Frågor & Svar (FAQ)
Här hittar du svar på vanliga frågor om de förändringar som sker inför och under övergången till det uppgraderade biljettsystemet. Listan uppdateras med ny information varje gång ett nytt nyhetsinlägg publiceras.
Har du frågor om...
Införandet av Länstrafikens nya app?
Varför byter ni app?
- En av anledningarna är att hela biljettsystemet ska uppgraderas till en ny nationell standard för biljettsystem i kollektivtrafiken. Här kan du läsa mer om detta: LTR.se/nytt-biljettsystem-2023-24/. Vi har därför upphandlat en ny app som möter standarden. Det nya biljettsystemet är mer flexibelt och ger oss möjligheter att ha fler funktioner och biljettyper i appen. När appen är helt klar ska den vara tillgänglighetsanpassad och ska göra det enklare för personer med funktionsvariation att resa med oss.
Var kan jag ladda ner den nya appen?
- Du hittar appen där du vanligtvis laddar ner appar. Om du har en Androidtelefon laddar du ner appen via Google Play genom att söka på “Länstrafiken Jämtland”. Om du har en iPhone laddar du hem appen via App Store genom att söka “Länstrafiken Jämtland”. Appen är gratis.
Kan jag fortsätta att resa med biljetter jag redan köpt?
- Ja, biljetter som ligger i nuvarande app kan användas tills 29 januari 2024 då appen stängs ner. Biljetter som ligger på ett kort, även 72-timmarsbiljetten och de olika tankkorten, kommer att finnas kvar och kan användas i åtminstone 6 månader från och med nu. De kommer inte att försvinna när vi slutar sälja dem.
Kan jag flytta biljetter från den gamla appen till den nya?
- Nej, det gamla och det nya systemet är inte kompatibla med varandra. Du ska därför inte köpa fler resor än du kan åka upp innan slutet på januari. Från och med nu ska du köpa alla resor i nya appen. Vill du föra över resor från din nuvarande app till den nya, kontakta kundservice på: ltrkundservice@regionjh.se.
Vad händer om jag inte hinner använda alla resor innan appen byts ut?
- I första hand ska du använda upp kvarvarande resor på tankkort i appen. Vissa biljetter kan komma att återköpas, reglerna skiljer sig lite beroende på om biljetten är aktiverad eller inte. Kontakta kundservice på Ltrkundservice@regionjh.se eller ring 0771-100110 för att få reda på vad som gäller för just din biljett.
Finns de nya zoner och priser som beslutats i nya appen?
- Nej, inte än. Det är en stor förändring som kommer att ta tid att implementera. Läs mer om vad som gäller i nya appen och vilka skillnader mellan resor på kort och i app som kommer att finnas under en övergångsperiod.
Vilka biljetter och priser finns i appen?
Kommer den nya appen att fungera på min telefon?
- Det finns ett minimikrav på vilken version av operativsystemet på telefonen som appen accepterar. Detta är inte unikt för Länstrafiken Jämtland, samma villkor gäller för de flesta kollektivtrafikappar och det har med säkerheten att göra. Detta gäller:
- Du som har en Androidtelefon behöver ha version av 8.0 eller högre.
- Du som har en iPhone behöver ha iOS version 11.3 eller högre.
- Se till att installera de uppdateringar som finns tillgängliga. Du hittar information om vilken version din telefon använder under inställningar på din telefon. I vissa fall kan telefonen vara för gammal för att uppdatera.
Är appen tillgänglighetsanpassad?
- I upphandlingen har vi ställt krav på att appen ska vara tillgänglighetsanpassad enligt kraven i WCAG 2.1, nivå AA. Vi är medvetna om att vissa delar av detta arbete återstår. En plan för att åtgärda detta tillsammans med leverantören finns och flera releaser för att korrigera detta ska släppas under 2024.
Vår digitala tillgänglighetsredogörelse hittar du här.
Vad ska jag göra om jag stöter på problem med appen?
- Läs gärna de frågor och svar som finns på vår webb där du kan hitta svar på vanliga problem och frågor. Du kan också ringa 0771-100110 eller besöka receptionen på busstorget.
- Under ’Meddelanden’ i appen hittar du ett formulär för att skicka in en felanmälan, om du hittar något som inte fungerar som det ska.
Hur du använder Länstrafikens nya app?
Behöver jag skapa ett konto i Länstrafikens app?
- Nej. För att kunna använda alla funktioner som finns i appen som till exempel ge bort biljett och låna ut biljett behöver du ha ett konto, men det är inget krav för att kunna köpa biljett eller söka fram en resa. Har du registrerat dig behöver du inte värdesäkra dina resor – då har du alltid tillgång till dina biljetter om telefonen försvinner eller går sönder. Allt som krävs är en e-postadress.
- För att skapa ett konto går du in på fliken ’Mer’, sedan ’Min profil’ och trycker på skapa konto eller logga in. Sedan får du bekräfta din e-postadress och sätta ett lösenord.
Hur köper jag biljett i appen?
- Det finns två sätt att köpa biljett i appen. De biljetter som gäller inom en fast geografi som i hela länet, eller inom Östersund, kan köpas via köpvyn. Flygbussbiljetter köper du alltid i köpvyn (eller ombord på flygbussen).
- Alla biljetter utom biljett på flygbussen kan också köpas via ’sök resa’ fliken. Då söker du fram din ressträcka och klicka på turen. Då ser du en knapp som heter ’välj’. När du trycker på den kan du välja biljettyp, resenärskategori och betalmedel.
Hur köper jag tankkort eller 20-resorskort i appen?
- I den nya appen kallas dessa klippbiljetter. För att hitta periodbiljetter och klippbiljetter söker du fram din resa. Bredvid enkelbiljett, tryck ’Välj’ och sedan på pilen ned bredvid enkelbiljett. Där väljer du ’Andra Biljetter’. Sedan klickar du på pilen ned under ’Andra Biljetter’ för att välja biljettyp.
Köp klippbiljett via resesökning.
- Vill du ha 10 eller 20 resor i stadstrafiken kan du också gå in på ’Köp’. Där väljer du ’Andra biljetter’, sedan under klocksymbolen väljer du antal resor. Då får du ett klippkort med individuella resor du kan aktivera när du vill.
Köp klipp- eller periodbiljett via köpvyn
- I det nya systemet finns enbart 10 eller 20 resor (tills vidare endast 20 resor i regiontrafiken). Vill du köpa till exempel 7 resor kan du köpa 7 enkelbiljetter. Det är 7 köp men då får du 7 separata enkelbiljetter som du kan aktivera när du vill. Detta ger dock ingen rabatt.
Hur betalar jag min biljett?
- Precis som i den tidigare appen kan du betala med valfritt betalkort, Swish eller Klarna. Under 2024 kommer det också att bli möjligt att betala på företagsfaktura. Du kan ställa in betalsätt och hantera betalmedel under fliken ’Mer’ och ’Min profil’.
Vad är tillgodo?
- I appen finns ett betalmedel som heter ’tillgodo’. Om vi av någon anledning behöver kompensera dig kan du välja att få beloppet insatt på ditt konto i appen. Då kan du använda det för framtida biljettköp eller delbetalning av köp i appen. Tillgodo fungerar inte som reskassa, du kan inte heller få den utbetald i pengar.
Hur ser jag när bussen går?
- Om du ska resa i närtid, är på väg till en hållplats eller redan står på hållplatsen är det enklaste sättet att gå in på ’Hållplatser’ i menyn längst ner. När du sökt fram din hållplats ser du vilka bussar som avgår inom den närmsta timmen och om bussen påbörjat turen ser du också var bussen är på kartan. Avgångarna är sorterade efter riktning (läge A eller B) och avgångstid.
- Om du ska resa längre fram i tid eller inte vet var närmsta hållplats ligger eller heter ska du använda resesökningsfunktionen. Klicka på ’Sök & köp’ i menyn längst ner. Skriv in från och till eller välj ’min position’, och kom ihåg att välja datum och tid via klocksymbolen (den är förinställd på ’Nu’). Där får du massor av information om resan du sökt fram.
Hur ger jag bort en biljett till någon annan?
- Resenärer som registrerat ett konto i Länstrafikens nya app kan köpa en biljett och ge bort den till någon annan. Alla biljetter som köpts i appen kan ges bort. Det går inte att ge bort en biljett som redan aktiverats eller som du själv fått av någon annan. När du ger bort en app-biljett har du överlåtit biljetten och kan inte ångra dig. Mottagaren av biljetten måste ha appen installerad och ha registrerat sin e-postadress.
- För att ge bort en biljett, gå in i fliken ’Biljetter’ och tryck på ikonen längst upp i högra hörnet. När du valt ’ge bort biljett’ ser du vilka biljetter du kan överlåta.
Videoinstruktion för att ge bort biljett.
Vad gäller för utlåning och hur lånar jag ut min biljett?
- Vissa biljetter kan lånas ut till någon annan via appen Länstrafiken Jämtland. Både den som lånar ut biljetten och mottagaren av biljetten måste ha appen nedladdad och ha registrerat ett konto. Den som lånar ut biljetten måste vara inloggad i appen på sin telefon.
- Alla periodbiljetter med 30 dagars giltighet kan lånas ut. Du kan bara låna ut en biljett som du redan aktiverat. Du kan låna ut din biljett max 5 gånger per biljett och till max 5 vänner eller familjemedlemmar under en 90-dagarsperiod. Det är inte tillåtet att låna ut biljetter mot ekonomisk ersättning.
- Utlånade biljetter återgår automatiskt till ägaren klockan 04.00 efterföljande dag. Det går inte att ta tillbaka sin biljett när den är utlånad, du kan alltså inte få tillbaka den vare sig tidigare eller senare än kl. 04.00. Du kan inte låna ut en biljett som du reser med, du ska alltid ha en giltig biljett när du befinner dig ombord på bussen.
- För att låna ut en biljett, gå in i fliken ’Biljetter’ och tryck på ikonen längst upp i högra hörnet. När du valt ’låna ut biljett’ ser du vilka biljetter du kan låna ut.
Videoinstruktion för att låna ut biljett.
Vad är skillnaden på att ge bort och låna ut biljett?
- Om du ger bort en biljett kan du inte ångra dig. Biljetten har överlåtits till någon annan och den kommer inte tillbaka till dig.
- Om du lånar ut en biljett kommer den tillbaka till dig som ägare kl. 04:00 dagen efter. Den person du lånat ut biljetten till är fri att använda din biljett hur mycket hen vill. Under tiden biljetten är utlånad kan biljettägaren inte använda den.
Hur ångrar jag ett köp i appen?
- Du ångrar ett köp genom att gå in på “Biljetter” och välja den biljett du vill ångra köpet på. Sedan trycker du ”ångra köp” längst upp på biljetten. Det går att ångra ett köp inom 60 dagar från köptillfället.
Hur får jag kvitto på mina köp i appen?
- Du får ett kvitto genom att välja “biljetter” och trycka på ikonen längst upp till höger. Sedan väljer du “skicka kvitton till e-postadress” och drar den biljett du vill ha kvitto på till höger. Du behöver ange en e-postadress om du inte redan gjort det.
Hur ser jag trafikinformation i appen?
- All trafikinformation finns samlad under fliken “Mer” och “Trafikinformation”. Du kan även få trafikinformation genom resesökning i appen och då se eventuella förseningar i realtid. Trafikinformation finns även på vår webbplats LTR.se.
Hur visar jag upp min biljett ombord på bussen?
- Biljetter i den nya appen valideras i samma läsare som tidigare. Du håller upp biljetten framför biljettläsaren tills biljetten har lästs av. Du ska höra ett pling-ljud och en grön bakgrund med en ✔ ska visas på skärmen.
- Under december månad kan det vara bussar som inte fått sina biljettläsare uppgraderade ännu. Vi jobbar med att uppgradera biljettläsarna på alla bussar just nu. Då kan du behöva visa upp biljetten för föraren.
Kan jag radera mitt konto i appen?
- Ja, du kan radera ditt konto under ’Mer’ och sedan ’Min profil’. Då försvinner alla personuppgifter och all annan information som är kopplat till ditt konto. Se till att resa upp dina biljetter i appen och använda upp belopp tillgodo om du har ett sådant. Annars försvinner dessa också när du raderar kontot.
Finns det en användarguide?
- Ja, den hittar du genom att klicka här.
Ändrade biljetter, priser och aktiveringstider?
Varför ändrar ni antalet resor på tankkorten?
- Det är ett steg i arbetet med att uppnå fler likheter mellan region- och stadstrafikens biljetter och villkor, samt göra biljettutbudet mer lättförståeligt. 10 resor är standard i övriga norrlandslän och i det nya kommer systemen att kopplas ihop. Man ska heller aldrig köpa fler resor än man behöver under en rimlig tidsperiod. Priset på de nya tankkorten har baserats på nuvarande pris per resa.
Är de nya tankkorten dyrare?
- Priserna för de nya 10- och 20-resorskorten i stadstrafiken är politiskt beslutade. Taxan är baserad på den nuvarande taxans pris per resa. Priserna blir:
- 10 resor – Vuxen 290 kr – Barn 145 kr
- 20 resor – Vuxen 480 kr – Barn 240 kr
Vilka biljetter finns i nya appen?
- Alla enkelbiljetter, samt periodbiljett 30 dagar, klippbiljett 10 och 20 resor (endast 20 resor i regiontrafik), periodbiljett 24 timmar i Östersund och i hela länet, samt länsbiljett 30 dagar.
- Vi hoppas kunna erbjuda ungdomskort, elevkort, företagskort, smartkort och Årskort senior i app under 2024.
Kan jag resa med Norrtåg på de nya app-biljetten?
- Ja i vissa fall. De biljetter som är giltiga på resor med Norrtåg är periodbiljett 30 dagar i regiontrafik och Länsbiljett 30 dagar.
Kan jag fortsätta att resa med biljetter jag redan köpt?
- Ja, biljetter som ligger i nuvarande app kan användas tills 29 januari 2024 då appen stängs ner. Biljetter som ligger på ett kort, även 72-timmarsbiljetten och de olika tankkorten, kommer att finnas kvar och kan användas i åtminstone 6 månader till. De kommer inte att försvinna när vi slutar sälja dem.
Ändras aktiveringstiden på redan köpt biljett?
- Nej, det gäller endast vid nyköp. Den ändras till 180 dagar. Det påverkar endast dig som köper biljett mer än 6 månader i förväg.
Varför ändras aktiveringstiderna?
- Vi ändrar aktiveringstiderna för att du inte ska riskera att ha oanvända biljetter kvar i det nuvarande systemet när vi uppgraderar/byter ut det. Du ska inte köpa fler biljetter än du behöver använda i närtid.
Hur ser jag biljettens aktiveringstid?
- I appen syns det på biljetten när du köpt den. Aktiveringstider och andra villkor för varje biljett publiceras också under biljetter & priser på se. Om du är osäker på aktiveringstiden kan du få hjälp hos kundservice på tel. 0771-100 110.
Avveckling av reskassa?
Varför tar ni bort reskassan?
- Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom du laddat på en summa pengar. I det nya systemet köper man i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet.
- Hanteringen av reskassan ombord tar längre tid än andra förköpta biljetter då den både ska laddas med pengar och sedan användas som betalning av biljetter, vilket kan leda till förseningar i trafiken.
- Det nuvarande biljettsystemet som reskassa bygger på har helt enkelt blivit omodernt och i många andra län har reskassan redan avvecklats. I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. Du kommer även att kunna skicka och låna ut biljetter till andra vilket många använder reskassan till idag.
Vilken biljett rekommenderar ni i stället?
- Om du reser sällan, eller ibland på olika sträckor: Enkelbiljett
- Om du reser ofta på samma sträcka: Rabattkort/Tankkort eller periodkort
- Om du reser ofta på olika sträckor: Länskort
Kan jag flytta reskassa från nuvarande system till det nya?
- Nej, du behöver resa upp din biljett och använda upp reskassan innan övergången till det nya systemet.
När är sista dagen för att använda upp min reskassa på bussen?
- När den nya appen lanserats, preliminärt i september, kommer vi att stoppa laddningen av Reskassa. Om du har pengar kvar på din reskassa kommer du kunna använda upp dessa till och med 31 mars 2024.
Jag brukar fylla på reskassa åt någon annan, vilken biljett ska jag välja nu?
- I våra nya försäljningskanaler, där appen är först ut att lanseras, kommer alla våra biljetter att finnas och du kommer kunna skicka biljetter till andra. Den nya appen kommer att lanseras innan vi stoppar laddningen av reskassa. Senare kommer också en särskild webb-portal där olika organisationer och företag enklare ska kunna köpa och administrera biljetter åt andra.
- Du kan redan nu köpa eller ladda kortet med ett 20-resors rabattkort, periodkort eller tankkort via webbshopen på LTR.se, hos ett ombud, i receptionen på busstorget eller ombord på bussen. Dessa biljetter ger dessutom högre rabatt än reskassan. Enkelbiljetter kan köpas i vår nuvarande app, hos ett ombud eller ombord på bussen.
Kan jag bara köpa enkelbiljett med reskassan?
- Nej, du kan använda din reskassa för att köpa andra biljetter om saldot räcker. Du kan göra det ombord på bussen, hos ett ombud eller i receptionen på busstorget. Observera att 10% rabatt endast gäller när du köper enkelbiljett eller dagbiljett.
Måste jag skaffa ett nytt busskort?
- Nej, du kan köpa andra biljetter till samma kort som reskassan finns på och fortsätta att använda ditt busskort.
Hur kan jag se mitt saldo på reskassan?
- Du kan se ditt saldo i webbshoppen som nås via LTR.se. Du kan också få en utskrift ombord på bussen, hos ett ombud eller från busstorgets reception som visar vad ditt kort är laddat med.
Jag har inte tillräckligt med pengar på min reskassa för att lösa en enkelbiljett, vad ska jag göra?
- Från 2 maj 2023 fram till dess att den nya appen lanseras kommer det vara möjligt att ladda sin reskassa med valfritt antal kronor mellan 1 – 300 kr. Syftet med den valfria beloppsgränsen är att du ska kunna tömma din reskassa genom att du laddar med det antal kronor som återstår för till exempel en enkelbiljett. När du rest upp din reskassa, fyll inte på den igen utan köp en annan biljett i stället.
Jag använder reskassa för att resa över länsgräns, hur ska jag göra nu?
- Du kan köpa enkelbiljett för länsöverskridande resor ombord på bussen. 30-dagars periodkort kan köpas ombord på bussen, hos ett försäljningsställe eller i vår webbshop. Reskassan avvecklas samtidigt i Västerbotten, Norrbotten och Västernorrlands län.
- Så småningom lanseras nya appar för samtliga norrlandslän där det kommer vara enkelt att köpa enkelbiljett, 10-resorsbiljett och periodbiljett oavsett vilket länstrafikbolag du reser med.
Kan jag fylla på Reskassa flera gånger så länge det är möjligt?
- Det är tekniskt möjligt, men vi rekommenderar att övergå till andra typer av biljetter eftersom vi snart stoppar laddningen och så småningom även betalning med reskassa.
Vad händer om jag har pengar kvar i reskassan när ni har stoppat laddningen?
- Du kan använda upp befintligt belopp till och med 31 maj 2024.
Min reskassa är laddad med 3000 kronor, hur ska jag hinna resa upp pengarna?
- Du kan sitta lugnt på bussen. Du kommer kunna använda upp kvarvarande belopp till och med 31 maj 2024. Pengarna kommer inte att försvinna från kortet och det kommer vara möjligt att få pengarna återbetalda. Mer information om detta kommer i ett senare skede.
- Just nu rekommenderar vi att du försöker resa upp pengarna om det är möjligt. Du kan även använda din Reskassa för att köpa andra biljetter, som till exempel 10-biljett eller periodkort. Observera att 10% rabatt endast ges vid köp av enkelbiljett.
Varför ändras aktiveringstiderna på resor över länsgräns?
- Vi ska uppgradera biljettsystemet och för att du som resenär inte ska riskera att ha en oanvänd biljett kvar i det nuvarande systemet vid övergången kortas aktiveringstiden ned till 60 dagar.
Ändras aktiveringstiden på redan köpt biljett?
- Nej, detta gäller endast vid nyköp från 2 maj 2023 och endast på resor över länsgräns norrut och västerut.
Vad händer om jag har reskassa kvar på mitt kort efter den 31 mars 2024?
- Det kommer finnas möjlighet att få pengarna återbetalda men vi rekommenderar att du reser upp pengarna om du kan.
När kommer det uppgraderade biljett- och betalsystemet vara på plats?
- Det kan vi tyvärr inte svara på just nu, men förhoppningsvis kommer det under 2024.
Letar du efter mer detaljerade användarguider? De finns här.
Senast uppdaterad: 4 jan 2024