyg. Du kan enkelt söka fram resan i appen eller på vår hemsida.
Det är ordinarie allmän linjetrafik och ordinarie stadstrafiktaxa, 32 kronor för vuxen, periodkort och liknande biljetter gäller som vanligt.
Finns det toalett ombord på bussarna?
Toalett ska finnas i bussar som kör turer som är 90 minuter eller längre, och/eller om turen är 100 km eller längre.
Vad gäller vid förseningar?
Kommer du fram mer än 20 minuter för sent har du rätt till ersättning motsvarande bussresans värde.
Förseningsersättning gäller inte när förseningen beror på sådant Länstrafiken eller bussbolaget inte kan råda över:
- extrema väderförhållanden
- akuta vägarbeten
- trafikolyckor och andra störningar på vägen
- strejk
- planerade förändringar som annonserats minst fyra vardagar före resdagen på hemsidan
Vilken linje har nattbussarna?
Nattbussarna har följande linjer:
Regiontrafik
Linje 91 Östersund-Ås-Krokom
Linje 92 Östersund-Lit
Linje 93 Östersund-Brunflo
Stadstrafikens nattrafik
Nattrafiken ligger på ordinarie linjerna 1, 2, 4, 5 och 6. Tiderna finner du i appen eller på webben när du söker fram din resa.
Under helgtrafik kan du se när nattrafiken går vid helger och helgdagar.
Hur går bussarna vid storhelger och röda dagar?
Här hittar du mer information om storhelger och röda dagar. Det anges även i tidtabellerna när det är avvikelser i trafiken.
Hur gör jag om jag glömt något på bussen?
Frågor om kvarglömda saker på bussen eller hittegods hänvisas till respektive trafikföretag som du rest med.
Här hittar du mer information.
Hur kan jag skicka in synpunkter?
Under Kundservice hittar du olika formulär beroende på vilken typ av ärende eller synpunkt det gäller. Du får ett direkt svar att vi tagit emot ditt ärende och du får ett ärendenummer. Har du uppgett att du vill bli kontaktad så gör vi det så skyndsamt vi kan. Vi granskar och besvarar alla inkomna ärenden.
Har du frågor? Då finns det ett särskilt formulär för det också.
Ibland kan det vara så att en synpunkt inte passar in i några av dessa kategorier, då kan du skicka e-post till ltrkundservice@regionjh.se. Kundservice besvarar din fråga inom två arbetsdagar under kontorstid.
Hittade du inte svaret på din fråga? Kontakta oss