Företagsportalen. Ett enklare resande.
Logga in eller skapa ett konto för att administrera era tjänsteresor med buss.
.jpg)
Företagsportalen gör det enklare för organisationer att erbjuda sina medarbetare en resa med buss i tjänsten. Det är inte möjligt att köpa en tjänsteresa med tåg. I Företagsportalen kan organisationer administrera sina egna tjänsteresor och erbjuda sina medarbetare:
- Tjänsteresa i app: Resenären får en kreditgräns och köper själv biljett i appen med företagsfaktura som betalmedel.
- Tjänsteresa på kort: Resenären får en kreditgräns på sitt busskort och köper själv sina biljetter ombord på bussen med företagsfaktura som betalmedel.
- Förköpta biljetter: Företagets administratör köper biljetter och skickar till medarbetarens app eller busskort.
Kom igång med Företagsportalen

1. Ansök om konto

2. Skapa avdelning

3. Lägg till resenär

4. Köp biljett
Hur blir jag företagskund?
För att kunna använda Företagsportalen behöver du först ansöka om att bli företagskund. Börja med att utse en företagsadministratör som kommer att vara kontaktperson och administratör för ert företagskonto. Ansök sedan om att bli företagskund genom att fylla i det här formuläret.
Vi kommer därefter hantera er ansökan. Kunder som redan är registrerade i Regionens ekonomisystem får svar inom fem arbetsdagar, medans nya kunder får svar inom fyra veckor. Vi gör en kreditprövnig av alla nya kunder.
När ansökan blivit godkänd kommer företagsadministratören att få inloggningsuppgifter skickade till den e-postadress som angavs i ansökan.
Det kostar ingenting att ansluta sig till företagsportalen.
Vem kan registrera sig som företagskund?
Alla som reser i tjänsten kan genom sin arbetsgivare registrera sig som kund i Företagsportalen. Efter inkommen ansökan görs en kreditbedömning av företaget.
Hur fungerar företagsportalen?
1. En företagsadministratör ansöker om ett konto. Ansökan går till Länstrafiken som godkänner eller nekar ansökan.
2. Företagsadministratören skapar avdelningar, lägger till fler avdelningsadministratörer och anger ett kostnadsställe/referens för varje avdelning.
3. Administratören lägger till sina medarbetare som resenärer. Varje resenär behöver tillhöra en avdelning och bli tilldelade en kreditgräns.
4. Administratören köper biljetter till sina medarbetare.
Hur aktiverar resenären sitt konto i appen?
För att aktivera företagsfaktura i appen behöver resenären:
1. Ladda ner Länstrafikens app och skapa en profil i appen.
2. Välj Mer - Min profil och ange e-postadress.
3. Välj Betalmedel Allpay Företagsfaktura
4. Fyll i koden som resenären fick via sms. Koden är giltig i 7 dagar.
5. Nu är allt klart för att resa. Välj betalmedel Faktura vid betalning.
Hur köper jag tjänsteresor med busskort?
För att börja använda Tjänsteresa med kort i Företagsportalen behöver ni först lägga till resenärer. Sedan väljer ni Biljetter - Tjänsteresa med kort och fyller i resenärens totala kredit, väljer en resenär och fyller i det blåa kortets kortnummer.
Det är även möjligt att ha förbetalda tjänsteresor på de blåa busskorten. Administratören väljer då Skicka biljett för att köpa en biljett i företagsportalen och skickar den sedan till en biljettbärare. En biljettbärare kan vara ett blått busskort eller ett konto i appen.
Det är inte möjligt att ha kredit på ett blått busskort och skicka biljetter till samma blå busskort, då behöver ni använda två olika busskort.
Vill ni beställa busskort till era medarbetare? Om ni har ett godkänt konto i företagsportalen så beställer ni busskort genom att fylla i det här formuläret. Sedan skickar vi korten till er inom fem arbetsdagar.
Det enklaste sättet att resa kollektivt i tjänsten är genom att använda vår app. Vi rekommenderar er att fråga era anställda innan ni beställer kort.
Kan jag köpa en tjänsteresa med tåg?
Nej, du kan endast köpa tjänsteresor med buss om du har ett konto i Företagsportalen. Kontakta Vy om du är intresserad av tjänsteresor med tåg.
Tar ni emot rekvisitioner?
Vi tar inte längre att emot rekvisitioner som betalningsmedel. Vi hänvisar tidigare rekvisitionskunder till Företagsportalen där ni kan köpa och administrera biljetter för resor med Länstrafiken Jämtland.
Hur fungerar fakturering?
Fakturering sker månadsvis. När ni ansöker om företagskonto anger ni era faktureringsuppgifter och för varje avdelning anger ni en fakturareferens. Genomförda köp delas upp per fakturareferens, vilket innebär att ni får en faktura per fakturareferens.
För dig inom Region Jämtland Härjedalen: För interna kunder skapas en bokföringsorder. Ni anger kostnadsställe på avdelningsnivå.
Jag vill veta mer om hur Företagsportalen fungerar
Vad roligt att du vill veta mer om hur Företagsportalen fungerar! Kontakta oss genom att fylla i det här formuläret så hjälper vi dig så fort vi kan.
