Våra försäljningsställen
Enklast köper du biljett i appen, i webbshoppen eller ombord på bussen. Det går också bra att köpa biljett eller ladda busskort personligen hos något av våra ombud eller i vår reception på busstationen i Östersund.
Du kan ladda busskort och köpa biljetter i Länstrafikens reception eller hos något av våra försäljningsombud. Där kan du betala med kontanter eller bankkort. Vi har kontantfritt ombord på våra bussar av säkerhetsskäl.
Receptionen på busstationen i Östersund
Länstrafiken har en reception på busstationen som du hittar på Gustav III Torg, som ligger mellan Kyrkgatan och Rådhusgatan. I receptionen kan du ladda busskort och köpa bussbiljetter. Här kan du även få hjälp med olika ärenden och svar på dina frågor.
Reception är öppen vardagar kl 10.00 – 16.00.
Försäljningsombud
För dig som inte kan ta dig till Östersund eller köpa biljett i appen eller i webbshoppen samarbetar vi med ett antal försäljningsombud i länet. Du hittar listan nedan. Alla ombud har inte samma utbud av tjänster, så kolla med ditt ombud först.
Östersund
Strömsund
Hammarstrand
Endast enkelbiljetter
Krokom
Endast enkelbiljetter
- Kundservice Krokoms kommun
Offerdalsvägen 8
Vanliga frågor
Vad kostar det att åka buss?
Priset beror oftast på varifrån och vart du ska resa och om du är barn, vuxen eller senior. Du finner mer information om biljetter och priser här. Är du osäker ändå så ring vår bussiga trafikupplysning på 0771-100 110 som har öppet dygnet runt. Du kan också fråga och köpa biljetter i vår reception på busstorget i Östersund, öppet vardagar 10-16.
Kan jag förköpa min bussbiljett?
Javisst, det finns olika möjligheter till det.
Du kan köpa enkelbiljett i förväg i appen Länstrafiken Jämtland. Där kan du betala med betalkort, Swish eller via Klarna.
Vi har även ett antal försäljningsombud för att köpa enkelbiljett i förväg.
Du kan också köpa biljetter av alla slag i receptionen på busstationen i Östersund.
Kan jag ångra mitt biljettköp?
Ja, du kan själv initiera ett automatiskt återköp bav en appbiljett via en knapp i appen. Endast biljetter som inte redan aktiverats kan återköpas. En aktiverad biljett räknas som förbrukad.
Återköp kan även göras av en oaktiverad biljett på ett busskort. Återköpet måste ske inom 30 dagar från inköpstillfället. Länstrafiken tar ut en expeditionsavgift på 75 kronor. Återköp kan bara göras i receptionen på Östersunds busstation. Öppet vardagar kl 10-16.
Vilken bussbiljett gäller vid resa över länsgränsen?
Norrlandsresan är en biljett för dig som ska resa till ett annat Norrlandslän. Särskilda orter och priser gäller. Läs mer
Årskort Senior har en bindningstid, kan jag säga upp mitt kort under denna perioden?
Årskort Senior har en bindningstid om 12 månader första året efter tecknande, därefter är det en uppsägningstid om en månad. I särskilda fall kan undantag göras avseende bindningstiden.
Uppsägning ska göras om din omfattning för sjuk- eller aktivitetsersättning förändras till en lägre nivå än 100%, du är själv ansvarig att meddela Länstrafiken Jämtland om din omfattning förändras, vid dessa fall frångås bindningstiden då du inte längre har rätt att resa med ett Årskort Senior.
Jag vill betala kontant för mitt Årskort Senior, hur gör jag?
Det är möjligt att betala kontant för Årskort Senior för hela din giltighetstid. Du vänder dig då till receptionen på Östersunds bussterminal.
Varför drogs det ett högre belopp än månadspriset vid första dragningen på mitt konto?
Då du betalar med autogiro i förskott regleras din månadskostnad vid första dragningen. Detta gör att du kan få en högre kostnad vid första dragningen. Den högre summa täcker upp för den redan nyttjade resperioden.
Vad gäller om jag vill ta med mig barn ombord på bussen och reser med ett Årskort Senior?
Högst två barn under 7 år reser gratis i betalande vuxens sällskap, Årskort Senior räknas som betalande vuxen.