FAQ - nya biljettsystemet
Här hittar du svar på vanliga frågor om de förändringar som sker inför och under övergången till det uppgraderade biljettsystemet. Listan uppdateras med ny information varje gång ett nytt nyhetsinlägg publiceras.
Sök bland frågor och svar
Reskassa
Hur kan jag se mitt saldo på reskassan?
Du kan se ditt saldo i webbshoppen som nås via LTR.se. Du kan också få en utskrift ombord på bussen, hos ett ombud eller från busstorgets reception som visar vad ditt kort är laddat med.
Vilken biljett rekommenderar ni i stället för Reskassa?
Om du reser sällan, eller ibland på olika sträckor: Enkelbiljett
Om du reser ofta på samma sträcka: Rabattkort/Tankkort eller periodkort
Om du reser ofta på olika sträckor: Länskort
Om du representerar ett företag, en organisation eller en förening som använder delade kort med reskassa för verksamheten så kan du kontakta Länstrafiken. Vi kommer inom kort att lansera en företagsportal där du kommer att kunna hantera anställdas biljetter på ett enkelt sätt. Läs mer om företagsportalen här.
När är sista dagen för att använda upp min reskassa på bussen?
Inom kort stoppas både laddning och användning av Reskassan. Om du har pengar kvar på din reskassa kan du använda upp dessa till och med 31 maj 2024.
Jag har inte tillräckligt med pengar på min reskassa för att lösa en enkelbiljett, vad ska jag göra?
Fram till 31 maj 2024 kommer det att vara möjligt att ladda sin reskassa med valfritt antal kronor mellan 1 – 300 kr. Syftet med den valfria beloppsgränsen är att du ska kunna tömma din reskassa genom att du laddar med det antal kronor som återstår för till exempel en enkelbiljett. När du rest upp din reskassa, fyll inte på den igen utan köp en annan biljett i stället.
Min reskassa är laddad med 3000 kronor, hur ska jag hinna resa upp pengarna?
Du kan använda upp kvarvarande belopp till och med 31 maj 2024. Pengarna kommer inte att försvinna från kortet och det kommer vara möjligt att få pengarna återbetalda.
Just nu rekommenderar vi att du försöker resa upp pengarna om det är möjligt. Du kan även använda din Reskassa för att köpa andra biljetter, som till exempel 10-resorsbiljett eller periodkort. Observera att 10% rabatt endast ges vid köp av enkelbiljett.
Vad händer om jag har pengar kvar i reskassan när ni har stoppat laddningen?
Du kan använda upp befintligt belopp till och med 31 maj 2024. Om du upptäcker att du har reskassa kvar på sitt kort efter att laddning stoppats kan du få hjälp i receptionen på Östersunds busstation. Där kommer det fortsatt att gå att delbetala med reskassa under en tid. Det kommer även att gå att ansöka om att få reskassan återbetald efter att vi stängt ner systemet.
Jag brukar fylla på reskassa åt någon annan, vilken biljett ska jag välja nu?
I appen finns alla våra biljetter och via den kan du skicka biljetter till andra. Snart kommer också en portal där olika organisationer och företag enklare ska kunna köpa och administrera biljetter åt andra.
Du kan redan nu ladda samma kort med ett 10- eller 20-resorskort, periodkort eller tankkort via webbshopen på LTR.se, hos ett ombud, i receptionen på busstorget eller ombord på bussen. Dessa biljetter ger dessutom högre rabatt än reskassan. Enkelbiljetter kan köpas i appen, hos ett ombud eller ombord på bussen.
Kan jag bara köpa enkelbiljett med reskassan?
Nej, du kan använda din reskassa för att köpa andra biljetter om saldot räcker. Du kan göra det ombord på bussen, hos ett ombud eller i receptionen på busstorget. Observera att 10% rabatt endast gäller när du köper enkelbiljett eller dagbiljett.
Jag använder reskassa för att resa över länsgräns, hur ska jag göra nu?
Du kan köpa enkelbiljett för länsöverskridande resor ombord på bussen. 30-dagars periodkort kan köpas ombord på bussen, hos ett försäljningsställe eller i vår webbshop. Reskassan avvecklas även i Västerbotten, Norrbotten och Västernorrlands län.
Samtliga norrlandslän har lanserat nya appar där du kan köpa enkelbiljett, 10-resorsbiljett och periodbiljett över länsgräns - oavsett vilket länstrafikbolag du reser med.
Varför tar ni bort reskassan?
Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom du laddat på en summa pengar. I det nya systemet köper man i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet.
Hanteringen av reskassan ombord tar längre tid än andra förköpta biljetter då den både ska laddas med pengar och sedan användas som betalning av biljetter, vilket kan leda till förseningar i trafiken.
Det nuvarande biljettsystemet som reskassa bygger på har helt enkelt blivit omodernt och i många andra län har reskassan redan avvecklats. I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. Du kommer även att kunna skicka och låna ut biljetter till andra vilket många använder reskassan till idag.
Kan jag flytta reskassa från nuvarande system till det nya?
Nej, du behöver resa upp din biljett och använda upp reskassan innan övergången till det nya systemet.
Appen
Varför byter ni app?
En av anledningarna är att hela biljettsystemet ska uppgraderas till en ny nationell standard för biljettsystem i kollektivtrafiken. Här kan du läsa mer om detta: LTR.se/nytt-biljettsystem-2023-24/. Vi har därför upphandlat en ny app som möter standarden. Det nya biljettsystemet är mer flexibelt och ger oss möjligheter att ha fler funktioner och biljettyper i appen. När appen är helt klar ska den vara tillgänglighetsanpassad och ska göra det enklare för personer med funktionsvariation att resa med oss.
Var kan jag ladda ner den nya appen?
Du hittar appen där du vanligtvis laddar ner appar. Om du har en Androidtelefon laddar du ner appen via Google Play genom att söka på “Länstrafiken Jämtland”. Om du har en iPhone laddar du hem appen via App Store genom att söka “Länstrafiken Jämtland”. Appen är gratis.
Vilka biljetter finns i nya appen?
Alla enkelbiljetter, samt periodbiljett 30 dagar, klippbiljett 10 och 20 resor (endast 20 resor i regiontrafik), periodbiljett 24 timmar i Östersund och i hela länet, samt länsbiljett 30 dagar.
Vi hoppas kunna erbjuda ungdomskort, elevkort, företagskort, smartkort och Årskort senior i app under 2024.
Finns de nya zoner och priser som beslutats i nya appen?
Nej, inte än. Det är en stor förändring som kommer att ta tid att implementera. Läs mer om vad som gäller i nya appen och vilka skillnader mellan resor på kort och i app som kommer att finnas under en övergångsperiod.
Är appen tillgänglighetsanpassad?
I upphandlingen har vi ställt krav på att appen ska vara tillgänglighetsanpassad enligt kraven i WCAG 2.1, nivå AA. Vi är medvetna om att vissa delar av detta arbete återstår. En plan för att åtgärda detta tillsammans med leverantören finns och flera releaser för att korrigera detta ska släppas under 2024.
Vår digitala tillgänglighetsredogörelse hittar du här.
Behöver jag skapa ett konto i appen?
Nej, men vi rekommenderar att du gör det. Då är det lättare för kundservice att kunna hjälpa dig om du behöver det.
För att kunna använda alla funktioner som finns i appen som till exempel ge bort biljett och låna ut biljett behöver du ha ett konto, men det är inget krav för att kunna köpa biljett eller söka fram en resa. Har du registrerat dig behöver du inte värdesäkra dina resor – då har du alltid tillgång till dina biljetter om telefonen försvinner eller går sönder. Allt som krävs är en e-postadress.
För att skapa ett konto går du in på fliken ’Mer’, sedan ’Min profil’ och trycker på skapa konto eller logga in. Sedan får du bekräfta din e-postadress och sätta ett lösenord.
Fungerar den nya appen på min telefon?
Det finns ett minimikrav på vilken version av operativsystemet på telefonen som appen accepterar. Detta är inte unikt för Länstrafiken Jämtland, samma villkor gäller för de flesta kollektivtrafikappar och det har med säkerheten att göra. Detta gäller:
- Du som har en Androidtelefon behöver ha version av 8.0 eller högre.
- Du som har en iPhone behöver ha iOS version 11.3 eller högre.
Se till att installera de uppdateringar som finns tillgängliga. Du hittar information om vilken version din telefon använder under inställningar på din telefon. I vissa fall kan telefonen vara för gammal för att uppdatera.
Kan jag resa med Norrtåg på de nya app-biljetten?
Ja i vissa fall. De biljetter som är giltiga på resor med Norrtåg är periodbiljett 30 dagar i regiontrafik och Länsbiljett 30 dagar.
Det är just nu inte möjligt att blippa QR-koden ombord på Norrtåg, men du kan visa upp biljetten för tågvärden.
Vad ska jag göra om jag stöter på problem med appen?
Läs gärna de frågor och svar som finns på vår webb där du kan hitta svar på vanliga problem och frågor.
Du kan också kontakta oss via de formulär som finns på den här sidan, ringa 0771-100110 eller besöka receptionen på busstorget.
Övrigt
Varför ändrar ni antalet resor på tankkorten?
Det är ett steg i arbetet med att uppnå fler likheter mellan region- och stadstrafikens biljetter och villkor, samt göra biljettutbudet mer lättförståeligt. 10 resor är standard i övriga norrlandslän och i det nya kommer systemen att kopplas ihop. Man ska heller aldrig köpa fler resor än man behöver under en rimlig tidsperiod. Priset på de nya tankkorten har baserats på nuvarande pris per resa.
Är de nya tankkorten dyrare?
Priserna för de nya 10- och 20-resorskorten i stadstrafiken är politiskt beslutade. Taxan är baserad på den nuvarande taxans pris per resa. Priserna blir:
- 10 resor – Vuxen 290 kr – Barn 145 kr
- 20 resor – Vuxen 480 kr – Barn 240 kr
Ändras aktiveringstiden på redan köpt biljett?
Nej, det gäller endast vid nyköp. Den ändras till 180 dagar. Det påverkar endast dig som köper biljett mer än 6 månader i förväg.
Varför ändras aktiveringstiderna?
Vi ändrar aktiveringstiderna för att du inte ska riskera att ha oanvända biljetter kvar i det nuvarande systemet när vi uppgraderar/byter ut det. Du ska inte köpa fler biljetter än du behöver använda i närtid.
Hur ser jag biljettens aktiveringstid?
När kommer hela det uppgraderade biljett- och betalsystemet vara på plats?
Det kan vi tyvärr inte svara på just nu, men förhoppningsvis kommer de alla delarna att vara klara någon gång under 2024.
Vad händer om jag inte hinner använda alla resor innan kortet byts ut?
I första hand ska du använda upp kvarvarande resor på tankkort och rabattkort. Vissa biljetter kan komma att återköpas, reglerna skiljer sig lite beroende på om biljetten är aktiverad eller inte. Värdesäkra gärna ditt kort. Kontakta kundservice eller ring 0771-100110 för att få reda på vad som gäller för just din biljett.