Åka buss i Jämtlands län

 

Tidtabeller och biljetter

Du får information om tidtabeller och priser på den resa du vill göra i vår digitala tjänst Reseplaneraren.

Gör så här:

  • Gå in på ltr.se. Du möts då av Reseplaneraren.
  • Ange varifrån du reser och vart du vill åka. Du får upp alternativ på destinationen eftersom det kan finnas fler än en hållplats på din destination.
  • Välj din destination och välj en tid som passar dig.
  • Du kan också se vad din resa kostar om du väljer Pris under det resealternativ du valt.

Köpa biljett

  • Du kan köpa din biljett och betala med betalkort direkt på bussen.
  • Inga kontanter tas emot på bussen.
  • Du kan också köpa ett plastkort som kan laddas med andra biljetter hos våra ombud eller i receptionen på busstationen i Östersund.

Mobilbiljett via appen ”Länstrafiken”

  • I vår app ”Länstrafiken” kan du också söka fram dina resealternativ och se priser samt köpa biljett. Appen kan du ladda ner där du brukar ladda ner appar. I appen kan du betala med betalkort. Det är också möjligt att betala med Swish för dig som har den tjänsten.
  • Mobilbiljetten är en enkelbiljett med en maskinläslig QR-kod. Biljetten måste köpas och aktiveras innan du kliver på bussen. När du kliver på bussen lägger du telefonen mot biljettläsaren och den läses då av automatiskt.
  • Mobilbiljetter är giltiga i 1 timme och 30 minuter från köpet. Biljetten ska behållas i telefonen under hela resan. Biljetten är endast giltig från den telefon som den köpts med.
  • På biljetten ser du hur länge den är giltig. Under giltighetstiden är mobilbiljetten färgad grön och rörlig. Om biljetten är röd är den ogiltig.

 

Prisinformation och rabatter

Alla resenärer ska ha giltiga biljetter ur det ordinarie biljettsortimentet.

  • Två barn under sju år reser gratis i betalande vuxens eller ungdoms sällskap.
  • Övriga barn samt ungdom upp till och med 19 år betalar halv avgift.

Utförligare biljett- och prisinformation kan du få av Länstrafikens kundservice på telefonnummer 0771–100 110, från utlandet +46(0)771–100 110. Kundservice har öppet dygnet runt.

 

Personlig hjälp i Östersund

Du kan få hjälp med information och att köpa biljetter på busstationen i Östersund. Vår bemannade reception en trappa upp har öppet vardagar kl 10.00 – 18.00.

 

Personlig hjälp hos ombud i länet

Det finns ombud för Länstrafiken som säljer biljetter och kan ge information:

Strömsund, Strömsunds kommun
Ica Supermarket Simonsons
Öppet: Alla dagar 8.00-22.00

Hammarstrand, Ragunda kommun
Time närbutik, endast enkelbiljetter
Öppet: Mån-Fre 7.00–22.00, Lör-Sön 9.00–22.00

Krokom, Krokoms kommun
Kundservice, Krokoms kommunreception, endast enkelbiljetter
Öppet: Mån-Fre 8.00–17.00

Hjälp per telefon

Du kan kontakta Länstrafikens kundservice på telefon 0771-100 110 dygnet runt. Personalen kan tala engelska.

Praktisk information

Ta del av Länstrafikens och stadstrafikens resevillkor innan du åker med bussen.