Krama om möjligheten till kollektivt resande
2024-02-28
Svar på debattinlägg av Marcus Åsling, publicerat i ÖP 27 feb 2024 "Låt barn åka gratis utan busskort".
Vi på Länstrafiken är glada att fler väljer kollektivtrafiken och att stadstrafiken har nått ett nytt rekord. Vi arbetar ständigt med förbättringar och i år blir det flera spännande förändringar. Det är också trevligt att Marcus Åsling har valt att krama om bussen istället för bilen.
Att fler och fler väljer att ta bussen har förstås många olika förklaringar, var och en gör sitt val utifrån sina värderingar, förutsättningar och möjligheter. Privatekonomin består av så många fler delar än bara bränslepriset. Var man befinner sig i livet kan också påverka möjligheten att välja bussen.
Marcus Åsling listar några förbättringsförslag och funderingar. Vi vill gärna svara och förklara funderingarna.
Resenärernas feedback om vår nya app är värdefull kunskap och vi kommer att fortsätta förbättra appens prestanda och användarupplevelse. Vi har kommit tillrätta med överbelastningsproblemen med appen i rusningstid och jobbar nu vidare med ytterligare utveckling tillsammans med de andra norrlandslänen. Appen ska förenkla resandet – för så många som möjligt.
Att ha taktfasta tidtabeller är en framgångsfaktor för kollektivtrafiken, liksom punktlighet. Det vet vi. Därför lanserar vi ett nytt linjenät för stadstrafiken den 15 juni i år. Det nya linjenätet ska fånga upp behoven både för arbetspendlare, skolbarn och ungdomar. Det ska också bidra till ökad punktlighet och taktfasthet som gör att det blir lätt att lära sig sin tidtabell. Att tillsammans med Östersunds kommun jobba för att förbättra kollektivtrafikens framkomlighet året runt är också väldigt viktig fråga för att kunna ha en pålitlig och punktlig kollektivtrafik.
Att presentera beläggningen på bussen på olika sätt har prövats av andra län. Det har dock inte visat sig vara särskilt tillförlitligt. Många av våra resenärer vill ta sig till och från arbete och skolor ungefär samma tid, vilket enkelt kan sammanfattas till att det är och kommer troligtvis alltid vara hög beläggning på bussarna under rusningstid. Reser du mellan 7:30 och 8:15 innebär det att man inte alltid kan få en sittplats i stadstrafiken. Vi hoppas dock kunna möta behovet av öka kapaciteten genom att införa ledbussar med betydligt fler sittplatser vissa avgångar. Vi kommer också att dela upp linjer som idag trafikerar samma sträcka (exempelvis Rådhusgatan). I samband med att det nya linjenätet lanseras i juni ökar vi trafikutbudet genom att köra betydligt fler turer, vilket kommer att öka vår totala kapacitet.
Det är viktigt att vi tar ansvar för vårt kollektiva resande. Alla resenärer ska därför ha en giltig biljett, även barn och ungdomar. Ett giltigt färdbevis, som är en värdehandling, ska alltid uppvisas. Det är ingen tankevurpa - tvärtom. Kollektivtrafiken är inte gratis och betalas delvis av våra gemensamma skattemedel. När ungdomskortet blippas på bussen så ger det också oss värdefullt underlag för både trafikplaneringen och kapacitetsbedömningen. Att se mellan fingrarna på plankning är att inte visa respekt för de resenärer som betalar för sina biljetter och för skattebetalarna som bidrar till vår kollektivtrafik.
Att resa kollektivt ska vara enkelt. Att ha olika färdvägar eller uppehållsmönster, till exempel expressbussar för olika turer skapar en osäkerhet om jag kommer att kunna kliva på och av på den hållplats jag brukar använda. Det kan göra resandet mindre enkelt.
Vi ser det här året som en möjlighet att öka resandet – ett tydligare linjenät, enklare biljettmodell och 100 % eldriven stadstrafik. Så omfamna möjligheten att resa med buss och välkommen ombord.