Ny version av appen
En ny version av appen, som innehåller förbättringar som efterfrågats av våra resenärer, finns att ladda ner.
Länstrafiken Jämtland ska tillsammans med Din Tur, Länstrafiken Västerbotten, Skellefteåbuss, Luleå Lokaltrafik och Länstrafiken Norrbotten gemensamt anpassa de nuvarande biljettsystemen i Norrland till en ny nationell standard för biljett- och betalsystem i kollektivtrafiken. Målet är att skapa förutsättningar för ett sömlöst resande mellan länen.
Den här sidan kommer uppdateras löpande med aktuell information om kommande förändringar kopplat till det uppgraderade biljett- och betalsystemet.
Det innebär att vi kommer uppgradera, byta ut eller lägga till följande försäljningskanaler:
Först ut är den nya mobilappen som redan har lanserats. Lanseringen av övriga delar kommer att ske i etapper under kommande år. Mer information om varje del samt tidpunkter för lansering kommer att publiceras på den här sidan.
På sikt kommer vi att behöva byta ut de nuvarande busskorten. För att slippa byta ditt kort är vårt tips att du börjar använda vår nya app redan nu. Du som inte har möjlighet att använda den nya appen kommer att ha gott om tid på dig att använda dina köpta resor och byta till ett nytt kort.
En ny version av appen, som innehåller förbättringar som efterfrågats av våra resenärer, finns att ladda ner.
Den gamla appen har nu stängts ner och du kan inte längre använda biljetter som ligger i den.
Nu kan du ladda ner vår nya app! I den kan du köpa alla biljetter, både för regionbussarna och stadstrafiken.
Reskassa ska avvecklas och kommer inte att finnas kvar som betalmedel på sikt.
Vi anpassar kollektivtrafikens biljett- och betalsystem i Norrland till en ny standard under 2023 och 2024.
En av anledningarna är att hela biljettsystemet ska uppgraderas till en ny nationell standard för biljettsystem i kollektivtrafiken. Här kan du läsa mer om detta: LTR.se/nytt-biljettsystem-2023-24/. Vi har därför upphandlat en ny app som möter standarden. Det nya biljettsystemet är mer flexibelt och ger oss möjligheter att ha fler funktioner och biljettyper i appen. När appen är helt klar ska den vara tillgänglighetsanpassad och ska göra det enklare för personer med funktionsvariation att resa med oss.
Nej, men vi rekommenderar att du gör det. Då är det lättare för kundservice att kunna hjälpa dig om du behöver det.
För att kunna använda alla funktioner som finns i appen som till exempel ge bort biljett och låna ut biljett behöver du ha ett konto, men det är inget krav för att kunna köpa biljett eller söka fram en resa. Har du registrerat dig behöver du inte värdesäkra dina resor – då har du alltid tillgång till dina biljetter om telefonen försvinner eller går sönder. Allt som krävs är en e-postadress.
För att skapa ett konto går du in på fliken ’Mer’, sedan ’Min profil’ och trycker på skapa konto eller logga in. Sedan får du bekräfta din e-postadress och sätta ett lösenord.
Alla enkelbiljetter, samt periodbiljett 30 dagar, klippbiljett 10 och 20 resor (endast 20 resor i regiontrafik), periodbiljett 24 timmar i Östersund och i hela länet, samt länsbiljett 30 dagar.
Vi hoppas kunna erbjuda ungdomskort, elevkort, företagskort, smartkort och Årskort senior i app under 2024.
Läs gärna de frågor och svar som finns på vår webb där du kan hitta svar på vanliga problem och frågor.
Du kan också kontakta oss via de formulär som finns på den här sidan, ringa 0771-100110 eller besöka receptionen på busstorget.
Ja i vissa fall. De biljetter som är giltiga på resor med Norrtåg är periodbiljett 30 dagar i regiontrafik och Länsbiljett 30 dagar.
Det är just nu inte möjligt att blippa QR-koden ombord på Norrtåg, men du kan visa upp biljetten för tågvärden.
Det kan vi tyvärr inte svara på just nu, men förhoppningsvis kommer de alla delarna att vara klara någon gång under 2024.
Om du reser sällan, eller ibland på olika sträckor: Enkelbiljett
Om du reser ofta på samma sträcka: Rabattkort/Tankkort eller periodkort
Om du reser ofta på olika sträckor: Länskort
Om du representerar ett företag, en organisation eller en förening som använder delade kort med reskassa för verksamheten så kan du kontakta Länstrafiken. Vi kommer inom kort att lansera en företagsportal där du kommer att kunna hantera anställdas biljetter på ett enkelt sätt. Läs mer om företagsportalen här.
Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom du laddat på en summa pengar. I det nya systemet köper man i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet.
Hanteringen av reskassan ombord tar längre tid än andra förköpta biljetter då den både ska laddas med pengar och sedan användas som betalning av biljetter, vilket kan leda till förseningar i trafiken.
Det nuvarande biljettsystemet som reskassa bygger på har helt enkelt blivit omodernt och i många andra län har reskassan redan avvecklats. I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. Du kommer även att kunna skicka och låna ut biljetter till andra vilket många använder reskassan till idag.
Inom kort stoppas både laddning och användning av Reskassan. Om du har pengar kvar på din reskassa kan du använda upp dessa till och med 31 maj 2024.
I appen finns alla våra biljetter och via den kan du skicka biljetter till andra. Snart kommer också en portal där olika organisationer och företag enklare ska kunna köpa och administrera biljetter åt andra.
Du kan redan nu ladda samma kort med ett 10- eller 20-resorskort, periodkort eller tankkort via webbshopen på LTR.se, hos ett ombud, i receptionen på busstorget eller ombord på bussen. Dessa biljetter ger dessutom högre rabatt än reskassan. Enkelbiljetter kan köpas i appen, hos ett ombud eller ombord på bussen.
Du kan se ditt saldo i webbshoppen som nås via LTR.se. Du kan också få en utskrift ombord på bussen, hos ett ombud eller från busstorgets reception som visar vad ditt kort är laddat med.
Du kan använda upp befintligt belopp till och med 31 maj 2024. Om du upptäcker att du har reskassa kvar på sitt kort efter att laddning stoppats kan du få hjälp i receptionen på Östersunds busstation. Där kommer det fortsatt att gå att delbetala med reskassa under en tid. Det kommer även att gå att ansöka om att få reskassan återbetald efter att vi stängt ner systemet.