Färdtjänst
För dig som har särskilda behov.
Här har vi samlat kort information om
hur du gör för att åka buss med oss.
Tidtabeller för bussar finns här
på webbsidan, klicka på länken och sök din buss.
Du kan också läsa tidtabellerna om
du väljer den blå rutan i bilden ovan.
Välj Tidtabeller.
Du kan söka och planera din resa via
funktionen Reseplaneraren.
Du hittar länken i den blå rutan i bilden ovan.
Välj Reseplaneraren.
Du kan också söka tider för din buss i vår app.
Ladda ner appen "Länstrafiken Jämtland".
Den kan du ladda ner där du brukar ladda ner appar.
Gå in på Länstrafikens app
Ange varifrån du reser och vart du vill åka.
Välj din destination.
Välj en tid som passar dig.
Du kan köpa din biljett och betala
med betalkort direkt på bussen.
Du kan inte betala med pengar på bussen.
Du kan köpa också välja att
köpa en biljett i appen.
Det är en mobilbiljett.
I appen kan du betala med swisch,
betalkort eller via Klarna som fakturerar dig.
Du läser sedan av din mobilbiljett
på en läsare på bussen när du kliver på.
Du kan också köpa ett plastkort som
laddas med biljetter.
Kortet kallas också busskort.
Busskortet köper du i receptionen
på busstationen i Östersund.
Läs här för köpvillkoren
Du kan få hjälp av Länstrafikens
kundservice i receptionen på
busstationen i Östersund.
Länstrafikens reception har
öppet vardagar kl 10.00 – 16.00.
Där kan du fråga om tider och priser.
Du kan också köpa biljetter och busskort
i receptionen.
Du kan kontakta Länstrafikens
kundservice på telefon 0771-100 110.
Telefonservicen är öppen varje dag klockan 08.00 till 18.00.
Personalen kan tala engelska.
Ta del av Länstrafikens resevillkor
innan du åker med bussen.
Klicka på länken.
Du kan läsa vanliga frågor och svar
om du klickar på länken.
Det är Länstrafiken Jämtland som ansvarar
för kollektiv-trafiken i Östersund och Jämtlands län.
På Länstrafiken jobbar 19 personer.
Buss-chaufförerna jobbar på olika buss-företag.
Länstrafiken köper tjänster av olika buss-företag.
Buss-företagen kör sedan bussarna runt om i länet.
Länstrafiken vill att många väljer
att resa kollektivt istället för med bil.
Ju fler som reser med tåg och buss
i stället för att åka bil
desto färre gifter blir det i luften,
och det är bra för människorna och naturen.
Under Kundservice hittar du olika formulär beroende på vilken typ av ärende eller synpunkt det gäller. Du får ett direkt svar att vi tagit emot ditt ärende och du får ett ärendenummer. Har du uppgett att du vill bli kontaktad så gör vi det så skyndsamt vi kan. Vi granskar och besvarar alla inkomna ärenden.
Har du frågor? Då finns det ett särskilt formulär för det också.
Ibland kan det vara så att en synpunkt inte passar in i några av dessa kategorier, då kan du skicka e-post till ltrkundservice@regionjh.se. Kundservice besvarar din fråga inom två arbetsdagar under kontorstid.
Det är möjligt att betala kontant för Årskort Senior för hela din giltighetstid. Du vänder dig då till receptionen på Östersunds bussterminal.
Här hittar du mer information om storhelger och röda dagar. Det anges även i tidtabellerna när det är avvikelser i trafiken.
Pälsdjur så som hund och katt samt ledarhund i arbete får åka med avgiftsfritt. Den som reser med djur ansvarar för dess säkerhet och riskerar att bli avvisad eller nekad påstigning om pälsdjuret bedöms vara störande.
Det är tillåtet att medföra fika, godis, dryck inklusive kaffe/te om det medförs i en termos, förpackning eller mugg som kan förslutas med lock. Alkoholhaltiga drycker är inte tillåtet att dricka ombord. Det är inte tillåtet att medföra mat som kan droppa på säten eller annan inredning. Ta hänsyn till dina medresenärer och undvik starkt luktande livsmedel i bussen.
Cykel får tas med avgiftsfritt på bussen i mån av utrymme. När du reser med bussar som har trappsteg vid påstigning (normalgolvsbuss) förvaras cykeln i bagageutrymmet under bussen. Gäller regiontrafiken.
Särskilda cykelbussar trafikera Åre under sommaren med linje 702. Här kan du läsa mer om cykel- och skidbussar i Åre.
I lågentrébussar och stadstrafiken kan du inte ta med cykeln av säkerhetsskäl.
