Ny resenärsapp
Ladda ner den nya appen - den är din reseplanerare, biljettmaskin, tidtabell och ger dig relevant trafikinformation när du behöver den.
Ny resenärsapp
Appen är först ut av de säljkanaler och system vi ska uppgradera eller byta ut. Länstrafikens nya app lanserades i slutet av november och den tidigare Mobitime-appen stängdes ner 29 januari 2024.
Appen heter ’Länstrafiken Jämtland’ och har ett rött ’z’ som ikon.
Hela biljettutbudet i appen
I den nya appen kan du köpa alla vanliga biljetter, både för regiontrafik och stadstrafik. Du kan också resa till och i övriga norrlandslän med appen. Även du som reser till Mora eller Ljusdal med linje 46 eller 56 använda den nya appen.
I framtiden ska även årskort och ungdomskort kunna erbjudas i appen.
Biljettutbud och villkor kan skilja sig mellan köp i appen och köp på kort under en övergångsperiod. Läs mer om skillnaderna i denna artikel på LTR.se.
Nya smarta funktioner
I princip allt som går att göra eller se i nuvarande app finns i den nya appen. Den innehåller också flera nya funktioner som underlättar för dig som resenär. Det här kan du göra i den nya appen:
- Köpa enkelbiljetter, flygbussbiljetter, periodbiljetter, klippbiljetter och länskort
- Ge bort biljetter till någon annan
- Låna ut en periodbiljett
- Söka resa, från och till hållplatser, din position eller en utplacerad kartnål
- Spara favoritresa och få information om eventuella förändringar
- Se avgångar från din närmsta hållplats eller din favorithållplats
- Hitta till den närmaste hållplatsen
- Skicka kvitto för biljett med e-post
- Få en påminnelse innan bussen kommer
- Se trafikinformation och få notiser om trafikstörningar
- Betala med Swish, betalkort eller Klarna
- Förbättrad resesökning mellan Västerbotten, Norrbotten, Jämtland och Västernorrland
- Se avgångs- och ankomsttider som uppdateras i realtid
- Se var bussen befinner sig på en karta
Vi kommer att fortsätta att utveckla appen och funktioner kommer att läggas till efterhand. Vi arbetar för att den nya appen ska möta alla tillgänglighetskrav.
Blippa biljetten ombord
Biljetter köpta i nya appen blippas i samma läsare som tidigare. Arbete med att uppgradera biljettläsarna ombord för att biljetterna ska kunna läsas elektroniskt är i princip klart. Det kan dock hända att den buss du åker med av någon anledning inte kan läsa mobilbiljetten, då ska du helt enkelt visa din app-biljett för föraren.
På sikt kommer vi att behöva byta ut de nuvarande busskorten. För att slippa byta ditt kort är vårt tips att du börjar använda vår nya app redan nu.
Vanliga frågor
Vad kostar det att åka buss?
Priset beror oftast på varifrån och vart du ska resa och om du är barn, vuxen eller senior. Du finner mer information om biljetter och priser här. Är du osäker ändå så ring vår bussiga trafikupplysning på 0771-100 110 som har öppet dygnet runt. Du kan också fråga och köpa biljetter i vår reception på busstorget i Östersund, öppet vardagar 10-16.
Kan jag förköpa min bussbiljett?
Javisst, det finns olika möjligheter till det.
Du kan köpa enkelbiljett i förväg i appen Länstrafiken Jämtland. Där kan du betala med betalkort, Swish eller via Klarna.
Vi har även ett antal försäljningsombud för att köpa enkelbiljett i förväg.
Du kan också köpa biljetter av alla slag i receptionen på busstationen i Östersund.
Kan jag ångra mitt biljettköp?
Ja, du kan själv initiera ett automatiskt återköp bav en appbiljett via en knapp i appen. Endast biljetter som inte redan aktiverats kan återköpas. En aktiverad biljett räknas som förbrukad.
Återköp kan även göras av en oaktiverad biljett på ett busskort. Återköpet måste ske inom 30 dagar från inköpstillfället. Länstrafiken tar ut en expeditionsavgift på 75 kronor. Återköp kan bara göras i receptionen på Östersunds busstation. Öppet vardagar kl 10-16.
Vilken bussbiljett gäller vid resa över länsgränsen?
Norrlandsresan är en biljett för dig som ska resa till ett annat Norrlandslän. Särskilda orter och priser gäller. Läs mer
Hur tillgänglig är appen?
Här beskriver vi hur appen Länstrafiken Jämtland uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, vilka kända tillgänglighetsproblem vår app har och hur vi planerar att åtgärda dem. Du får också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister i appen.
Redogörelsen avser version 2.184.2 för iOS och version 2.188.1 för Android, samt senare versioner av dessa. Appen Länstrafiken Jämtland ägs av Region Jämtland Härjedalen.
Om du inte kan använda delar av appen
Om du behöver använda innehåll från appen som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov. Så här kontaktar du oss:
Skicka e-post till Ltrkundservice@regionjh.se eller ring oss på telefonnummer 0771-100 110 så får du hjälp.
Hur hittar jag närmaste hållplats?
I appen kan du se din närmaste hållplats och andra närliggande hållplatser genom att gå in i ’sök och köp resa’, klicka på hållplats-fliken och sedan ’Ange hållplats’. Då kan du välja ’Hållplatser nära mig’.
Du kan också välja ’Min position’ som utgångspunkt i Reseplaneraren i appen – då inkluderas även tiden det tar för att gå till hållplatsen.
I resesökningen på webbplatsen finns endast hållplatser inlagda idag.
Om du vill hitta namnet på en hållplats du ska resa till kan du besöka Eniros karta som har en vy där alla busshållplatser visas. Du kan sedan använda hållplatsens namn i resesökningen.