Hej, hur kan vi hjälpa till?
Du kan nå oss via telefon, besök, e-post eller formulär.
Välj det som passar dig bäst.
Telefon
Trafikupplysning: tel 0771–100 110 dygnet runt alla dagar.
Här får du svar på dina frågor om tider, priser och trafikstörningar. Trafikupplysningen kan också hjälpa dig om du drabbats av en trafikstörning.
Beställningstrafik: tel 0771-82 00 83
Beställning av anropsstyrd trafik och närtrafik måste senast göras vardagen före resdag mellan kl 8.00-16.00
Färdtjänst och riksfärdtjänst: tel 063-554 13 40
Här får du svar på frågor gällande färdtjänst. För ansökan om färdtjänst och riksfärdtjänst fyller du i en ansökan.
För frågor om dina biljetter, ersättningar, autogiro, abonnemang, appen med mera:
När du vill lämna synpunkter på din resa eller ansöka om ersättning:
Besök
Du kan få personlig hjälp i receptionen på busstationen i Östersund. Receptionen är öppen helgfria vardagar kl 10.00 – 16.00. Där kan du bland annat köpa biljetter, fråga om tider och priser samt ladda ditt busskort.
Sommartider:
- Under sommarperioden 8 juli - 13 augusti har receptionen lunchstängt kl 12-13.
Följande helgdagar har receptionen stängt:
- Långfredag och annandag påsk
- 1 maj
- Kristi himmelsfärd 9 maj
- Nationaldagen 6 juni
- Midsommarafton 21 juni
Var vänder jag mig om jag glömt något på bussen?
Har du glömt eller tappat något på bussen?
Frågor om kvarglömda saker på bussen eller hittegods hänvisas till respektive trafikföretag som du rest med.
Observera följande innan du kontaktar trafikföretaget:
- Trafikföretaget har inga skyldigheter att skicka hittegodset till dig. Om du inte kan hämta det själv, så är det ditt ansvar att se till att det kan hämtas av någon annan. Trafikföretagen skickar inga kvarglömda saker.
- Om du blivit kontaktad av trafikföretaget för att de hittat något som är ditt så ska du hämta det inom en månad. Efter en månad tillfaller hittegodset trafikföretaget.
- Hittegods som ingen har gjort anspråk på ligger kvar i tre månader. Sedan tillfaller hittegodset trafikföretaget som kan skänka det till välgörenhet eller lämna godset till återvinningscentralen.
- Respektive trafikföretag har telefontider och utlämningstider för hittegods. Vänligen respektera dessa tider.
Trafikföretagen följer lagen om hittegods i kollektivtrafiken som trädde i kraft 1 augusti 2022.
Kontaktuppgifter trafikföretag
Linje 40, 45, 46 och linjetrafik i Ragunda och Åre kommun
Centrala buss i Jämtland Härjedalen AB, läs mer här.
Regiontrafik (utom Ragunda och Åre)
Connect Bus AB, läs mer här
Norrtåg
Hittegods, borttappat och upphittat | Norrtåg (norrtag.se)
Stadstrafiken i Östersund
Kvarglömda saker kan hämtas i reception på busstationen.
Öppet helgfria vardagar kl 10-16.
Telefon 063-16 12 40 kl 10-12.
Hur kan jag skicka in synpunkter?
Under Kundservice hittar du olika formulär beroende på vilken typ av ärende eller synpunkt det gäller. Du får ett direkt svar att vi tagit emot ditt ärende och du får ett ärendenummer. Har du uppgett att du vill bli kontaktad så gör vi det så skyndsamt vi kan. Vi granskar och besvarar alla inkomna ärenden.
Har du frågor? Då finns det ett särskilt formulär för det också.
Ibland kan det vara så att en synpunkt inte passar in i några av dessa kategorier, då kan du skicka e-post till ltrkundservice@regionjh.se. Kundservice besvarar din fråga inom två arbetsdagar under kontorstid.
Vad gäller vid förseningar?
Kommer du fram mer än 20 minuter för sent har du rätt till ersättning motsvarande bussresans värde.
Förseningsersättning gäller inte när förseningen beror på sådant Länstrafiken eller bussbolaget inte kan råda över:
- extrema väderförhållanden
- akuta vägarbeten
- trafikolyckor och andra störningar på vägen
- strejk
- planerade förändringar som annonserats minst fyra vardagar före resdagen på hemsidan
Hur gör jag när jag tappat bort mitt busskort?
Har du värdesäkrat ditt busskort kan vi spärra det och ersätta det som förlorats. Du får tillbaka beloppet på kortet, dock så drar vi av avgiften för ett nytt kort.
Värdesäkra ditt kort
Ta i första hand kontakt med receptionen i Östersunds bussterminal för att få hjälp med att ersätta ditt kort.
Har du inte värdesäkrat kortet kan vi tyvärr inte ersätta dig för förlorat belopp.
Har du ett Ungdomskort gäller särskilda regler. Läs mer
Hur beställer jag min färdtjänstresa?
Din resa kan beställas dygnet runt. Beställer du resan senast 17:00 dagen före resa, tillkommer ingen beställningsavgift. Beställer du senare tillkommer en avgift på 20 kr per resa eftersom möjligheterna att samordna resan blir svårare.
Du beställer din resa hos Reseservice på telefon 0771-82 00 83.
Ring helst under kontorstid kl 8–17.
Du ska ange följande vid beställning:
- Personnummer och namn
- Varifrån du ska åka
- Vart du ska åka
- Vilken tid du behöver vara framme
- Återresan (om möjligt)